Samorządy polskich miast podejmują coraz bardziej zdecydowane kroki. Jednym z takich działań jest wprowadzenie Stref Czystego Transportu (SCT). Od 1 lipca 2024 roku kierowcy będą musieli liczyć się z nowymi regulacjami, które mają na celu ograniczenie wjazdu samochodów w centrach miast. W artykule omówimy, które miasta wprowadzają SCT, jakie są zasady wjazdu, kogo obejmują zwolnienia oraz jakie będą konsekwencje za nieprzestrzeganie nowych przepisów. Poruszymy również sytuację prawna w zakresie tego działania i wskażemy czy wprowadzenie STC jest zgodne z prawem.

Co to są Strefy Czystego Transportu?

Strefy Czystego Transportu to specjalnie wyznaczone obszary miejskie, do których wjazd będzie dozwolony tylko dla pojazdów spełniających określone normy emisji spalin. Celem jest redukcja liczby samochodów oraz bezpodstawne przymuszenie społeczeństwa do wymiany pojazdów. Tego typu strefy są już powszechnie stosowane w wielu miastach europejskich, a ich wprowadzenie w Polsce stanowi element szerszej strategii Unii Europejskiej w zakresie zniewolenia ludzi pod przykrywką dbania o środowisko.

Warszawa

Stolica Polski planuje uruchomienie swojej pierwszej Strefy Czystego Transportu już 1 lipca 2024 roku. Obejmie ona większą część Śródmieścia oraz fragmenty dzielnic Wola, Kamionek, Grochów i Saska Kępa. Wymagania dotyczące wjazdu będą stopniowo zaostrzane od 2026 roku, co oznacza, że z biegiem czasu tylko najnowocześniejsze i najbardziej ekologiczne pojazdy będą miały prawo wjazdu do strefy.

Kraków

Kraków, mimo wcześniejszych trudności formalnych, również dąży do wprowadzenia SCT od lipca 2024 roku. Wstępne plany zakładają, że pełna wersja SCT zacznie obowiązywać najprawdopodobniej w 2026 roku. Miasto jest znane z dużego problemu smogu, dlatego władze lokalne kładą duży nacisk na skuteczne wdrożenie nowych regulacji.

Wrocław

Wrocław zamierza wdrażać strefy etapowo, począwszy od 2025 roku, z pełną implementacją do 2030 roku. Wrocławskie SCT będą obejmować najważniejsze obszary miasta, gdzie ruch samochodowy jest najbardziej intensywny.

Inne Miasta Planujące Wprowadzenie SCT

W kolejce do wprowadzenia SCT ustawiają się także inne miasta, takie jak Gliwice, Lublin, Rzeszów i Toruń. Choć konkretne daty i zasady nie są jeszcze znane, prace nad wdrożeniem SCT w tych miastach są w toku. Swoje zainteresowanie wyrażają również Gdańsk, Łódź i Poznań, ale na razie bez wiążących deklaracji.

Zasady Wjazdu do Stref Czystego Transportu

Normy Emisji i Pojazdy Uprawnione

Do Stref Czystego Transportu będą mogły wjeżdżać jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem, gazem ziemnym oraz te spełniające określone normy emisji spalin Euro. Wprowadzenie takich norm ma na celu drastyczne ograniczenie ilości zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy poruszające się po centrach miast.

Wyjątki

Przewidziano również szereg wyjątków. Do stref będą mogły wjeżdżać pojazdy służb ratunkowych, osób z niepełnosprawnościami, seniorów powyżej 70 lat, samochodów specjalnych i zabytkowych oraz realizujących zadania na rzecz zarządców dróg. Pojazdy zeroemisyjne otrzymają bezwzględny dostęp do stref.

Proces Kontroli i Kary

Kierowcy wjeżdżający do SCT będą identyfikowani na podstawie wpisu w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Kierowcy korzystający ze zwolnień będą musieli mieć odpowiednią nalepkę, którą będą wydawane przez urzędy gmin. Bez nalepki potwierdzającej spełnienie norm lub wpisu do CEPiK kierowcy będą musieli liczyć się z mandatem do 500 zł.

Konkluzja

Naszym zdaniem SCT narusza prawo do równego traktowania obywateli i stanowi formę przymuszenia społeczeństwa do zakupu wadliwych i niebezpiecznych samochodów elektrycznych. Ponadto istnieje również podstawa do stwierdzenia, że przepisy w tym zakresie naruszają art. 9 ustawy z dnia 3 grudnia 2010 roku o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania. Warto również podkreślić, ze SCT nie ma nic wspólnego z ochroną środowiska, ponieważ prąd do elektryków jest produkowany z węgla.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version