Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo dotyczące niedopełnienia obowiązków i nadużycia uprawnień w PKP Cargo w okresie od 25 lipca 2022 do 31 lipca 2023 roku. Sprawa jest związana z realizacją tzw. decyzji węglowej, która miała miejsce w lipcu 2022 roku.

POLECAMY: Uśmiechnięta Polska to i uśmiechnięte zwolnienia grupowe w PKP Cargo

Kontekst i tło decyzji węglowej

Decyzja węglowa, podjęta przez ówczesnego premiera Mateusza Morawieckiego, zobowiązała PKP Cargo do przewozu węgla z portów nadbałtyckich, co odbyło się kosztem innych, bardziej rentownych zleceń. Skutki tej decyzji były dotkliwe dla spółki i miały długofalowe konsekwencje finansowe. Jak wyjaśnia Marcin Wojewódka, pełniący obowiązki prezesa PKP Cargo, realizacja tej decyzji przez ówczesny zarząd doprowadziła do porzucenia komercyjnych zleceń na rzecz transportu węgla, co przyczyniło się do ogromnych strat finansowych spółki.

„PKP Cargo do dziś dotkliwie odczuwa negatywne skutki tzw. decyzji węglowej Mateusza Morawieckiego z lipca 2022 roku oraz sposobu jej wykonania przez ówczesny zarząd Spółki PKP Cargo. Skierował on tabor PKP Cargo do przewozu węgla z nadbałtyckich portów. Odbyło się to kosztem porzucenia innych, komercyjnych i rentownych zleceń.” – Marcin Wojewódka.

Zawiadomienie do Prokuratury

W czerwcu 2023 roku aktualny zarząd PKP Cargo złożył zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę spółki przez członków zarządu w latach 2022-2023. Zawiadomienie dotyczy naruszenia art. 296 § 3 Kodeksu karnego, mówiącego o niegospodarności wielkich rozmiarów i niedopełnieniu obowiązków, które doprowadziły do gigantycznych strat w spółce.

„Dlatego w tej sprawie, w czerwcu br. aktualny zarząd PKP Cargo złożył zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę Spółki przez Członków Zarządu w latach 2022-2023 r.; z art. 296 § 3 k.k. niegospodarności wielkich rozmiarów i niedopełnienia obowiązków, które doprowadziło do gigantycznych strat i ciągnących się do dziś problemów w Spółce.” – Marcin Wojewódka.

List do Donalda Tuska

Pod koniec lipca 2023 roku PKP Cargo, wraz ze związkami zawodowymi, skierowało list do Donalda Tuska, w którym domagają się wypłaty rekompensaty za poniesione koszty związane z realizacją decyzji węglowej. W liście podkreślono, że PKP Cargo przewiozło 4,5 mln ton węgla, co miało miejsce kosztem utraty rentownych kontraktów i wywołało znaczne straty finansowe.

„Wnosimy o pilne doprowadzenie do wypłaty rekompensaty z tytułu kosztów poniesionych w wyniku wykonania przez PKP Cargo S.A. transportu węgla w ilości 4,5 mln ton i rozwiezienia go do rozmieszczonych na terenie całego kraju lokalizacji w terminie od 31 grudnia 2022 roku w związku z decyzjami prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2022 i 6 października 2022 r., tzw. decyzja węglowa” – czytamy na początku pisma skierowanego do Donalda Tuska.

Konsekwencje dla PKP Cargo

Wykonanie decyzji węglowej przez ówczesny zarząd PKP Cargo miało poważne konsekwencje dla spółki. Porzucenie rentownych kontraktów na rzecz przewozu węgla spowodowało straty w dziesiątkach, a nawet setkach milionów złotych. W rezultacie, PKP Cargo utraciło ważnych klientów, którzy na dobre odwrócili się od spółki.

„Wykonanie tego pomysłu przez ówczesny zarząd było gorzej niż fatalne. W ogóle nie dbano o dotychczasowych klientów, którzy np. zlecali przewozy kruszyw, i rezygnowano praktycznie z dnia na dzień z opłacalnych kontraktów, przerzucając się niemal wyłącznie na węgiel. Firma straciła rentowne i rokujące kontrakty, a klienci na dobre obrazili się na PKP Cargo. W efekcie spółka straciła dziesiątki, a nawet setki milionów złotych.” – Marcin Wojewódka.

Wnioski

Śledztwo wszczęte przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie ma na celu wyjaśnienie, czy w latach 2022-2023 doszło do nadużycia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przez członków zarządu PKP Cargo, co miało doprowadzić do gigantycznych strat finansowych spółki. Decyzja węglowa i jej realizacja przez ówczesny zarząd pozostają kluczowym elementem tej sprawy. Aktualny zarząd PKP Cargo, wraz ze związkami zawodowymi, domaga się rekompensaty za poniesione straty, co podkreśla wagę i powagę sytuacji.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version