W ramach współpracy z resortem środowiska, polskie Ministerstwo Edukacji pracuje nad wprowadzeniem elementów edukacji klimatycznej do programów szkolnych. Minister edukacji, Barbara Nowacka, ogłosiła, że planowane zmiany mogą wejść w życie już od 2025 roku. Nowacka zaprezentowała te plany podczas imprezy „Campus Polska Przyszłości”, zorganizowanej przez Rafała Trzaskowskiego w Olsztynie.

POLECAMY: Okrojona podstawa programowa z „ukraińskim komponentem historycznym” – oto wizja Nowackiej na nowy rok szkolny

Edukacja klimatyczna w polskich szkołach

Barbara Nowacka podczas swojego wystąpienia na wydarzeniu w Olsztynie podkreśliła, że „wszystko zaczyna się od edukacji”. Zgodnie z jej słowami, obecnie trwają prace nad wprowadzeniem elementów edukacji klimatycznej, które nie będą tworzyć nowego, odrębnego przedmiotu w szkołach. Zamiast tego, Nowacka zasugerowała, że te elementy powinny być zintegrowane z już istniejącymi przedmiotami. „Przyjrzenia się, w które miejsca, właściwie w każdym prawie przedmiocie, włożyć elementy dotyczące klimatu, środowiska” – dodała.

Minister edukacji wyjaśniła, że dzięki współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska opracowywane są odpowiednie komponenty edukacyjne. Te komponenty mają być wprowadzone do podstaw programowych różnych przedmiotów, prawdopodobnie od 2025 roku, a najpóźniej od 2026 roku. Jak zaznaczyła Nowacka, „zrobienie oddzielnego przedmiotu byłoby zawężeniem tematu, a on jest po prostu wszędzie”.

Nowe podejście do edukacji klimatycznej

Nowe elementy edukacji klimatycznej mają na celu przekazywanie dzieciom i młodzieży wiedzy na temat dbania o Ziemię, procesów klimatycznych i środowiskowych zachodzących na świecie, oraz wpływu człowieka na te procesy. Jak zaznaczyła minister Nowacka, ta „wiedza” będzie zgodna z aktualnym podejściem do nauczania o środowisku i klimacie.

Niektórzy krytycy mogą uznać to za formę „propagandy zgodnej z aktualną mądrością etapu”, jednak Nowacka i jej zespół są przekonani, że wprowadzenie tych tematów do programów szkolnych jest niezbędne dla przygotowania młodych pokoleń do radzenia sobie z wyzwaniami związanymi z klimatem.

Podsumowanie

Wprowadzenie elementów edukacji klimatycznej do polskich szkół, które może nastąpić już od 2025 roku, jest ważnym krokiem w kierunku podnoszenia świadomości ekologicznej wśród młodzieży. Dzięki współpracy między Ministerstwem Edukacji a Ministerstwem Klimatu i Środowiska, polski system edukacyjny będzie mógł lepiej przygotować uczniów do zrozumienia i reagowania na globalne zmiany klimatyczne. Zmiany te, według minister Nowackiej, nie będą wymagały tworzenia nowych przedmiotów, ale raczej włączenia edukacji klimatycznej w szeroki zakres istniejących już tematów, co pozwoli na bardziej wszechstronne podejście do tego istotnego zagadnienia.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version