Ministerstwo Sprawiedliwości rozważa wprowadzenie nowych, surowych przepisów mających na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Wśród propozycji znajduje się nowy typ przestępstwa – zabójstwo drogowe – oraz konfiskata pojazdów za naruszenie sądowego zakazu prowadzenia pojazdów. Te zmiany to odpowiedź na powtarzające się przypadki tragicznych wypadków spowodowanych przez kierowców, którzy ignorują sądowe wyroki.

POLECAMY: Obowiązująca od 14 marca konfiskata pojazdów pijanym kierowcom będzie martwym prawem

Tragedia na Trasie Łazienkowskiej – impuls do nowych regulacji

Plany wprowadzenia surowych zmian w polskim prawie karnym są bezpośrednim efektem niedawnego wypadku na Trasie Łazienkowskiej w Warszawie, który wstrząsnął opinią publiczną. Sprawca, kierowca wielokrotnie pozbawiony prawa jazdy, spowodował śmiertelny wypadek, mimo że w przeszłości odbywał już karę więzienia za łamanie zakazu prowadzenia pojazdów.

Podwyższenie kary pozbawienia wolności za spowodowanie wypadku w stanie nietrzeźwości do 20 lat nie odstraszyło sprawcy od ponownego popełnienia przestępstwa. Wobec tego, Ministerstwo Sprawiedliwości rozważa wprowadzenie dodatkowych rozwiązań prawnych, które mogłyby skuteczniej zapobiegać takim tragediom. Jednym z kluczowych pomysłów jest możliwość konfiskaty pojazdu za prowadzenie auta pomimo sądowego zakazu.

Czy konfiskata auta zadziała?

Choć propozycje wprowadzenia konfiskaty samochodu mogą wydawać się rewolucyjne, to eksperci podchodzą do nich z ostrożnością. Prof. Ryszard Stefański, ekspert z dziedziny prawa karnego, zauważa, że podwyższanie kar w przeszłości nie przyniosło oczekiwanych rezultatów.

POLECAMY: Chaos prawny z tzw. konfiskatą pojazdów. Jednego dnia policja zabrała samochód a następnego oddała

„Podwyższanie kar za łamanie zakazu prowadzenia pojazdu nie okazało się skuteczne i perspektywa utraty auta też nie odstraszy. Receptą jest zwiększenie liczby policyjnych patroli, najlepiej nieoznakowanych. A gdyby jeszcze policja dostawała w czasie rzeczywistym informację, czy właściciel danego numeru rejestracyjnego ma orzeczony zakaz i mogła od razu zatrzymać taki pojazd, to takie rozwiązanie mogłoby być bardzo skuteczne” – komentował na łamach „Rzeczpospolitej” prof. Stefański.

Zwiększenie patroli i systemów identyfikacji – alternatywa dla konfiskaty?

Zdaniem wielu ekspertów, kluczowym czynnikiem w poprawie bezpieczeństwa drogowego nie są jedynie surowsze kary, ale bardziej efektywne środki egzekwowania już istniejących przepisów. Propozycja wprowadzenia systemu identyfikowania kierowców, którzy prowadzą pojazdy mimo zakazu, mogłaby okazać się bardziej skuteczna niż konfiskata samochodu.

Obecnie w Polsce nie istnieje system pozwalający policji na natychmiastową weryfikację, czy osoba prowadząca dany pojazd ma prawo do jazdy. Wprowadzenie technologii, która na bieżąco informowałaby funkcjonariuszy o takich przypadkach, mogłoby znacznie zwiększyć efektywność kontroli drogowej. Taki system mógłby przyczynić się do szybszego wykrywania i zatrzymywania kierowców łamiących sądowe zakazy.

Zabójstwo drogowe – nowa kategoria przestępstwa

Kolejnym elementem planowanych zmian jest wprowadzenie nowej kategorii przestępstwa – zabójstwa drogowego. To rozwiązanie miałoby obejmować przypadki, w których kierowca prowadzi pojazd w sposób rażąco nieodpowiedzialny, np. w stanie nietrzeźwości, pod wpływem narkotyków lub z przekroczeniem prędkości w sposób zagrażający życiu innych uczestników ruchu.

Zabójstwo drogowe miałoby być karane znacznie surowiej niż obecnie obowiązujące przepisy dotyczące spowodowania wypadku ze skutkiem śmiertelnym, a jego wprowadzenie miałoby na celu wywołanie większej refleksji wśród kierowców na temat konsekwencji nieodpowiedzialnej jazdy.

Czy nowe przepisy zmniejszą liczbę tragedii na drogach?

Zastanawiające jest, czy wprowadzenie nowych przepisów faktycznie wpłynie na zmniejszenie liczby wypadków. Warto zwrócić uwagę na to, że w przeszłości podwyższanie kar, np. za jazdę pod wpływem alkoholu, nie przyczyniło się do znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach.

Polska stoi przed wyzwaniem znalezienia balansu między surowością kar a efektywnością egzekwowania przepisów. Wielu specjalistów, w tym prof. Stefański, uważa, że zamiast zwiększać represje, należy skupić się na lepszej organizacji działań prewencyjnych, takich jak wzmożona liczba patroli i szybka identyfikacja kierowców łamiących prawo.

Podsumowanie

Ministerstwo Sprawiedliwości ma ambitne plany wprowadzenia zmian w polskim prawie, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Jednakże, jak pokazuje doświadczenie, surowsze kary nie zawsze są skutecznym narzędziem odstraszania. Propozycje konfiskaty auta i wprowadzenia zabójstwa drogowego muszą być starannie przemyślane i skonsultowane z ekspertami, aby faktycznie przyczyniły się do zmniejszenia liczby tragedii na polskich drogach. Warto również rozważyć inwestycje w technologię i zwiększenie liczby patroli, co może okazać się kluczowym elementem sukcesu tych reform.

Informacje zawarte na stronie stanowią opis stanu prawnego na dzień publikacji i nie są poradą prawną w indywidualnej sprawie. Stan prawny od opublikowania może ulec zmianie. Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie wpisu w celu rozwiązania problemów prawnych.

Masz pytania lub potrzebujesz pomocy – zapraszamy do kontaktu!

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version