W ostatnich miesiącach narastająca liczba skarg na zagranicznych kierowców autobusów w Polsce budzi coraz większe kontrowersje. Pasażerowie zwracają uwagę na brak znajomości języka polskiego, co utrudnia komunikację, a także krytykują ich styl jazdy. Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) tłumaczy sytuację trudnościami na rynku pracy i koniecznością zatrudniania kierowców z zagranicy. Jakie działania podejmują władze ZTM, aby zaradzić narastającemu problemowi?

Skargi pasażerów na kierowców z zagranicy

We wrześniu doszło do głośnego incydentu, który opisał pan Andrzej z Mysłowic. Podczas podróży autobusem linii M13 relacji Mysłowice-Katowice, zauważył, że kierowca, będący obcokrajowcem, zatrzymał pojazd 50 metrów od przystanku. Pasażerowie musieli biec, aby zdążyć do autobusu. Kiedy pan Andrzej próbował zapytać, dlaczego kierowca zatrzymał się w złym miejscu, ten nie zrozumiał pytania i machnął ręką. W trakcie dalszej podróży doszło do konfrontacji – kierowca próbował wyrwać pasażerowi telefon, gdy ten robił zdjęcie autobusu, a całą sytuację zakończył niekulturalnym gestem.

Pan Andrzej złożył skargę do ZTM, podkreślając, że kierowcy powinni znać przynajmniej podstawy języka polskiego. Inni pasażerowie również zaczęli narzekać na obcokrajowców za kierownicą. Wśród skarg pojawiają się zarzuty o agresywną jazdę, gwałtowne hamowania, ignorowanie sygnalizacji świetlnej oraz brak znajomości tras.

ZTM odpowiada na zarzuty

Zarząd Transportu Metropolitalnego szybko zareagował na sprawę, uznając zachowanie kierowcy M13 za niedopuszczalne. Mateusz Wrona, zastępca rzecznika prasowego ZTM, oświadczył, że organizator transportu publicznego „nie zgadza się na takie postępowanie” i wystosował prośbę o wyjaśnienia do przewoźnika odpowiedzialnego za linię M13 – firmy LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar S. ZTM nie zatrudnia bezpośrednio kierowców, lecz korzysta z usług firm zewnętrznych, które muszą zapewnić odpowiednie przeszkolenie pracowników.

Według Wrony, problemem jest ogólny deficyt kierowców z prawem jazdy kategorii D w Polsce, który pogłębia się od czasu wejścia kraju do Unii Europejskiej. Aby zaspokoić potrzeby przewoźników, firmy zmuszone są zatrudniać pracowników z zagranicy, co rodzi wyzwania w zakresie komunikacji. Mimo to, ZTM podkreśla, że kierowcy powinni posługiwać się przynajmniej podstawowym językiem polskim lub korzystać z translatorów elektronicznych, aby móc skutecznie porozumiewać się z pasażerami.

Problemy z kwalifikacjami i szkoleniami kierowców

W odpowiedzi na zarzuty pasażerów, ZTM zaznaczył, że odpowiedzialność za przeszkolenie kierowców leży po stronie przewoźników. Firma LZ Apolinary Lazar została zobligowana do wdrożenia odpowiednich szkoleń, obejmujących zarówno znajomość tras, jak i zasady poruszania się po drogach w województwie śląskim. Przewoźnicy są zobowiązani zapewnić, że zatrudnieni kierowcy spełniają wszystkie wymogi prawne, w tym dotyczące prawa jazdy oraz orzeczeń lekarskich.

PKM Katowice, PKM Tychy oraz PKM Sosnowiec również zatrudniają obcokrajowców. Wymagają jednak znajomości języka polskiego w stopniu komunikatywnym, zwłaszcza w kontaktach z pasażerami oraz służbami. Każdy kierowca musi przejść kilkunastodniowy proces szkolenia teoretycznego i praktycznego, obejmującego topografię regionu oraz przepisy obowiązujące w ZTM.

Reakcja pasażerów i wyzwania na rynku pracy

Pasażerowie nadal jednak zgłaszają swoje zastrzeżenia. Problemem jest nie tylko brak komunikacji, ale również styl jazdy obcokrajowców, który budzi wątpliwości w kwestii bezpieczeństwa. „Jeżdżą z nami jak z kartoflami” – komentują z oburzeniem. ZTM stoi przed trudnym zadaniem zbalansowania potrzeb pasażerów i dostępności kadry kierowców. Problemy z rekrutacją na polskim rynku pracy wymuszają zatrudnianie kierowców zza granicy, co rodzi dodatkowe komplikacje.

W obliczu tego wyzwania, ZTM zapowiada kontynuowanie współpracy z przewoźnikami, aby poprawić jakość usług. W przyszłości planowane jest także monitorowanie poziomu znajomości języka polskiego wśród zagranicznych kierowców oraz wprowadzenie środków mających na celu poprawę komunikacji i bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Zarząd Transportu Metropolitalnego staje przed niełatwym wyzwaniem związanym z brakiem kierowców na rynku pracy i koniecznością zatrudniania pracowników z zagranicy. Problemy związane z komunikacją oraz styl jazdy są często przyczyną skarg pasażerów, którzy oczekują poprawy jakości usług. Współpraca z przewoźnikami i wdrożenie odpowiednich szkoleń może być kluczem do rozwiązania tych problemów, jednak wymaga to dalszych działań ze strony ZTM oraz firm przewozowych.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version