W Niemczech zauważalna jest wyraźna tendencja powrotu do tradycyjnych silników spalinowych przez właścicieli samochodów elektrycznych. Według danych firmy ubezpieczeniowej Huk Coburg, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 roku aż 34% właścicieli pojazdów elektrycznych zdecydowało się na zakup samochodu z silnikiem benzynowym lub diesla przy wyborze kolejnego pojazdu.

POLECAMY: Szwedzki gigant motoryzacyjny zwalnia pracowników w związku ze spadkiem sprzedaży samochodów elektrycznych

Portal dziennika „Welt” podkreśla, że ta zmiana może wynikać z rozczarowania użytkowników możliwościami pojazdów elektrycznych w dłuższej perspektywie. Choć sprzedaż samochodów elektrycznych w Niemczech rośnie, wielu właścicieli nie jest przekonanych do tej formy napędu, co prowadzi do ponownego wyboru pojazdów z tradycyjnym silnikiem.

Dlaczego Niemcy wracają do aut spalinowych?

Jednym z głównych powodów tej tendencji może być problem z infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych oraz zasięgiem takich pojazdów, który w praktyce często okazuje się mniejszy niż deklaracje producentów. Braki w ładowarkach na trasach długodystansowych, długi czas ładowania, a także wysokie ceny nowych pojazdów elektrycznych to kwestie, które wywołują frustrację u kierowców.

POLECAMY: BMW wycofuje elektryczne samochody na całym świecie. „Sprawia zagrożenie pożarowe”

Jednak nie tylko to wpływa na decyzje konsumentów. Z ankiety przeprowadzonej przez Huk Coburg wynika, że 29% respondentów rozważyłoby zakup samochodu elektrycznego tylko w sytuacji, gdyby prawo wymusiło rejestrację wyłącznie takich pojazdów. Ten wynik pokazuje, że duża część Niemców jest sceptyczna wobec zmiany na pojazdy elektryczne, a decyzja o zakupie takiego samochodu wynikałaby bardziej z przymusu niż z przekonania o wyższości tej technologii.

Elektryki wciąż nie przekonują?

Zaledwie 18% badanych wzięłoby pod uwagę wyłącznie samochody elektryczne przy zakupie nowego pojazdu. Oznacza to, że nawet w kraju o dobrze rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów elektrycznych i licznych ulgach podatkowych oraz dotacjach, samochody elektryczne nadal nie są wystarczająco atrakcyjną alternatywą dla większości kierowców.

Pomimo rosnącej liczby dostępnych modeli elektrycznych oraz postępu technologicznego, wielu użytkowników w Niemczech odczuwa brak pełnej swobody i komfortu, jakie oferują pojazdy spalinowe. Kluczowe aspekty, jak czas ładowania, dostępność stacji ładowania czy koszty eksploatacyjne, pozostają dla wielu zbyt dużym wyzwaniem.

Przyszłość rynku motoryzacyjnego w Niemczech

Choć Niemcy dążą do wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów związanych z emisją spalin i promują elektromobilność, nie brakuje wyzwań, które trzeba pokonać, aby przekonać większą liczbę kierowców do trwałej zmiany. Obecnie, jak pokazują dane Huk Coburg, samochody elektryczne wciąż nie cieszą się pełnym zaufaniem użytkowników. Wydaje się, że bez dalszych inwestycji w infrastrukturę i lepszego zrozumienia potrzeb konsumentów, tendencja powrotu do pojazdów spalinowych może się utrzymać.

Dla rządu i producentów samochodów to sygnał, że potrzebne są dodatkowe działania, by zachęcić społeczeństwo do trwałego przejścia na elektromobilność, zarówno poprzez poprawę infrastruktury, jak i zwiększenie dostępności i konkurencyjności cenowej pojazdów elektrycznych.


Podsumowanie: Coraz więcej kierowców w Niemczech, którzy wypróbowali samochody elektryczne, wraca do sprawdzonych technologii spalinowych. Wyzwania związane z infrastrukturą ładowania oraz ograniczeniami pojazdów elektrycznych nadal wpływają na decyzje zakupowe, a wielu kierowców deklaruje, że elektryczny pojazd wybraliby jedynie pod przymusem prawnym.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version