Kraków stawia na czysty transport i rozpoczyna intensywną kampanię edukacyjno-informacyjną, której celem jest przekonanie mieszkańców do idei Strefy Czystego Transportu (SCT). Już w najbliższych dniach miasto wprowadzi działania mające na celu edukację społeczeństwa o korzyściach wynikających z wprowadzenia tej strefy, a także o wpływie transportu drogowego na zanieczyszczenie powietrza. Całość przedsięwzięcia, realizowanego przez Zarząd Transportu Publicznego (ZTP), będzie kosztować ponad 800 tys. zł.
Kampania skierowana do mieszkańców Krakowa
Miasto Kraków, za pośrednictwem ZTP, zleciło przygotowanie kampanii prywatnej agencji reklamowej ANDO, która została wyłoniona w drodze przetargu. Działania informacyjno-edukacyjne mają rozpocząć się najpóźniej do 20 października i potrwać nie krócej niż dwa miesiące. Kampania ma na celu uświadomienie mieszkańcom, czym jest SCT, jakie są jej zasady oraz w jaki sposób może wpłynąć na jakość życia w mieście.
W akcji zostaną wykorzystane różnorodne środki komunikacji, takie jak plakaty, billboardy, prasa, a także media społecznościowe – w tym popularne platformy jak TikTok. Szczególną rolę odegrają również youtuberzy, którzy specjalizują się w tematach związanych ze zrównoważonym transportem. Na ten moment tylko jeden influencer zadeklarował udział w projekcie, ale ZTP liczy na większe zaangażowanie młodzieżowych twórców w przyszłości.
Czym jest Strefa Czystego Transportu?
Strefa Czystego Transportu to obszar, w którym obowiązują restrykcje dotyczące wjazdu pojazdów nie spełniających określonych norm emisji spalin. W Krakowie, zgodnie z obecnymi planami, strefa ta ma obejmować całe miasto. Samochody osobowe i ciężarowe, które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 dla aut benzynowych i Euro 5 dla diesli, nie będą mogły wjechać na teren SCT.
Maciej Sergiusz Piotrkowski z ZTP podkreśla, że celem kampanii nie jest wyłącznie promocja SCT, lecz edukacja mieszkańców na temat wpływu transportu drogowego na środowisko. „Chcemy pokazać, jakie zanieczyszczenia powietrza są w spalinach i w jaki sposób można je ograniczyć poprzez wprowadzenie SCT” – mówi Piotrkowski. Dodatkowo kampania ma wyjaśnić, czym są normy Euro dla silników oraz jakie działania można podjąć, aby zmniejszyć negatywny wpływ pojazdów na jakość powietrza.
Koszt kampanii i planowane działania
Budżet kampanii wynosi 819 tys. zł brutto, a działania promocyjne mają obejmować różnorodne kanały komunikacyjne, aby dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców. Zarząd Transportu Publicznego zlecił realizację kampanii w oparciu o umowę podpisaną z agencją ANDO. Agencja zobowiązana jest do przeprowadzenia kampanii w ciągu dwóch do trzech miesięcy, a całość przedsięwzięcia zakończy się najpóźniej w grudniu 2024 roku.
Mieszkańcy będą mieli głos
Co ważne, ZTP zapowiedział, że mieszkańcy Krakowa będą mieli możliwość wyrażenia swojej opinii na temat SCT w specjalnie przygotowanej ankiecie. Wyniki tej ankiety, a także oczekiwane rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego, będą kluczowe dla opracowania nowej uchwały dotyczącej Strefy Czystego Transportu.
Piotrkowski podkreśla, że krakowianie powinni aktywnie wziąć udział w tej debacie, gdyż nowe regulacje dotyczące SCT mogą znacząco wpłynąć na życie codzienne i poruszanie się po mieście. „Liczmy na to, że jeszcze w tym roku NSA rozpatrzy odwołanie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, co pozwoli nam na finalizację prac nad nową uchwałą” – dodaje przedstawiciel ZTP.
Długoterminowe działania Krakowa w zakresie SCT
Kraków od dawna podejmuje działania mające na celu poprawę jakości powietrza. Od grudnia 2021 roku miasto wydało ponad 1,3 mln zł na różnorodne działania związane z SCT. Ponad 900 tys. zł z tej kwoty przeznaczono na przygotowanie systemu informatycznego do obsługi SCT oraz promocję tej inicjatywy.
Choć Strefa Czystego Transportu ma swoich zwolenników, pojawiają się również głosy sprzeciwu, głównie wśród właścicieli starszych pojazdów, którzy obawiają się, że będą musieli ponieść dodatkowe koszty związane z wymianą samochodów lub modyfikacjami. Jednak według ZTP, wprowadzenie SCT jest jednym z kluczowych kroków w walce z zanieczyszczeniem powietrza w mieście.
Co przyniesie przyszłość?
Kraków, jako jedno z pierwszych miast w Polsce, podejmuje tak zdecydowane kroki na rzecz wprowadzenia SCT na dużą skalę. Warto zauważyć, że inne miasta w Polsce mogą podążyć za przykładem stolicy Małopolski. Wdrożenie SCT ma na celu nie tylko poprawę jakości powietrza, ale także zmniejszenie emisji CO2 i promowanie zrównoważonego transportu, co może przyczynić się do zmniejszenia zatorów drogowych i lepszego komfortu życia mieszkańców.