Od 1 listopada 2024 roku kierowcy ciężarówek i autobusów muszą przygotować się na zmiany. Rząd ogłosił, że rozszerzy sieć płatnych dróg w Polsce o dodatkowe 1,6 tysiąca kilometrów. Zmiany te dotkną pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a pobieranie opłat będzie realizowane poprzez system e-TOLL.Polacy nie są zadowoleni z tego pomysłu.

Sieć płatnych dróg powiększa się o kluczowe odcinki

Obecnie w Polsce opłaty są pobierane na około 3,6 tys. km dróg krajowych różnych kategorii. Nowe przepisy poszerzają tę sieć o następujące odcinki dróg:

  • Autostrada A1: Odcinek od węzła Piotrków Trybunalski Południe do węzła Pyrzowice.
  • Autostrada A2: Odcinek od węzła Lubelska do skrzyżowania Choszczówka Dębska.
  • Droga ekspresowa S1: Między Milówką a Zwardoniem.
  • Droga ekspresowa S2: Od węzła Puławska do węzła Lubelska.
  • Droga ekspresowa S3: Odcinki między węzłami Parłówko – Miękowo, Skwierzyna Południe – Międzyrzecz Południe, oraz Nowa Sól Zachód – Bolków.
  • Droga ekspresowa S5: Między Bydgoszczą Północ a Wrocławiem Północ, w tym odcinki przez Gniezno, Poznań, Rydzynę i Korzeńsko.

Lista nowych płatnych dróg obejmuje również kluczowe fragmenty tras S6, S7, S8, S10, S11, S12, S16, S17, S19, S51 oraz S61. To oznacza, że zarówno transport towarowy, jak i pasażerski będzie musiał dostosować się do nowych kosztów, które wejdą w życie od listopada.

Dlaczego rząd wprowadza nowe opłaty?

Rozszerzenie sieci płatnych dróg ma na celu zwiększenie przychodów Krajowego Funduszu Drogowego, który finansuje modernizację i budowę nowych tras. Większe wpływy z opłat pozwolą na kontynuację inwestycji drogowych w całej Polsce, co jest istotne z punktu widzenia rozwoju infrastruktury transportowej. Jednak za nowe opłaty będą musieli zapłącić wszyscy z prywatnej kieszeni

Jak działa system e-TOLL?

W Polsce opłaty za przejazd płatnymi odcinkami dróg są realizowane za pomocą systemu e-TOLL, który działa w oparciu o technologię satelitarną. Oznacza to, że kierowcy nie muszą montować dodatkowych urządzeń na swoich pojazdach. Cały system bazuje na geolokalizacji, która automatycznie nalicza opłaty za przejazd.

System e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Kierowcy muszą jedynie zarejestrować się w systemie oraz korzystać z aplikacji mobilnej lub dedykowanego urządzenia, które śledzi trasę pojazdu i automatycznie nalicza odpowiednie opłaty.

Reakcja przewoźników i społeczeństwa

Zmiany wprowadzone przez rząd budzą różne emocje. Przewoźnicy już zgłaszają swoje obawy, twierdząc, że dodatkowe koszty mogą wpłynąć na ceny transportu towarowego oraz koszty usług logistycznych. Istnieje również ryzyko, że mniejsze firmy transportowe będą musiały dostosować swoje budżety, aby sprostać nowym wymogom finansowym.

Co to oznacza dla kierowców?

Wprowadzenie nowych płatnych odcinków oznacza, że kierowcy ciężarówek i autobusów muszą być przygotowani na dodatkowe opłaty podczas korzystania z dróg krajowych. Nowe regulacje nie obejmują jednak pojazdów osobowych, co może być ulgą dla kierowców indywidualnych.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version