Do Marszałka Sejmu Szymona Hołowni trafił wniosek dotyczący zatrzymania i przymusowego doprowadzenia Zbigniewa Ziobry na przesłuchanie przed sejmową komisją śledczą ds. Pegasusa. Dokument został przekazany przez Prokuratora Generalnego Adama Bodnara, który podjął ten krok w związku z niestawiennictwem byłego ministra sprawiedliwości, ignorującego wezwania komisji już czterokrotnie.
Zatrzymanie Ziobry: Podstawa prawna i przebieg sprawy
W opublikowanym komunikacie Prokuratury Krajowej poinformowano, że Zespół Śledczy Nr 3 ds. Pegasusa przeanalizował sprawę i stwierdził, że komisja wyczerpała dostępne środki prawne wobec świadka. Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o sejmowej komisji śledczej, zastosowano wobec Ziobry:
- Dwukrotne prawidłowe wezwanie na przesłuchanie,
- Dwa wnioski do sądu o nałożenie kar pieniężnych za niestawiennictwo.
Pierwszy z wniosków zaowocował decyzją Sądu Okręgowego w Warszawie, który 6 listopada 2024 r. ukarał Zbigniewa Ziobrę grzywną w wysokości 2000 zł za niestawienie się na posiedzeniu komisji w dniu 14 października 2024 r. Mimo to były minister nie zmienił swojej postawy.
Zdaniem prokuratury, dalsze niestawiennictwo oraz brak skuteczności dotychczasowych działań uzasadnia odstąpienie od konstytucyjnej zasady nietykalności cielesnej posła, co może prowadzić do jego zatrzymania i przymusowego doprowadzenia.
Kontrowersje: Legalność komisji ds. Pegasusa
Zbigniew Ziobro od początku odmawia współpracy z komisją, argumentując, że jest ona nielegalna. Powodem jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 10 września 2024 r., w którym stwierdzono, że zakres działań komisji śledczej ds. Pegasusa jest niezgodny z Konstytucją RP. Ziobro wielokrotnie powoływał się na ten wyrok jako podstawę swojej decyzji o niestawiennictwie.
Jednak według Adama Bodnara legalność działań komisji pozostaje niezależna od obowiązku stawiennictwa na jej wezwanie, szczególnie w świetle przepisów ustawy o sejmowej komisji śledczej.
Co dalej? Decyzja marszałka Sejmu
Wniosek o zatrzymanie Zbigniewa Ziobry trafił do Marszałka Sejmu Szymona Hołowni, który musi zdecydować, czy zgodzić się na naruszenie immunitetu poselskiego w tym przypadku.
Z jednej strony, ignorowanie wezwań komisji podważa skuteczność organów śledczych w kwestii wyjaśnienia spraw związanych z użyciem Pegasusa. Z drugiej strony, sprawa dotyka wrażliwego tematu nienaruszalności posłów oraz granic kompetencji komisji śledczych w kontekście orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.
POLECAMY: Ziobro ukarany przez Sąd za niestawienie się wezwanie „nielegalnej” komisji śledczej ds. Pegasusa
Podsumowanie
Spór o zatrzymanie Zbigniewa Ziobry oraz legalność komisji ds. Pegasusa otwiera szerszą debatę na temat równowagi między odpowiedzialnością poselską a ochroną immunitetu. Decyzja Marszałka Sejmu w tej sprawie może wyznaczyć nowe standardy w relacjach między organami ścigania a władzą ustawodawczą.
Z uwagi na rozwój wydarzeń oraz potencjalne konsekwencje polityczne, warto śledzić dalsze kroki podejmowane zarówno przez Sejm, jak i komisję ds. Pegasusa.