Nowy terminal zbożowy w Porcie Gdańskim, zapowiedziany przez premiera Donalda Tuska, ma być gotowy do 2026 roku. Inwestycja, której koszt szacowany jest na około 500 mln zł, będzie prowadzona przez spółkę kontrolowaną przez Skarb Państwa i ma wzmocnić strategiczne możliwości Polski w zakresie eksportu oraz przechowywania zbóż.
POLECAMY: Szczecin utraci terminal zbożowy. Kluczowy punkt przeładunku ma zostać sprzedany i wycofany
Strategiczne znaczenie terminala dla polityki zbożowej
Premier Tusk podczas konferencji prasowej w Gdańsku podkreślił znaczenie terminala dla bezpieczeństwa gospodarczego Polski.
– Dla nas bardzo ważne jest, żeby ta rezerwa na ewentualność jakiś napięć na rynku (…), ale to co najważniejsze, to żeby państwo polskie miało do swojej dyspozycji terminal zbożowy – powiedział premier.
Nowy obiekt będzie w pełni zarządzany przez Port Gdański, co umożliwi realizację kontrolowanej polityki zbożowej w sytuacjach kryzysowych. Dzięki temu Polska ma zyskać większą niezależność w reagowaniu na zmieniającą się sytuację na rynku zbożowym.
Wzrost zdolności przeładunkowych i nowe magazyny
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podał szczegóły dotyczące planowanej inwestycji. Terminal zbożowy zwiększy przepustowość Portu Gdańskiego z 30 tys. ton do imponujących 150 tys. ton.
– Jeżeli będziemy mieć dużą przepustowość, to także będzie bardzo dobra cena dla rolnika i wysoka jakość świadczonych usług – wyjaśnił minister.
Oprócz rozbudowy samego terminala powstaną również nowoczesne magazyny. Inwestycja zapewni lepsze warunki przechowywania i transportu zbóż, co ma kluczowe znaczenie dla polskiego sektora agro.
Kompleksowa modernizacja infrastruktury
Port w Gdańsku planuje zainwestować około 400 mln zł w modernizację infrastruktury drogowej i kolejowej związanej z terminalem. Obejmuje to remonty nabrzeży, budowę placów składowych oraz usprawnienie połączeń transportowych.
– Inwestycje w zdolności przeładunkowe, maszyny, magazyny, ale także w remont infrastruktury drogowej i kolejowej w tym projekcie są warte prawie 0,5 mld zł – powiedział Dariusz Klimczak.
Znaczenie dla rolników i sektora eksportowego
Nowy terminal zbożowy to szansa na poprawę warunków eksportu zbóż z Polski oraz wzmocnienie pozycji krajowych producentów na międzynarodowych rynkach. Rozbudowa infrastruktury logistycznej pozwoli na obniżenie kosztów transportu i przechowywania, co przełoży się na bardziej konkurencyjne ceny dla rolników.
Podsumowanie
Terminal zbożowy w Porcie Gdańskim to jedna z najważniejszych inwestycji w polską infrastrukturę rolną i logistyczną. Jego budowa, planowana na zakończenie w 2026 roku, ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa żywnościowego kraju oraz dla rozwoju polskiego sektora agro. Przyciągnięcie środków na modernizację infrastruktury portowej i kolejowej dodatkowo wzmacnia znaczenie tej inwestycji dla całej gospodarki.
Zachowując pełną kontrolę nad kluczowym elementem polityki zbożowej, Polska zwiększy swoją odporność na zawirowania na rynku międzynarodowym oraz zapewni lepsze warunki funkcjonowania dla krajowych producentów zbóż.