Od 2027 roku uczniowie szkół średnich w Polsce będą mieli możliwość zdawania matury z nowego przedmiotu – „Biznesu i zarządzania”. To istotna zmiana w polskim systemie edukacyjnym, która ma na celu nie tylko poszerzenie kompetencji młodych ludzi w zakresie przedsiębiorczości, ale również lepsze przygotowanie ich do przyszłego życia zawodowego. Nowa matura, choć nieobowiązkowa, stanie się ważnym krokiem w rozwoju edukacji ekonomicznej w Polsce.

Wprowadzenie przedmiotu „Biznes i zarządzanie”

Prace nad nowym przedmiotem zaczęły się już kilka lat temu. Od roku szkolnego 2023/2024 w polskich szkołach średnich zaczęto realizować „Biznes i zarządzanie”, który zastąpił wcześniejszy przedmiot „Podstawy przedsiębiorczości”. Nowy program nauczania koncentruje się na praktycznych aspektach prowadzenia biznesu oraz zarządzania przedsiębiorstwami, wprowadzając młodzież w tematykę z zakresu zarządzania finansami, marketingiem, czy tworzenia strategii biznesowych.

Celem tej reformy jest podniesienie poziomu wiedzy ekonomicznej w społeczeństwie, zwłaszcza wśród przyszłych przedsiębiorców i pracowników. Program kładzie duży nacisk na rozwój umiejętności praktycznych, które będą przydatne w dalszej karierze zawodowej uczniów.

Matura z „Biznesu i zarządzania” – szczegóły

Nowością, która wprowadza rewolucję w edukacji średniej w Polsce, jest wprowadzenie matury z tego przedmiotu. Matura z „Biznesu i zarządzania” ma stać się obowiązkowym elementem matury w roku 2027, jednak jej formuła ma być elastyczna, by odpowiadać różnym potrzebom edukacyjnym. Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE), wspólnie z nauczycielami i ekspertami akademickimi, opracowuje szczegóły dotyczące tego egzaminu, który odbędzie się po raz pierwszy w maju 2027 roku.

Matura z „Biznesu i zarządzania” będzie dostępna zarówno dla absolwentów liceów ogólnokształcących, jak i techników. Rok po debiucie przedmiotu na maturze, w 2028 roku, do maturzystów przystąpią uczniowie techników. To pozwoli na szersze wdrożenie tego przedmiotu do różnych ścieżek edukacyjnych w Polsce.

Planowana forma egzaminu

Pierwotne założenia dotyczące egzaminu z „Biznesu i zarządzania” przewidywały dwa główne komponenty: część teoretyczną oraz praktyczny projekt zespołowy. Część teoretyczna obejmowałaby test z zakresu ekonomii, prawa, marketingu i innych zagadnień związanych z zarządzaniem. Natomiast część praktyczna – projekt zespołowy – pozwoliłaby uczniom na zaprezentowanie swoich umiejętności w pracy grupowej, co stanowiłoby istotny element oceny końcowej.

Początkowo planowano, by część zespołowa była realizowana na bieżąco podczas zajęć w szkole, a nie jako oddzielna część egzaminu. Jednak w miarę rozwoju prac nad maturalnym egzaminem, istnieje możliwość, że forma tego projektu może ulec zmianie. Projekty zespołowe miałyby stanowić co najmniej 30% oceny końcowej, co stanowi istotny element podkreślający znaczenie pracy zespołowej i współpracy.

Nowe wyzwania dla uczniów i nauczycieli

Wprowadzenie matury z „Biznesu i zarządzania” to nie tylko wyzwanie dla uczniów, ale także dla nauczycieli. Będą musieli dostosować swoje metody nauczania do nowych standardów oraz rozwinąć umiejętności uczniów w zakresie przedsiębiorczości i zarządzania. Dodatkowe zajęcia, warsztaty czy projekty realizowane w ramach programu nauczania staną się integralną częścią przygotowań do matury.

Uczniowie, którzy zdecydują się na zdawanie matury z tego przedmiotu, będą musieli zdobyć szeroką wiedzę w wielu dziedzinach, a także wykazać się zdolnościami analitycznymi i umiejętnością pracy w grupie. Rola nauczycieli będzie tu kluczowa, by odpowiednio przygotować młodzież do nowego wyzwania.

Matura z „Biznesu i zarządzania” to krok w stronę nowoczesnej edukacji ekonomicznej, która pozwoli uczniom lepiej przygotować się do wyzwań współczesnego rynku pracy. Zmiana ta ma na celu wyrównanie szans młodych ludzi, umożliwiając im zdobycie cennych umiejętności, które będą mogły zostać wykorzystane zarówno w przyszłej karierze zawodowej, jak i w przypadku chęci założenia własnej działalności gospodarczej. Choć nieobowiązkowa, nowa matura staje się ciekawą alternatywą dla maturzystów, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę o biznesie.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version