W 2023 roku na terenie Unii Europejskiej zarejestrowano 10,7 miliona nowych samochodów, co świadczy o stabilnym wzroście sektora motoryzacyjnego. W tym samym czasie flota samochodów osobowych w UE osiągnęła ponad 256 milionów pojazdów, co odzwierciedla nieustającą popularność motoryzacji.
POLECAMY: Ekodewianci się zapłaczą. Stary Mercedes bardziej eko niż auta promowane jako „eko”
Struktura rynku nowych samochodów
Auta spalinowe wciąż dominują na europejskich drogach, co potwierdzają dane dotyczące struktury nowych rejestracji. W 2023 roku 34,5% nowych samochodów stanowiły pojazdy benzynowe, a 14,3% – samochody z silnikiem Diesla. Znaczący udział miały również hybrydy benzynowo-elektryczne, które odpowiadały za 21,1% rejestracji. Samochody elektryczne zasilane akumulatorem (BEV) stanowiły 14,5% nowo zarejestrowanych pojazdów, co oznacza wzrost ich popularności na rynku.
Flota samochodowa w liczbach
Choć liczba samochodów elektrycznych w UE stale rośnie, w 2023 roku przekroczyła ona 4,4 miliona pojazdów, co stanowi jedynie 1,7% całej floty. Wzrost ten pokazuje, że transformacja w kierunku zrównoważonej mobilności trwa, jednak przed UE stoi jeszcze wiele wyzwań w tej dziedzinie.
Auta w krajach UE: gdzie najwięcej, gdzie najmniej?
Najwięcej samochodów na 1000 mieszkańców znajduje się we Włoszech – około 700. Wysokie wskaźniki odnotowano również w Luksemburgu i na Cyprze, gdzie liczba aut na 1000 osób wynosi nieco poniżej 700. Na przeciwległym biegunie znajduje się Łotwa z wynikiem około 400 pojazdów na 1000 mieszkańców. W Polsce wskaźnik ten kształtuje się na poziomie około 600 samochodów na 1000 mieszkańców, co plasuje kraj w średniej europejskiej.
Wiek floty samochodowej: Europa w liczbach
Dane dotyczące wieku floty samochodowej wskazują na duże zróżnicowanie między państwami członkowskimi UE. Najwięcej „nmłodych” samochodów osobowych (do 2 lat) znajduje się w Luksemburgu (18,9%), Niemczech (14,8%) i Szwecji (14,2%). Wysoki odsetek nowych pojazdów notuje się również w Belgii (13,7%), Irlandii (12,8%), Austrii (12,6%) i Holandii (12,2%).
Z drugiej strony, niektóre kraje mają duży odsetek samochodów osobowych starszych niż 20 lat. W czołówce tego zestawienia znajdują się Rumunia (33,2%), Finlandia i Estonia (po 32,3%), a także Polska, gdzie 29,9% floty stanowią pojazdy w tym wieku. Kolejne miejsca zajmują Portugalia (27,2%), Malta (26,4%) i Litwa (25,9%).
Wyzwanka i przyszłość rynku motoryzacyjnego w UE
Dane za 2023 rok pokazują, że europejski sektor motoryzacyjny wciąż zmaga się z transformacją w kierunku zielonej energii. Pomimo wzrostu liczby samochodów elektrycznych, ich udział w całej flocie pozostaje niewielki. Jednocześnie konieczne będzie dalsze inwestowanie w infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych oraz promowanie rozwiązań ekologicznych w transporcie.