Rosnące problemy z zanieczyszczeniem powietrza zmuszają coraz więcej miast do wprowadzania stref czystego transportu. Takie miejsca są dostępne wyłącznie dla pojazdów spełniających określone normy emisji spalin i oznaczonych specjalnymi naklejkami. W Polsce i Europie takie inicjatywy stają się coraz bardziej popularne, a kierowcy muszą być świadomi nowych wymagań, aby uniknąć mandatów i zakazów wjazdu.

Strefy czystego transportu w Polsce i Europie

Zanieczyszczenie powietrza to jeden z największych problemów środowiskowych w miastach. Samochody, zwłaszcza te starsze, emitują duże ilości szkodliwych substancji, które przyczyniają się do smogu i pogorszenia zdrowia mieszkańców. Dlatego w wielu krajach, w tym w Polsce, wprowadzono strefy czystego transportu, do których mogą wjeżdżać jedynie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin.

Pierwsza taka strefa w Polsce powstała w Warszawie w 2024 roku. Władze miasta wprowadziły zakaz wjazdu dla samochodów niespełniających norm Euro 5 i wyższych. Z czasem podobne rozwiązania mają być wprowadzone w innych dużych miastach, takich jak Kraków, Wrocław czy Poznań.

Naklejki Umweltzone w Niemczech – wzór dla innych krajów

Jednym z pierwszych krajów, które wprowadziły system naklejek, były Niemcy. Strefy Umweltzone działają tam od kilkunastu lat i obejmują obecnie kilkadziesiąt miast, w tym Berlin, Monachium, Kolonię czy Stuttgart. Aby wjechać do takich stref, pojazd musi być oznaczony specjalną naklejką, która potwierdza spełnienie norm emisji spalin.

Naklejka Umweltzone jest dostępna w kilku kolorach, w zależności od klasy emisji pojazdu. Najbardziej restrykcyjne strefy dopuszczają tylko samochody z zieloną naklejką, czyli te spełniające normę Euro 4 lub wyższą.

Jak zdobyć naklejkę Umweltzone?

Zdobycie naklejki Umweltzone jest stosunkowo proste, ale kierowcy często nie wiedzą, gdzie ją zamówić i ile to kosztuje.

  1. W Niemczech – Najprostszy sposób to zakup naklejki na miejscu, np. na stacjach kontroli pojazdów, w warsztatach samochodowych lub urzędach. Koszt wynosi zwykle około 5 euro (ok. 23 zł).
  2. Przez internet – Można również zamówić naklejkę online na oficjalnej stronie berlińskiego urzędu miasta. Wystarczy wypełnić formularz, dołączyć skan dowodu rejestracyjnego i opłacić zamówienie. Koszt to 5,95 euro, a przesyłka trafia do Polski w ciągu kilku dni.

Uwaga na oszustwa! W internecie pojawiają się oferty sprzedaży naklejek Umweltzone w Polsce, jednak ich ceny są znacznie zawyżone – niekiedy przekraczają nawet 100 zł. Co więcej, kupno fałszywej naklejki może skutkować mandatem w wysokości 80 euro (ok. 370 zł).

Jak wygląda sytuacja w Polsce?

Choć w Polsce system oznaczania pojazdów dopiero raczkuje, władze miast planują wprowadzenie podobnych rozwiązań jak w Niemczech. Warszawa jako pierwsza rozpoczęła testy systemu naklejek dla samochodów spełniających normy emisji spalin. W przyszłości takie naklejki będą wymagane w strefach czystego transportu we wszystkich większych miastach.

Polskie naklejki mają być dostępne zarówno online, jak i w punktach stacjonarnych, takich jak stacje diagnostyczne. Koszt ich wydania będzie podobny do cen niemieckich, czyli około 30 zł.

Konsekwencje braku naklejki

Brak wymaganej naklejki w strefie czystego transportu może mieć poważne konsekwencje. W Niemczech mandat wynosi 80 euro, a w Polsce przewiduje się kary na poziomie 500 zł. Mandaty mogą być wystawiane zarówno przez policję, jak i przez systemy kamer monitorujących wjazdy do stref.

Dlaczego warto się przygotować?

Rosnąca liczba miast wprowadzających strefy czystego transportu sprawia, że oznakowanie pojazdów staje się koniecznością. Dla kierowców planujących podróże po Europie zdobycie naklejki Umweltzone to obowiązek, zwłaszcza jeśli chcą uniknąć wysokich mandatów i nieprzyjemności.

W Polsce warto śledzić przepisy wprowadzane przez poszczególne miasta, aby dostosować się do nowych wymagań. Posiadanie odpowiedniej naklejki to nie tylko obowiązek, ale również krok w stronę dbania o środowisko i zdrowie mieszkańców miast.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version