3 marca 2025 roku MPK Poznań poinformowało o nagłym wycofaniu z ruchu wszystkich 25 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen. Decyzja została podjęta w trybie awaryjnym po tym, jak pokładowe systemy diagnostyczne wykryły niespodziewane usterki. Przyczyna awarii nie została jeszcze ustalona, a sytuacja wzbudziła szerokie zainteresowanie zarówno wśród pasażerów, jak i ekspertów branży transportowej.

POLECAMY: Pierwszy 30-letni tramwaj z Bonn wykolejony na poznańskich torach

Dlaczego autobusy wodorowe zostały wycofane z ruchu?

Awaria miała miejsce w godzinach dopołudniowych i dotyczyła wszystkich autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen, które były eksploatowane w Poznaniu od 2023 roku. Pojazdy te stanowiły część pilotażowego projektu mającego na celu dekarbonizację floty komunikacyjnej stolicy Wielkopolski.

  • Priorytetem MPK Poznań było zapewnienie ciągłości kursów. W miejsce wycofanych autobusów wodorowych niezwłocznie wysłano pojazdy z napędem konwencjonalnym, co pozwoliło uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu transportu publicznego.
  • Współpraca z producentem i dostawcą wodoru. MPK Poznań poinformowało, że wspólnie z firmą Solaris Bus & Coach oraz Orlen, odpowiedzialnym za dostawy wodoru, pracuje nad wyjaśnieniem przyczyny awarii.

Solaris Urbino 12 hydrogen: Nowoczesna technologia w ogniu pytań

Autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen to 12-metrowe pojazdy niskopodłogowe, wyposażone w wodorowe ogniwo paliwowe o mocy 70 kW. Zasilane są z magazynów wodoru o pojemności 37,5 kg, co pozwala na osiągnięcie zasięgu do 350 km na jednym tankowaniu.

  • Koszt jednego autobusu wodorowego wynosił ok. 3.936.000 PLN brutto. Zakup został współfinansowany z programu Zielony Transport Publiczny, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
  • Pierwsza taka awaria w Polsce. To pierwszy tak poważny incydent związany z technologią wodorową w polskim transporcie publicznym. Nie wiadomo jeszcze, czy przyczyną są wady komponentów, jakość paliwa, czy problemy z oprogramowaniem.

Bezpieczeństwo pasażerów najważniejsze

MPK Poznań zapewnia, że kursy realizowane są zgodnie z rozkładem jazdy, a flota spalinowa i elektryczna została przeorganizowana, aby pokryć ubytek wodorowych autobusów.

  • „Bezpieczeństwo pasażerów oraz sprawność operacyjna całego systemu transportu publicznego są najważniejsze” – podkreśla przewoźnik.

Co dalej z technologią wodorową w Polsce?

Awaria poznańskiej floty wodorowej stawia pytania o przyszłość tej technologii w Polsce. Wyniki postępowania wyjaśniającego będą miały istotne znaczenie dla dalszych inwestycji w autobusy wodorowe.

  • Czy technologia wodorowa jest gotowa na masową eksploatację?
  • Jakie wnioski wyciągną inne miasta planujące wdrożenie podobnych rozwiązań?

Sprawa jest szeroko komentowana w lokalnej prasie, a jej rozwój będzie miał wpływ na przyszłość zielonego transportu w Polsce.


Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version