W odpowiedzi na ustawę Reuters Freedom of Information, Fed poinformował, że istnieje około 60 stron korespondencji między jego urzędnikami ds. etyki a decydentami dotyczącymi transakcji finansowych przeprowadzanych podczas pandemicznego roku 2020, które stały się wyjątkowo bolesnym miejscem dla Fed, z członkami Kongres domagający się pełnej przejrzystości co do tego, kto wiedział i co robił, kiedy. Jedyny problem: nikomu nie wolno ich zobaczyć, bo Fed „odmówił w całości” udostępnienia dokumentów, powołując się na zwolnienia z ustawy informacyjnej, które według niego miały zastosowanie w tej sprawie. Zwolnienia tradycyjnie dotyczą kwestii bezpieczeństwa narodowego, więc jak dokładnie rzekomo wykorzystywanie informacji poufnych przez grupę milionerów zagraża „demokracji amerykańskiej” jest czymś, co chcielibyśmy zrozumieć.
Ujawnienie handlu przez dwóch prezesów regionalnych banków rezerwowych podczas pandemii skłoniło ich do rezygnacji zeszłej jesieni i skłoniło prezesa Fed, Jerome’a Powella, do zrewidowania zasad etyki Fed i zwrócenia się do inspektora generalnego banku centralnego o zbadanie sprawy.
Odpowiedzi FOIA dla agencji Reuters po raz pierwszy określają ilościowo, ile tam iz powrotem mogło zajść w przypadku osobistych transakcji decydentów w roku, w którym rynki najpierw pokryły się kraterami, a następnie odbiły na podstawie zarówno ogromnych federalnych bodźców fiskalnych, jak i agresywnych działań ratunkowych ze strony Fed .
Reuters donosi, że zażądał ujawnienia na podstawie ustawy informacyjnej każdego komunikatu z 2020 r. „dotyczącego prawidłowości poszczególnych transakcji finansowych” wymienianego między ogólnym radcą prawnym Fed lub personelem ds. Etyki a członkami Rady Gubernatorów, a następnie prezesem Fed w Dallas, Robertem Kaplanem, lub Prezes Fed w Bostonie, Eric Rosengren.
Urzędniczka Fed FOIA i zastępca sekretarza zarządu, Margaret McCloskey Shanks, odpowiedziała agencji Reuters, że personel zidentyfikował „około 47 stron informacji” dotyczących członków zarządu Fed i około 13 stron dotyczących Kaplana lub Rosengrena. Odmówiono jednak wydania dokumentów.
„Dokumenty responsywne zawierają informacje predecyzyjne i deliberatywne, a także informacje, które podlegają tajemnicy prawnik-klient” – napisała. Powiedziała, że w dokumentach nie było niczego, co dałoby się „rozsądnie oddzielić” i nie było wyłączone z zwolnienia na mocy FOIA.
Gunita Singh, prawniczka w Komitecie Reporterów ds. Wolności Prasy, powiedziała, że zwolnienie FOIA cytowane przez Fed ma na celu „ochronę szczerości agencji”, aby personel i urzędnicy rządu USA mogli swobodnie omawiać kwestie w trakcie podejmowania decyzji.
Odpowiedź Shanksa nie precyzowała, jakie bieżące dyskusje lub rozważania uzasadniały zatajenie informacji.
Żądania ujawnienia przez Fed większej liczby informacji na temat skandalu etycznego były szeroko rozpowszechnione, a grupy interesu publicznego i wybierani urzędnicy, w tym Elizabeth Warren, wezwali bank centralny do ujawnienia dalszych szczegółów na temat obrotu akcjami decydentów oraz wskazówek lub opinii dostarczonych im przez urzędników ds. etyki .
Dochodzenie generalnego inspektora w sprawie handlu Fed podczas pandemii wciąż trwa. Fed wciąż finalizuje też procedury i zasady dotyczące nowych przepisów etycznych przyjętych z powodu kontrowersji.
Fed ujawnił treść jednego e-maila wysłanego przez jego biuro etyki do decydentów politycznych w szczytowym momencie kryzysu. Pod koniec października, po raporcie New York Times, Fed opublikował 23 marca 2020 r. e-mail od swojego oficera ds. etyki, w którym zauważył , że przepisy Fedu miały na celu uniknięcie nawet wrażenia, że urzędnicy wykorzystują swój dostęp do informacji o ruchu na rynku dla osobistego zysku.
Decydenci zostali poinformowani, aby „rozważyli obserwowanie przerwy w handlu i unikali dokonywania niepotrzebnych transakcji papierami wartościowymi przez co najmniej kilka następnych miesięcy” lub do czasu, gdy posiedzenia i decyzje Fedu powrócą do normy z nadzwyczajnych podstaw tej wiosny.
Rada została zignorowana przez co najmniej trzech urzędników Fed.
Skandal etyczny zaskoczył Fed zeszłej jesieni po doniesieniach w Wall Street Journal i Bloomberg o aktywnym obrocie akcjami Kaplana podczas pandemii i inwestycjach Rosengrena w papiery wartościowe na rynku nieruchomości.
Ta aktywność została odnotowana w rocznych raportach dotyczących ujawnień finansowych, które muszą składać decydenci Fed. Obaj urzędnicy początkowo odpowiedzieli, że ich transakcje są zgodne z zasadami etyki Fed, ale mimo to stwierdzili, że planują zbycie. W końcu zrezygnowali.