Polska, przyjmując ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, złamała decyzję wykonawczą Rady (UE) nr 382. Wielu zada sobie z pewnością pytanie dlaczego? Na to pytanie odpowiedź znajdzie się w poniższym artykule.

Ustawa o pomocy ogranicz się jedynie do niesienia pomocy obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski bezpośrednio z tego terytorium. W świetle obowiązującego prawa Polska nie ma prawa sama określać definicji tym, którym pomaga, ponieważ bo decyzja Rady ma być stosowana bezpośrednio. Naszym zdaniem jeśli ustawodawca nie dokona w tym zakresie zmiany w specustawie, sprawa może się skończyć dla nas nawet w Trybunale Sprawiedliwości. Takie zapisy mogą również doprowadzić do tego, Polska nie otrzyma z UE pieniędzy na pomoc uchodźcom.

Ważnym elementem w całej układance kolejnego aktu niepraworządności naszego rządu jest decyzja wykonawcza Rady 2022/382, która ma bezpośrednie powiązanie z dyrektywą Rady 2001/55/WE z 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między Państwami Członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami.

Warto w tym miejscu dodać, że decyzja wykonawcza Rady 2022/382 obowiązuje bezpośrednio każde państwo członkowskie i powinna mieć bezpośrednie zastosowanie w każdym kraju Unii, do jakiego Polska również należy.

PiS KOLEJNY RAZ NA BAKIER Z PRAWEM

Zgodnie z przyjętą poprawką PiS do art. 1 ust. 1 specustawy o pomocy Ukraińcom, określono szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium RP bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi, jakie obecnie mają tam miejsce oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium RP. Natomiast zgodnie z ust. 2, ilekroć w tej ustawie mowa jest o obywatelu Ukrainy, to rozumie się przez to także nieposiadającego obywatelstwa ukraińskiego małżonka obywatela Ukrainy, o ile przybył on na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa.

Art. 2 ust. 1 specustawy stanowi, że jeżeli obywatel Ukrainy wjechał legalnie na terytorium RP w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 i deklaruje zamiar pozostania na terytorium RP, jego pobyt na tym terytorium uznaje się za legalny w okresie 18 miesięcy (TAK na 18 miesięcy, a nie jak TV mówi na 2 mc) licząc od dnia 24 lutego 2022 r.

POLECAMY: Za wyrzucenie uchodźcy z domu grozi minimum rok więzienia

Zgodnie z art. 2 ust. 4 specustawy, obywatela Ukrainy, o jakim mowa w powyższym akapicie uznaje się za osobę korzystającą w RP z ochrony czasowej, o jakiej mowa w art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 2 ust 6 specustawy do ochrony czasowej nie stosuje się jednak przepisów Rozdziału 3 Działu III ww. ustawy.

Na podstawie powyższego stwierdzić należy, że zakres podmiotowy specustawy w obecnym brzemieniu jest sprzeczny z decyzją wykonawczą Rady (UE) 2022/382 z dnia 4 marca 2022 r. w rozumieniu art. 5 dyrektywy 2001/55/WE. Art. 2 dyrektywy wykonawczej określający osoby, do których ma zastosowanie tymczasowa ochrona w ust. 1 stanowi, że niniejsza decyzja ma zastosowanie do następujących kategorii wysiedleńców, którzy musieli opuścić Ukrainę począwszy od dnia 24 lutego 2022 r. w następstwie inwazji wojskowej rozpoczętej w tym dniu przez rosyjskie siły zbrojne:

  1. obywateli Ukrainy zamieszkałych w Ukrainie przed dniem 24 lutego 2022 r.;
  2. bezpaństwowców lub obywateli państw trzecich innych niż Ukraina, którzy przed dniem 24 lutego 2022 r. korzystali z ochrony międzynarodowej lub równoważnej ochrony krajowej w Ukrainie; oraz
  3. członków rodzin osób, o których mowa w lit. a) i b).

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 2 ust. 2 państwa członkowskie stosują niniejszą decyzję albo odpowiednią ochronę przewidzianą w ich prawie krajowym w odniesieniu do bezpaństwowców i obywateli państw trzecich innych niż Ukraina, którzy są w stanie udowodnić, że przed dniem 24 lutego 2022 r. legalnie przebywali na terenie Ukrainy na podstawie ważnego zezwolenia na pobyt stały wydanego zgodnie z prawem ukraińskim, i którzy nie są w stanie w bezpiecznych i trwałych warunkach powrócić do kraju lub regionu pochodzenia.

W myśl art. 7 dyrektywy 2001/55/WE państwa członkowskie mogą stosować niniejszą decyzją także do innych osób, w tym bezpaństwowców i obywateli państw trzecich innych niż Ukraina, którzy legalnie przebywali w Ukrainie i którzy nie są w stanie bezpiecznych i trwałych warunkach powrócić w do kraju lub regionu pochodzenia (art. 2 ust. 3 ww. decyzji) .

Natomiast zgodnie z decyzją Rady 2022/382, za członków rodziny uznaje się następujące osoby, o ile rodzina znajdowała się już i przebywała w Ukrainie przed dniem 24 lutego 2022 r.:

  1. małżonka osoby, o której mowa w ust. 1 lit. a) lub b), lub też będącego stanu wolnego partnera tej osoby, z którym osoba ta pozostaje w stałym związku, jeżeli prawo lub praktyka danego państwa członkowskiego traktuje pary niepozostające w związku małżeńskim w sposób porównywalny do par pozostających w związku małżeńskim, zgodnie z jego prawem krajowym odnoszącym się do cudzoziemców;
  2. małoletnie i niepozostające w związku małżeńskim dzieci osoby, o której mowa w ust. 1 lit. a) lub b), lub dzieci jej małżonka, niezależnie od tego, czy urodziły się w związku małżeńskim, poza związkiem, czy są przysposobione;
  3. innych bliskich krewnych, którzy mieszkali razem jako jedna rodzina w czasie, kiedy wystąpiły okoliczności prowadzące do masowego napływu wysiedleńców, i którzy byli w tym czasie całkowicie lub częściowo na utrzymaniu osoby, o której mowa w ust. 1 lit. a) lub b).


W świetle powyżej przywołanych przepisów Polska na podstawie decyzji wykonawczej 2022/382 powinna udzielić pomocy każdemu obywatelowi Ukrainy, który przybędzie do Polski, a także każdej innej osobie, która mieszkała w Ukrainie przed wybuchem wojny, czyli przed 24 lutego 2022 r. i spełnili warunki opisane w tej decyzji. Niestety jak powyżej wskazaliśmy władza „wybiera” sobie uchodźców, którym postanowiła pomagać z pieniędzy pochodzących od podatnika.

Źródło

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version