Parkowanie na chodniku jest zmorą polskich miast, powoduje również irytację pieszych. Jednak w zatłoczonych miastach jeśli przepisy o ruchu drogowym na to pozwalają, jest to jedyna opcja zapakowania samochodu. Legalność parkowania pojazdu na chodniku będzie obowiązywała jedynie do 21 września 2022 roku.

W dniu 23 sierpnia 2022 roku opublikowana została Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw. W nowelizacji tej ustawodawca uaktualnił kilka definicji stosowanych w Prawie o ruchu drogowym. Naszą uwagę przykuła nowa definicja chodnika, która będzie obowiązywała od dnia 21 września.

Do tej pory w kodeksie drogowym chodnik miał następującą definicję (art. 2 pkt 9):

chodnik – część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych”

W nowej definicji dodano do tej definicji słowo, które spowoduje niemały ambaras:

chodnik – część drogi dla pieszych przeznaczoną wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch”

Ustawodawca, dokonując tak szczegółowej definicji »chodnika« który jest przeznaczony wyłącznie dla pieszych naszym zdaniem, dokonał kategorycznego wykluczenia możliwości wjeżdżania samochodem na chodnik – choć ta sama ustawa nadal wyznaczać będzie zasady takiego parkowania.

Przypomnijmy – na chodniku można się zatrzymać lub zaparkować kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t. Są oczywiście pewne warunki: na danym odcinku jezdni nie może być zakazu zatrzymania lub postoju, dla pieszych trzeba zapewnić co najmniej 1,5 m miejsca na chodniku oraz pojazd nie może „tamować ruchu pojazdów na jezdni”.

Można też zaparkować na chodniku przy krawędzi cały pojazd – samochód osobowy, motocykl, motorower czy wózek rowerowy (masa nie może przekraczać 2,5 t.).

Bałagan prawny, jaki znalazł się w nowelizacji ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw z datą obowiązywania od 21 września powoduje, że w Polsce będziemy mieli sprzeczne przepisy, jakie pochodzą z jednej ustawy. Z jednej strony prawo wciąż będzie regulowało zasady, jakie obowiązują podczas parkowania samochodów na chodniku. Z drugiej strony – ustawa będzie wykluczała z poruszania się po chodnikach wszystkie pojazdy, bo z definicji będzie to miejsce „wyłącznie” dla pieszych.

Jak od 21 września policja powinna oceniać parkowanie na chodnikach?

Tu pewną wskazówką powinny być intencje ustawodawcy. Bowiem razem z definicją chodnika w tym samym czasie zmienią się też warunki techniczno-budowlane dotyczące projektowania i budowania chodników.

Od 21 września w życie wejdzie bowiem również Rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. I ta nowelizacja zezwoli na budowanie w Polsce węższych chodników niż do tej pory. Będą mogły mieć nawet zaledwie 1 metr szerokości:

„W trudnych warunkach dopuszcza się szerokość chodnika nie mniejszą niż 1,00 m, pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami, o długości nie mniejszej niż 2,00 m i szerokości nie mniejszej niż 1,80 m. Odległość między tymi miejscami powinna umożliwiać wzajemną widoczność osób ze szczególnymi potrzebami oraz zapewniać optymalny czas oczekiwania na wyminięcie się, wynikający w szczególności z możliwości poruszania się tych osób, pochylenia podłużnego drogi dla pieszych oraz natężenia ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch”.

Wygląda więc to na spójną koncepcję. Ustawodawca w Polsce za jednym zamachem zamierza dopuścić budowanie węższych chodników i jednocześnie ustawowo zaznaczył, że od teraz będą to miejsca wyłącznie dla ruchu pieszego. Trudno odmówić tej zmianie spójności i sensowności.

Zagadką pozostaje jedynie, dlaczego mimo tych zmian pozostawiono w Prawie o ruchu drogowym przepisy regulujące zasady parkowania na chodnikach – skoro parkowanie stanie się niemożliwym? To widoczna niechlujność w tworzeniu prawa. Zatem czeka nas kolejna nowelizacja, wymazująca w ogóle z prawa zasady parkowania na chodnikach.

Niniejszy artykuł stanowi formę porady prawnej pro bono i ma na celu edukację prawną obywateli RP. Artykuł ten nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.

Nasza Kancelaria świadczy usługi prawne w zakresie każdej dziedziny prawnej. Jeśli poszukujecie Państwo prawnika, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią pod nr tel. 579636527, lub poprzez formularz kontaktowy, jaki znajduje się na naszej stronie głównej.

Świadczymy usługi prawne również drogą online. Informujemy, że porady prawne nie są udzielane pro bono.

Opracowano przez: Zespół LEGA ARTIS

Podstawa prawna:

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w swojej dziedzinie - Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach stara się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii.

5 komentarzy

  1. Co za chamstwo. Znowu ktoś chce ugrać dla lobby budowlanego wiecej kasy. Co to znaczy w trudnych warunkach? Przepisy do nadużyć gotowe.

  2. „przeznaczoną wyłącznie do ruchu pieszych”. jeno, że ja nie zamierzam jeździć autem po chodniku. postawię auto i cześć. kp

  3. czy pieszy, może stanąć na chodniku, jeśli ten jest przeznaczony do ruchu pieszych? jeśli tak, to ja samochodem – również mogę. kp

Napisz Komentarz

Exit mobile version