Chiny odkryły kryształ nieznanego wcześniej minerału na Księżycu, a także potwierdziły, że powierzchnia ziemskiego księżyca zawiera kluczowy składnik syntezy jądrowej, potencjalną formę praktycznie nieograniczonej energii, która wykorzystuje te same siły, które zasilają Słońce i inne gwiazdy.

Kryształ został znaleziony w partii próbek księżycowych zebranych przez chińską misję Chang’e 5 w 2020 roku, pisze Vice. W grudniu tego samego roku sprowadzono na ziemię około czterech kilogramów ziemi. Były to pierwsze próbki skał księżycowych sprowadzonych na Ziemię od 1976 roku.

Po dokładnym zbadaniu próbek naukowcy z Pekińskiego Instytutu Geologii Uranu zauważyli pojedynczą cząsteczkę kryształu, której średnica jest mniejsza niż szerokość ludzkiego włosa.

Podobno kryształ składa się z nowego minerału Chanxit-(Y), nazwanego na cześć chińskiej bogini księżyca Chang’e, która jest również inspiracją dla chińskich misji księżycowych.

Chansite-(Y) to przezroczysty kryształ powstały w rejonie północnej części powierzchni Księżyca, który był aktywny wulkanicznie około 1,2 miliarda lat temu.

MineralKsiezyc e1663524689134

Jest to szósty nowy minerał odkryty w próbkach skał z Księżyca i pierwszy odkryty przez Chiny. Wcześniejszych odkryć dokonały USA i ZSRR.

Chińskie media państwowe doniosły również, że powstałe próbki skał księżycowych zawierają hel-3, odmianę helu, który od dawna przyciąga naukowców i pisarzy science fiction ze względu na jego potencjał jako źródło paliwa do syntezy jądrowej. Jednak synteza jądrowa nadal będzie musiała poczekać, ponieważ rozwój reaktorów termojądrowych zajmie dziesięciolecia, jeśli w ogóle będzie możliwe ich stworzenie. Jeśli jednak zbuduje się reaktory, hel-3 będzie dla nich idealnym paliwem, ponieważ wytwarza mniej radioaktywnych produktów ubocznych i odpadów jądrowych niż inne atomy.

Zauważ, że na Ziemi występuje również hel-3, ale jest on niezwykle rzadki, podczas gdy na Księżycu, jak sugerują naukowcy, jest go obficie.

2 komentarze