Obecnie w całej Polsce obserwujemy gwałtowne opady śniegu, co niesie za sobą zmniejszenie widoczności i utrudnienia na drogach. Nagłe załamanie pogody, spadek temperatury oraz pierwsze opady śniegu, często przeplatane deszczem ze śniegiem, stawiają przed kierowcami wyjątkowe wyzwania. Konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności podczas prowadzenia pojazdów. Z uwagi na przymrozki i mróz, drogi w wielu regionach kraju stają się śliskie, co zwiększa ryzyko wypadków i kolizji. To zdecydowanie ostatni moment, aby wymienić letnie opony na zimowe, co stanowi kluczowy krok w zapewnieniu bezpieczeństwa podczas zimowych warunków drogowych.

Ponadto, istotne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas jazdy, jak zachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami, dostosowanie prędkości do warunków atmosferycznych oraz stosowanie się do wszelkich ostrzeżeń i wskazówek dotyczących dróg. Wszelkie działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach są obecnie kluczowe, aby minimalizować ryzyko wypadków oraz zapewnić płynność ruchu w trudnych warunkach zimowych.

Obowiązkowa wymiana opon? W Polsce to zalecenia

W różnych krajach Europy obowiązują przepisy regulujące sezonową wymianę opon, jednak sytuacja w Polsce jest inna. Tutaj wymiana ogumienia w pojeździe pozostaje jedynie zaleceniem, co znajduje potwierdzenie w statystykach, zgodnie z którymi praktykuje to około 60 procent właścicieli pojazdów. Co ciekawe, brak jest konkretnych przepisów nakazujących tę czynność, a decyzja o zmianie opon spoczywa wyłącznie na kierowcach.

Chociaż brak prawnego nakazu, producenci opon stanowczo zaznaczają konieczność wymiany w miarę zmieniających się warunków atmosferycznych. Ostrzegają, że przy temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza letnie opony mogą utracić elastyczność, co skutkuje twardnieniem i utratą optymalnej przyczepności do nawierzchni. Niemniej jednak, to sami kierowcy muszą podjąć ostateczną decyzję w tej kwestii.

Warto zauważyć, że choć brak surowych uregulowań prawnych w tej sprawie może dawać kierowcom pewną swobodę, świadomość wpływu warunków atmosferycznych na właściwości opon jest kluczowa dla zachowania bezpieczeństwa na drodze. Dlatego też, mimo braku prawnego nakazu, zalecenie producentów opon dotyczące sezonowej wymiany jest aspektem, który warto brać pod uwagę w kontekście utrzymania optymalnych warunków jazdy i zapewnienia bezpieczeństwa podróży.

Czy wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa?

Wbrew temu co sugerują nagłówki niektórych portali, wymiana opon na zimowe nie jest w Polsce obowiązkowa. Polscy kierowcy jeżdżący na letnim ogumieniu w zimę narażają się mandat tylko wtedy, gdy jadą za granicę, do krajów, w których obowiązują odpowiednie przepisy. Regulacje w tej kwestii wprowadziło wiele państw, m.in. przytoczona już wcześniej Francja, Słowacja, Finlandia, Chorwacja czy Łotwa. Brak opon zimowych może tam skutkować mandatem, najczęściej wartym w przeliczeniu na naszą walutę od 400 do 700 zł.

Mandat za letnie opony. Czy policja może ukarać kierowców?

Podczas kontroli drogowej, funkcjonariusze mogą sprawdzić stan ogumienia pojazdu. Choć policjanci nie są uprawnieni do wypisania mandatu za jazdę na letnich oponach w zimie, kierowcy mogą zostać ukarani za zły stan bieżnika, różnicę w rozmiarze opon lub uszkodzenia ogumienia. Zgodnie z nowym taryfikatorem, kierowca może zostać ukarany mandatem w wysokości od 20 do 3000 zł.

wymiana opon

Mandat za opony – gdy wystają poza obrys pojazdu

Bardzo popularnym elementem tuningowania samochodów jest montaż szerokich felg z oponami wystającymi poza obrys samochodu. Jeśli za tą modyfikacją nie idzie poszerzenie nadkoli, trzeba liczyć się mandatem w wysokości od 50 do 500 złotych, a także zabraniem dowodu rejestracyjnego i koniecznością ponownego zaliczenia badania technicznego.

Nie tylko bieżnik

Kierowca może otrzymać mandat nie tylko za bieżnik, ale również za ogólny zły stan opon, jak np. pęknięcia czy różnego rodzaju uszkodzenia. Nawet dobry bieżnik nie jest zatem gwarancją tego, że uniknie się konsekwencji. Warto o tym pamiętać i przeglądać co jakiś czas stan naszego ogumienia w samochodzie.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Jeden komentarz

  1. Generalnie milicjant może przyczepić do wszystkiego. Znam przypadek, że Pan milicjant przyczepił się do tego, że w rowku bieżnika znajdował się kamyczek (o co nie trudno podczas jazdy drogą szutrową), ów Pan milicjant argumentował, że ten „drobiazg” może stworzyć zagrożenie dla innych pojazdów, oczywiście kierujący wskazał podobny przykład w ogumieniu radiowozu Panów milicjantów, za co kierowca tego pojazdu (czyli kolega tego milicjanta) powinien zostać ukarany takim samym mandatem.
    Historia autentyczna, szkoda tylko, że nie było możliwości nagrania tego zajścia. Byłby dobry materiał na kanał STOP-CHAM na youtube 🙂

Napisz Komentarz

Exit mobile version