1 stycznia 2023 roku wchodzi w życie ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw, wprowadzający do polskiego porządku prawnego przepisy Dyrektywy UE 2019/2161, wprowadzając jednocześnie niektóre konsumenckie instrumenty ochrony, które zakres wykracza poza regulacje unijne.

Pokazy dla konsumentów

Ustawa wprowadza dodatkowe ograniczenia dotyczące zawierania umów w trakcie pokazów organizowanych dla konsumentów. Przede wszystkim umowy takie będą traktowane jako umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa, co wiąże się z licznymi obowiązkami po stronie przedsiębiorcy, uregulowanymi w ustawie o prawach konsumenta. Przykładowo przedsiębiorca jest zobowiązany do poinformowania konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o szczegółach umowy.

Konsument z kolei może odstąpić od umowy bez podania przyczyny. Tymczasem w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieplanowanej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo w podróży, termin na odstąpienie od umowy wyniesie 30 dni, zamiast 14 dni zwyczajowych dla dużej kategorii osób będących umowy zdalne lub nie na miejscu.

Jeżeli umowa zostaje zawarta w czasie podróży albo jeżeli przedsiębiorca dojeżdża do miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo bierze udział w spektaklu, przyjęcie zapłaty przed upływem terminu do odstąpienia od umowy nie jest umową do przyjęcia, chyba że wyraźnie zażądał tego konsument przez konsumenta. Wizyty planowane w jego miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu.

Umowy dotyczące usług finansowych nie na pokazach i wycieczkach

Do ustawy o prawach konsumenta dodano ponadto art. 7ab, zgodnie z którym umowa dotycząca usług finansowych nie może być zawarta podczas pokazu, a także wycieczki. Wyjątek dotyczy umów zawieranych podczas pokazów organizowanych w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie. Umowa zawarta wbrew zakazowi jest nieważna.

Umowy zawierane online

Nowelizacja proponuje szczegółowe regulacje dotyczące zawierania umów za pośrednictwem platform handlu elektronicznego. Po pierwsze, obowiązki informacyjne dla konsumentów zostały nałożone na dostawców tych platform, czyli podmioty je obsługujące. Podmioty obsługujące takie platformy muszą być zatem przygotowane do wdrożenia nowych procedur informacyjnych.

Inne zmiany

Ustawa wprowadza także szereg innych zmian. Dotyczą one m.in. zakresu informacji identyfikacyjnych podawanych konsumentowi przez przedsiębiorcę – np. zniknie obowiązek wskazywania numeru faksu.

Ponadto zmodyfikowano przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjn, wprowadzając nowy czyn nieuczciwej konkurencji, jakim jest wykorzystywanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych lub automatycznych systemów wywołujących do przesyłania niezamówionej informacji handlowej bez uprzedniej zgody użytkownika końcowego

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Jeden komentarz

Napisz Komentarz

Exit mobile version