Według analityków z Biura Maklerskiego Reflex, od początku kwietnia 2023 roku kierowcy w Polsce będą zobowiązani do dostosowania się do nowych zasad płatności za tankowanie na stacjach paliw. Nowe przepisy narzucają konieczność stosowania systemu jednolitej płatności za paliwo, który zostanie wdrożony na terenie całego kraju. Ta zmiana ma wpływ na sposób, w jaki kierowcy uregulują opłaty za tankowanie, wprowadzając jednolity system płatności na wszystkich stacjach benzynowych.
Trzeba się przyzwyczaić do diesla tańszego od benzyny
Nowy system jednolitej płatności za paliwo jest rozwiązaniem mającym ułatwić transakcje na stacjach benzynowych oraz podnieść poziom bezpieczeństwa płatności. Jego wprowadzenie umożliwi kierowcom korzystanie z różnorodnych metod płatności, takich jak karty płatnicze, kody QR, aplikacje mobilne czy płatności internetowe. To oznacza większą elastyczność dla kierowców w wyborze preferowanej formy płatności, przy jednoczesnym zapewnieniu szybszych i bezpieczniejszych transakcji.
Nowe przepisy regulujące płatności za paliwo na stacjach benzynowych mają także na celu zmniejszenie nielegalnych praktyk w branży paliwowej. Według danych Biura Maklerskiego Reflex, od 10 do 15% paliwa sprzedawanego na stacjach benzynowych w Polsce pochodzi z nielegalnych źródeł, co stanowi istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowców i stanu technicznego ich pojazdów.
Wdrożenie jednolitego systemu płatności ma zatem ograniczyć możliwość dokonywania transakcji za nielegalne paliwo, gdyż takie działania staną się łatwiejsze do wykrycia i zwalczania. Te kroki są kluczowe dla zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a także dla poprawy jakości świadczonych usług na stacjach benzynowych. Powinny one przyczynić się do podniesienia świadomości kierowców oraz zapewnienia lepszej jakości oferowanych usług na stacjach benzynowych.
Warto zaznaczyć, że nowe przepisy dotyczące płatności za paliwo na stacjach benzynowych są zgodne z dyrektywą Unii Europejskiej w sprawie jednolitej płatności za paliwo. Dzięki temu kierowcy w Polsce nie tylko będą mogli korzystać z nowoczesnych form płatności, ale także będą mieli dostęp do jednolitej usługi na terenie całej UE.
- Program „Mój Elektryk” zawieszony – co dalej z dopłatami do samochodów elektrycznychProgram „Mój Elektryk”, który przez trzy lata wspierał zakup samochodów elektrycznych w Polsce, został oficjalnie zawieszony. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)
- Polska, Włochy i Czechy walczą o szybszą rewizję zakazu sprzedaży samochodów spalinowychZakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej, zaplanowany na 2035 rok, od początku budził wiele emocji i kontrowersji. Polska, Włochy i Czechy, wspólnie
- Pijany Ukrainie na drogach ŻyrardowaW miniony weekend w Żyrardowie doszło do dwóch poważnych zdarzeń drogowych z udziałem nietrzeźwych kierowców. Oba wypadki uwypuklają niebezpieczeństwa wynikające z jazdy pod wpływem
Przed świętami diesel będzie jeszcze tańszy?
Według ostatniego badania cen na polskich stacjach paliwowych, które przeprowadzono w ostatnim tygodniu marca, obie odmiany benzyny – Pb95 i Pb98 – zaczęły drożeć. Średnie ceny tych paliw wzrosły o 4 grosze na litrze w porównaniu z ubiegłym tygodniem. Średnia cena za litr Pb95 wynosi obecnie 6,68 zł, a za litr Pb98 – 7,32 zł.
Warto zaznaczyć, że podczas gdy ceny benzyny zwiększyły się, to diesel zanotował kolejną obniżkę – o 6 groszy na litrze. Obecnie średnia cena za litr oleju napędowego wynosi 6,75 zł. Natomiast cena LPG pozostała na stosunkowo stabilnym poziomie, z lekkim spadkiem o 1 grosz na litrze, wynosząc średnio 3,11 zł na litrze.
Przyczyny wzrostu cen benzyny mogą mieć wiele źródeł, takich jak np. wzrost cen ropy naftowej na rynkach światowych, ale także czynniki wewnętrzne, takie jak wzrost podatków czy kosztów dystrybucji. Warto jednak pamiętać, że ceny paliw są uzależnione od wielu czynników, które wpływają na ich poziom i mogą one zmieniać się w krótkim czasie.
Z drugiej strony, spadki cen oleju napędowego oraz stabilna cena autogazu LPG, mogą być korzystne dla kierowców, którzy korzystają z tych paliw do zasilania swoich pojazdów. Jednakże, w dalszym ciągu warto monitorować zmiany cen paliw na rynku, aby móc dostosować swoje wydatki na paliwo do aktualnej sytuacji.
Ropa naftowa znowu drożej
W ostatnim tygodniu na rynku ropy naftowej obserwowano wzrosty cen. Ropa Brent, jedna z najważniejszych międzynarodowych odmian ropy, podrożała o 4,5 dolara za baryłkę, osiągając w piątek notowania na poziomie ok. 79 dolarów za baryłkę. Ważnym aspektem jest także umocnienie się złotówki wobec dolara, co może wpłynąć na ceny paliw w Polsce.
Obserwując rynek europejski, można zauważyć, że ceny detaliczne oleju napędowego mogą ulec rewolucji. Już w połowie stycznia ceny benzyny i diesla w europejskim hurcie zrównały się, a od tamtej pory benzyna systematycznie staje się droższa. Na chwilę obecną, ceny benzyny CIF ARA są już o 170 dolarów za tonę wyższe niż ceny diesla.
Przyczynami wzrostów cen ropy naftowej na rynkach światowych mogą być różnorodne czynniki, takie jak np. ograniczenie podaży przez OPEC i jego sojuszników, rosnące zapotrzebowanie na paliwo wraz z ożywieniem gospodarczym, a także niestabilność geopolityczna i zagrożenia dla produkcji ropy naftowej na świecie.
Zmiany cen ropy naftowej i jej wpływ na ceny paliw w Polsce należy obserwować uważnie, ponieważ to, w jaki sposób kształtują się ceny na rynku międzynarodowym, ma wpływ na wydatki kierowców na paliwo i na ogólną sytuację ekonomiczną w kraju.