Cel wyeliminowania śmiertelnych wypadków na drogach do 2050 roku jest jednym z najważniejszych celów Unii Europejskiej w obszarze transportu. Aby osiągnąć ten cel, potrzebne są działania, które przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.
W ramach działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach, Unia Europejska podejmuje szereg inicjatyw i działań. Jednym z kluczowych elementów jest rozwijanie technologii i innowacji, które umożliwią poprawę bezpieczeństwa w pojazdach, np. systemów automatycznego hamowania w sytuacjach zagrożenia lub systemów monitorowania stanu kierowcy.
Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy
Wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Takie testy, które co pięć lat sprawdzałyby zdolność starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są kontrowersyjne, ale jednocześnie niezwykle istotne w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.
Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.
Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.
Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.
- Program „Mój Elektryk” zawieszony – co dalej z dopłatami do samochodów elektrycznychProgram „Mój Elektryk”, który przez trzy lata wspierał zakup samochodów elektrycznych w Polsce, został oficjalnie zawieszony. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)
- Polska, Włochy i Czechy walczą o szybszą rewizję zakazu sprzedaży samochodów spalinowychZakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej, zaplanowany na 2035 rok, od początku budził wiele emocji i kontrowersji. Polska, Włochy i Czechy, wspólnie
- Pijany Ukrainie na drogach ŻyrardowaW miniony weekend w Żyrardowie doszło do dwóch poważnych zdarzeń drogowych z udziałem nietrzeźwych kierowców. Oba wypadki uwypuklają niebezpieczeństwa wynikające z jazdy pod wpływem
Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.
Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).
Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.
Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.
Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.