Unia Europejska ma zamiar wprowadzić bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące prowadzenia pojazdów przez osoby powyżej 70 roku życia. Według nowych regulacji, seniorzy będą musieli regularnie dowodzić, że wciąż są zdolni do prowadzenia pojazdów, poprzez badania lekarskie, testy psychologiczne i praktyczne egzaminy z jazdy samochodem.
Celem takiej zmiany jest poprawa bezpieczeństwa na drogach, ponieważ osoby starsze mogą mieć problemy z koordynacją ruchową, widzeniem lub słuchem. Wraz ze wzrostem liczby ludzi starszych w UE, problem bezpieczeństwa na drogach staje się coraz bardziej palący, co wymusza działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.
Pomimo że nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia wywołują mieszane uczucia wśród społeczeństwa, jedni uważają, że są potrzebne i skuteczne, inni uważają, że naruszają prawa seniorów do swobody i mobilności. Przepisy muszą być wdrożone przez państwa członkowskie UE po dokładnym omówieniu i uzgodnieniu.
Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy
Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.
Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.
Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.
Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.
- Program „Mój Elektryk” zawieszony – co dalej z dopłatami do samochodów elektrycznychProgram „Mój Elektryk”, który przez trzy lata wspierał zakup samochodów elektrycznych w Polsce, został oficjalnie zawieszony. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)
- Polska, Włochy i Czechy walczą o szybszą rewizję zakazu sprzedaży samochodów spalinowychZakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej, zaplanowany na 2035 rok, od początku budził wiele emocji i kontrowersji. Polska, Włochy i Czechy, wspólnie
- Pijany Ukrainie na drogach ŻyrardowaW miniony weekend w Żyrardowie doszło do dwóch poważnych zdarzeń drogowych z udziałem nietrzeźwych kierowców. Oba wypadki uwypuklają niebezpieczeństwa wynikające z jazdy pod wpływem
Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.
Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).
Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.
Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.
Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.
3 komentarze
Niech uni zrobią najpierw porządek u siebie a potem zacznie szczekać kto ico ma robić wstapiliśmy do Unii nie potrafi żeby zadbać o państwa członkowskie ja ten problem przechodziłem za komuny jak ktoś szczękał tak trzeba było robić żadnej wolności tylko reżym teraz powtórka zrozrywki
Mam wrażenie że rządzą oderwani od rzczywistosci ludzie nie mający nawet prawa jazdy i pojęcia o przepisach . Uważam że należy ich spuścić może przyjdzie ktoś normalny.
Każdy kto będzie kandydował na ważne stanowiska w państwie powinien obowiązkowo przechodzić badania psychiatryczne.
Na tzw zachodzie za kierownicami aut zasiadają w znacznej przewadze właśnie emeryci nawet po 90 roku życia.
Nikt nie odważy się na krok aby stracili prawo jazdy tylko że względu na rok urodzenia. Nie wychodzmy do przodu z tymi bzdurami .