Unia Europejska zobowiązała Google, Meta (dawniej Facebook), Twitter, Apple oraz 15 innych dużych platform cyfrowych do przeprowadzenia procesu ucywilizowania internetu.

W tym roku Unia Europejska przyjęła dwa ważne akty regulujące sektor cyfrowy: Akt o rynkach cyfrowych i Akt o usługach cyfrowych. W dniu dzisiejszym, Komisja Europejska wskazała 19 dużych platform, które zostaną objęte specjalnymi obowiązkami na mocy Aktu o usługach cyfrowych. W przypadku naruszenia przepisów, platformy te będą narażone na ogromne kary.

POLECAMY: Borrell wzywa do większej kontroli nad treściami na Twitterze

Komisarz rynku wewnętrznego, Thierry Breton, powiedział na konferencji prasowej, że bardzo duże platformy i wyszukiwarki muszą podjąć działania w celu zwalczania wszelkich zagrożeń, jakie stwarzają dla społeczeństwa, w tym dla zdrowia publicznego, dobrostanu fizycznego i psychicznego. Lista 19 platform objętych specjalnymi obowiązkami na mocy Aktu o usługach cyfrowych obejmuje m.in.: Google (wyszukiwarkę, platformę zakupową, mapy i Google Play), Bing (należącą do Microsoftu), Amazon, AppStore (należący do firmy Apple), AliExpress, Zalando, Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, YouTube, Booking oraz Wikipedię. Wszystkie platformy mają minimum 45 mln aktywnych użytkowników, co przekracza limit 10 proc. populacji UE, wyznaczony w unijnym akcie. W przypadku naruszenia przepisów, platformy te będą narażone na wysokie kary.

POLECAMY: Szok! Borrell nazwał zakaz rosyjskich mediów w UE obroną 'wolności słowa’

Dla użytkowników najważniejsze są cztery obszary zobowiązań, które wielkie platformy muszą spełnić. Po pierwsze, muszą one zapewnić większą ochronę i większy wybór użytkowników. Platformy będą musiały kontrolować ryzyko związane z publikowanymi na nich treściami, a ryzyko to zostało zdefiniowane bardzo szeroko – może obejmować zagrożenia dla zdrowia publicznego, zdrowia psychicznego itp. Platformy muszą zapewnić użytkownikom warunki uczestnictwa na platformie sformułowane w sposób zrozumiały we wszystkich językach UE. Muszą również dać użytkownikom możliwość rezygnacji z systemów rekomendacji opartych na profilowaniu.

Zakazana zostanie każda forma reklamy oparta na danych wrażliwych, takich jak rasa, pochodzenie etniczne czy poglądy polityczne – zarówno w osobnych oknach, jak i w wyszukiwarkach.

Po drugie, 19 platform systemowych i wyszukiwarek zostanie zobowiązanych do przeprojektowania swoich systemów w celu zapewnienia szczególnej ochrony prywatności i bezpieczeństwa nieletnich użytkowników. Platformy będą musiały zawierać narzędzia do weryfikacji wieku i kontroli rodzicielskiej. Bing i wyszukiwarka Google zablokują szkodliwe materiały, które mogą odpowiadać na zapytania dzieci, a wszelkie reklamy kierowane do dzieci będą zabronione.

Walka z „dezinformacją”. Cenzura niewygodnych treści

Po trzecie, Komisja Europejska nakłada na duże platformy internetowe i wyszukiwarki obowiązek starannego moderowania treści, zmniejszenia liczby nielegalnych treści oraz „dezinformacji” w internecie.

Zgodnie z decyzją Bretona, walka z rozprzestrzenianiem „dezinformacji” i ochrona wolności słowa stają się obowiązkiem prawnym dla platform internetowych i wyszukiwarek. Platformy te będą zobowiązane do zmiany swojego systemu rekomendacyjnego, aby zapobiegać wzmacnianiu „dezinformacji” przez algorytmy. To problem, z którym internauci zmagają się podczas wyborów, pandemii oraz obecnie w kontekście agresji Rosji na Ukrainę.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version