Od 1 sierpnia wznawiane są obowiązkowe opłaty dla kierowców, które w okresie pandemii zostały zawieszone. To jedna z wielu regulacji, które w czasie zagrożenia epidemiologicznego nie obciążały kieszeni kierowców. Teraz, gdy sytuacja zdrowotna uległa poprawie, powraca się do normalności, co oznacza, że właściciele samochodów nie mogą już liczyć na korzystne ulgi czy zwolnienie z danin. Nadszedł czas, gdy oszczędności dobiegają końca.

Pandemia COVID-19 wpłynęła na wiele aspektów naszego życia, w tym na system opłat za korzystanie z samochodów. Wielu kierowców doceniło zawieszenie obowiązkowych opłat, które stanowiły chwilową ulgę w trudnych czasach. Jednak teraz, gdy sytuacja zdrowotna wraca do stabilności, konieczne jest przywrócenie normalności w wielu obszarach, w tym w finansowaniu infrastruktury drogowej.

Powrót do obowiązkowych opłat może być odczuwany przez właścicieli samochodów jako koniec okresu oszczędzania. Wiele osób było przyzwyczajonych do braku dodatkowych wydatków w związku z pandemią, ale teraz będą musieli ponownie uwzględnić opłaty w swoich budżetach. Jest to wyzwanie, zwłaszcza dla tych, którzy w trakcie pandemii doświadczyli spadku dochodów lub innych trudności finansowych.

Warto jednak zaznaczyć, że opłaty te są istotne dla utrzymania i rozwoju infrastruktury drogowej, która jest kluczowa dla funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki. Dobra sieć dróg wpływa na komfort i bezpieczeństwo podróży, a także przyczynia się do rozwoju turystyki i handlu.

W związku z tym, choć powrót do obowiązkowych opłat może być trudny dla kierowców, warto pamiętać o znaczeniu, jakie infrastruktura drogowa ma dla naszego codziennego życia. Planowanie i odpowiednie zarządzanie finansami to kluczowe elementy, które mogą pomóc w skutecznym radzeniu sobie z tymi dodatkowymi wydatkami. Można rozważyć także alternatywne sposoby przemieszczania się, takie jak korzystanie z komunikacji publicznej, carpooling czy też aktywny transport (np. rower).

Od dziś nowe opłaty dla kierowców tego typu pojazdów

Powrót obowiązkowych opłat dla kierowców pojazdów ciężarowych o masie powyżej 12 ton w Wielkiej Brytanii wiąże się również z podwyżkami wcześniej obowiązujących stawek. Od dzisiaj, kierowcy, którzy wykonują międzynarodowe lub krajowe usługi transportowe pojazdami o odpowiednio wysokiej masie, muszą opłacać przejazd drogami w kraju. Ustawa wprowadzająca podwyżki opłat została podpisana już wiele miesięcy temu, jednak jej wprowadzenie w życie obowiązuje od teraz. Ta zmiana wpłynie na tysiące kierowców, którzy teraz będą musieli liczyć się z dodatkowymi kosztami w swojej działalności.

Opłata podatkowa od samochodów ciężarowych, znana jako HGV levy, będzie obowiązywać wszystkich właścicieli pojazdów zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii, jak również tych, które prowadzą usługi transportowe i nie są zarejestrowane na terenie kraju. Wysokość stawek opłat zależeć będzie od kilku czynników, takich jak tonaż pojazdu, okres jego pobytu w Wielkiej Brytanii oraz poziom generowanych przez nie zanieczyszczeń.

W praktyce, stawki podatku będą wynosić nawet 53 zł (10 funtów) dziennie lub 5300 rocznie (1000 funtów) za prowadzenie takiego pojazdu. Warto jednak zaznaczyć, że kwoty te nie będą jednakowe dla wszystkich kierowców. Wysokość opłat będzie różniła się w zależności od wielkości tonażu pojazdu oraz jego emisji spalin. Taka indywidualizacja ma na celu zachęcanie do inwestowania w bardziej ekologiczne pojazdy, a jednocześnie zrównoważenie kosztów dla poszczególnych kierowców.

W związku z wprowadzeniem nowych opłat, niektórzy przewoźnicy mogą liczyć na zniżki, jeśli spełniają określone kryteria, takie jak posiadanie bardziej ekologicznych pojazdów. Takie działania mają na celu wspieranie środowiska i redukcję negatywnego wpływu transportu na jakość powietrza.

Wprowadzenie obowiązkowych opłat i podwyżek może wpłynąć na finanse wielu przedsiębiorców w branży transportowej. Przewoźnicy muszą odpowiednio zaplanować swoje wydatki, aby dostosować się do nowych regulacji i unikać nieprzyjemnych niespodzianek finansowych. Zastosowanie bardziej ekologicznych pojazdów może okazać się korzystne zarówno pod względem kosztów, jak i środowiska, co może wpłynąć na ostateczne korzyści dla przedsiębiorstw działających w branży transportowej w Wielkiej Brytanii.

GOV.UK

Albo zniżka na 10%, albo 20% więcej do zapłaty niż dotychczas

W związku z nadchodzącym odwieszeniem opłat HGV (Heavy Goods Vehicle) w Wielkiej Brytanii, rząd zaproponował nowe stawki opłat dla pojazdów ciężarowych. Nowe stawki będą obowiązywać od 1 sierpnia br. i będą zróżnicowane w zależności od kilku czynników.

Wysokość opłat HGV levy będzie się wahać od 150 GBP do 749 GBP rocznie za każdy pojazd. Jednakże, posiadacze stosunkowo nowych pojazdów, które spełniają normy emisji spalin Euro 6, będą mogli liczyć na 10% zniżkę w opłatach. Ta korzystna zasada zniżek dotyczyć będzie opłat płaconych od 1 sierpnia 2023 roku.

Niestety, za pojazdy, które spełniają niższą normę emisji Euro 4 i za starsze pojazdy wprowadzone między styczniem 2011 a wrześniem 2015 roku, podatek HGV levy będzie wyższy niż obecnie, nawet o 20%. Dodatkowo, ostateczna wysokość opłaty zależeć będzie również od masy pojazdu, jego konfiguracji oraz okresu, na jaki właściciele planują opłacenie podatku.

Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, przedsiębiorcy będą mogli zaplanować opłaty z góry. Przepisy pozwalają na wniesienie opłat HGV levy z wyprzedzeniem, co daje przedsiębiorcom możliwość zorganizowania swoich finansów w sposób odpowiedni dla nich. Opłaty będą mogły zostać uiszczane online, dzięki czemu cały proces będzie bardziej wygodny i szybki. Właściciele pojazdów będą musieli podać podstawowe dane takie jak kraj pochodzenia pojazdu, normę emisji spalin, wagę, numer rejestracyjny oraz okres, na jaki planują pobyt pojazdu w Wielkiej Brytanii.

Wprowadzenie nowych stawek opłat HGV levy ma na celu zarówno wspieranie pojazdów spełniających wysokie standardy ekologiczne, jak i zachęcanie do modernizacji floty pojazdów ciężarowych. Jednocześnie jednak może to zwiększyć obciążenia finansowe dla właścicieli starszych pojazdów, którzy zostaną zobowiązani do płacenia wyższych podatków. Przedsiębiorcy działający w branży transportowej w Wielkiej Brytanii powinni dokładnie przeanalizować swoje wydatki i dostosować strategię finansową do nowych regulacji, aby jak najlepiej wykorzystać dostępne zasoby.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version