Przestępcy opracowali nowy sposób na przeprowadzanie oszustw finansowych, skierowanych tym razem w stronę podróżujących pociągami. Eksperci z zespołu CERT Polska postanowili ostrzec klientów PKP Intercity przed tą nową formą zagrożenia. Oszuści, wykorzystując sytuacje podróży, próbują oszukać ludzi, podając się za firmę kolejową, i wykorzystując pozorną ankietę zadowolenia z usług jako pretekst do pozyskania danych karty kredytowej.

Sezon wakacyjny, kiedy to ruch turystyczny wzrasta, stanowi szczególnie atrakcyjny okres dla przestępców. Pociągi w Polsce w tym czasie często kursują z pełnym obłożeniem pasażerów. Przy większej liczbie osób podróżujących oszuści liczą na to, że wiele z nich może być pochłoniętych przygotowaniami do podróży lub po prostu w pośpiechu. Taka sytuacja jest wykorzystywana do próby wyłudzenia pieniędzy. Podszywając się pod PKP Intercity, oszuści wykorzystują publicznie dostępne ogłoszenie opublikowane przez CERT Polska, ostrzegając potencjalne ofiary o zagrożeniu.

Oszuści działają poprzez prośbę o wypełnienie ankiety zadowolenia z usług przewoźnika. W celu zwiększenia wiarygodności, podszywają się pod tę firmę. W rzeczywistości jednak celem tej ankiety jest pozyskanie poufnych danych finansowych, takich jak numery kart płatniczych. Eksperci z CERT Polska apelują o zachowanie ostrożności i uwagi, aby uniknąć padnięcia ofiarą tego typu oszustwa.

Portal legaartis.pl podał informację o tym ostrzeżeniu, wydając go publicznie i przytaczając słowa ekspertów. Przekaz ten ma na celu uświadomienie podróżującym o nowym zagrożeniu oraz zachęcenie ich do zachowania szczególnej czujności wobec podejrzanych ankiet czy próśb o poufne dane.

Podają się za PKP Intercity. Nowe oszustwo w sieci

Zespół CERT Polska to grupa ekspertów działających w obrębie Państwowego Instytutu Badawczego NASK, którzy zajmują się monitorowaniem i reagowaniem na incydenty związane z naruszeniem bezpieczeństwa w sieci. Ostatnio, eksperci z CERT Polska skupili się na ostrzeżeniu przed oszustami, którzy podszywają się pod firmę PKP Intercity.

Przez swoje kanały komunikacji, takie jak Facebook, zespół CERT Polska przekazał informację o nowym sposobie wyłudzania pieniędzy. Wspomnieli, że oszuści wykorzystują ankiety zadowolenia jako narzędzie do przeprowadzenia swoich oszustw. Szczegółowo opisali, że oszuści podszywają się pod PKP Intercity, udając, że przeprowadzają ankietę zadowolenia z usług przewoźnika. Pod pretekstem wypełnienia tej ankiety, oszuści próbują pozyskać dane karty kredytowej od użytkowników.

W celu zwiększenia świadomości, CERT Polska dołączył do swojego posta zrzuty ekranu ilustrujące ten proces wyłudzania pieniędzy. Oszuści obiecują użytkownikom wpłatę kwoty 244,21 złotych na konto osób, które wypełnią ankietę. W rzeczywistości jednak strona internetowa, na którą oszuści kierują użytkowników, prosi o podanie numeru karty płatniczej i naciśnięcie przycisku „płacę”. W tym momencie osoby, które są niewystarczająco ostrożne lub w pośpiechu, mogą zostać nabrańce i przelać swoje pieniądze oszustom.

Reakcje na ten post były zróżnicowane. Wielu internautów z wyraźnym sceptycyzmem podchodzi do tego rodzaju oszustw, wyrażając zdziwienie, że ktoś mógłby dać się na to nabrać. Niemniej jednak, istnieje ryzyko, że osoby w pośpiechu i niedoświadczone w tego typu zagrożeniach mogą naiwnie kliknąć przycisk „płacę”, narażając swoje dane karty kredytowej na kradzież. Ostrzeżenie i edukacja w tym zakresie są niezwykle ważne, aby minimalizować ryzyko tego rodzaju oszustw internetowych.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version