Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące praw jazdy, które zaczną obowiązywać od stycznia 2024 roku. Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie obowiązkowych badań psychologicznych dla kierowców powyżej 65 roku życia, którzy chcą przedłużyć ważność swojego prawa jazdy.

Wprowadzenie takiej zmiany ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, ponieważ badania psychologiczne pozwolą na wykrycie potencjalnych problemów związanych z kondycją psychologiczną kierowców. Osoby, które nie przejdą badań lub których wynik będzie negatywny, nie będą mogły przedłużyć ważności swojego prawa jazdy.

Nowe prawo jazdy po 65. roku życia?

Komisja Europejska pracuje nad projektem o nazwie „wizja zero”, którego celem jest zmniejszenie liczby wypadków drogowych i całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych na drogach Unii Europejskiej. Jednym z kroków w tym kierunku jest wprowadzenie nowych przepisów dotyczących prawa jazdy, w tym obowiązkowych badań psychologicznych dla kierowców powyżej 65 roku życia, którzy chcą przedłużyć ważność swojego prawa jazdy.

Badania przeprowadzone w Niemczech wykazały, że ryzyko wypadków wśród seniorów jest porównywalne z grupą wiekową 18-24 lata. Wprowadzenie zmian w przepisach ma na celu zmniejszenie ryzyka wypadków na drogach i zwiększenie bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników dróg.

Chociaż niektórzy seniorzy mogą czuć się dotknięci wprowadzeniem nowych przepisów, należy pamiętać, że „wizja zero” ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i wyeliminowanie ofiar śmiertelnych. Zmiany te mają również na celu ujednolicenie wymagań dla kierowców we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, co powinno przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach na terenie całej UE.

Na ten moment nie ma jeszcze żadnych gotowych rozwiązań. Natomiast kluczowym jest tutaj słowo „jeszcze”, ponieważ od dłuższego czasu trwają nad tym prace. Urzędnicy chcieliby, aby po 70. roku życia kierowcy mieli jakiś dodatkowy kurs odświeżający. Pojawia się też pomysł ujednolicenia przepisów, aby prawo jazdy było wydawane od tego czasu maksymalnie na 5 lat, z obowiązkiem okresowych badań lekarskich. Należy się spodziewać tego, że prace z tym związane będą postępować.

Seniorzy są przeciwni zmianom przepisów

Wiele osób starszych czuje się dyskryminowanych przez nowe przepisy, ponieważ uważają, że nie są gorszymi kierowcami niż młodsze osoby i wciąż są w stanie bezpiecznie prowadzić pojazdy. Jednakże, badania pokazują, że starsi kierowcy są bardziej narażeni na wypadki z powodu różnych czynników, takich jak pogorszenie zdolności psychofizycznych, problemy ze wzrokiem czy słuchem.

Zdaniem ekspertów, osoby starsze powinny przystąpić do badań lekarskich i psychologicznych co najmniej raz na dwa lata. W ten sposób można sprawdzić, czy dany kierowca jest wciąż w stanie bezpiecznie prowadzić pojazd. Badania te są istotne również dla samej osoby starszej, ponieważ umożliwiają wcześniejsze wykrycie chorób, które mogą wpłynąć na zdolność do prowadzenia pojazdów.

Nowe przepisy dotyczące obowiązkowych badań lekarskich i psychologicznych są wprowadzane stopniowo i w zależności od wieku kierowcy. Osoby powyżej 75 roku życia będą musiały przystąpić do badań co roku, natomiast osoby między 65 a 75 rokiem życia co dwa lata. Jest to zgodne z rekomendacjami ekspertów, którzy uważają, że starsi kierowcy powinni być poddawani regularnym badaniom, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze.

Pełna zgoda?

W Komisji Europejskiej trwają prace nad projektem „wizja zero”, który ma na celu zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych w Unii Europejskiej do zera. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest wprowadzenie przepisów dotyczących seniorów, którzy są często związani z wysokim procentowym ryzykiem wypadków drogowych. Zgodnie z projektem „wizja zero”, seniorzy mogą zostać objęci badaniami medycznymi i egzaminami na prawo jazdy, aby upewnić się, że są w stanie bezpiecznie prowadzić pojazdy.

Zmiany te są niezbędne, ponieważ większość seniorów nigdy nie pojawi się na badaniach samodzielnie, mimo że wiedzą, że ich zdrowie może wpłynąć na bezpieczeństwo na drodze. W wielu krajach już wprowadzono regulacje w tej sprawie, a teraz UE przymierza się do wprowadzenia bardziej jednolitych przepisów dotyczących seniorów, których przestrzeganie ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Nowe prawo jazdy?

Niejasności dotyczące zmian w przepisach na temat wymiany bezterminowych praw jazdy są zrozumiałe. Nie ma wskazanych szczegółowych informacji na temat ewentualnych kursów doszkalających lub egzaminów dla seniorów. Jednakże istotne jest zauważenie, że egzaminator podczas krótkiej jazdy mógłby ocenić zdolności i umiejętności kierowcy, w tym kontrolę nad sytuacją na drodze. Dodatkowo, przeprowadzenie badań wzroku, słuchu oraz podstawowej koordynacji ruchowej mogłoby być przydatne w ocenie zdolności kierowcy.

Niewątpliwie istnieje potrzeba wprowadzenia pewnych zmian w obecnych przepisach. Może być konieczne przemyślenie sposobu, w jaki przeprowadzane są wymiany bezterminowych praw jazdy i uwzględnienie elementów, takich jak badanie wzroku, słuchu oraz podstawowej koordynacji ruchowej. Ważne jest, aby zapewnić, że osoby prowadzące pojazdy są zdolne do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.

Zmiany w przepisach powinny dążyć do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz uwzględniać różne czynniki, takie jak zdrowie i umiejętności kierowców. Właściwe dostosowanie przepisów może przyczynić się do poprawy jakości prowadzenia pojazdów i redukcji potencjalnych zagrożeń na drodze. Konieczne jest znalezienie równowagi pomiędzy zapewnieniem bezpieczeństwa a szacunkiem dla praw i zdolności seniorów do korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

81 komentarzy

  1. Rotschildek on

    Wsztscy parlamenrażyści powinni przejść specjalne badania psychologiczne i psychiarryczne

    • Mam ponad 75 lat. Prawo jazdy mam od 56 lat i ani jednej szkody. Proponował bym aby badania były co miesiąc!!! mi

  2. Wreszcie! Ludzie niestety, albo „stety” nie są nieśmiertelni i na starość kondycja psychofizyczna u niektórych ma wiele do życzenia. Tacy ludzie stanowią czasem większe niebezpieczeństwo dla pozostałych, niż kierowcy pod wpływem alko. Okresowe badania psychofizyczne kierowców powinny być obowiązkowe i to wszystkich, a nie tylko starszych, by nie być oskarżonym o dyskryminację. 👍

    • Nie masz racji bo około 15 procentach są oni gorsi od normalnych kierowców 90 procent wypadków to młodzi lub piano kierowcy sprawdź statystyki

    • Może tak co tydzień robic kierowcom badania albo codziennie i wszystkim a nie tylko starszym

  3. Zanim pójdziecie na wybory sprawdźcie sobie kto pidpisał Traktat Luzboński oddając Polaków pod kolejny zabór. Unia Europejska miała umożliwić swobodę podróżowania i pracy, a stała się narzędziem do prześladowania i likwidacji konkurencj – fit 55 też zaakceptowali polskojęzyczni politycy

    • Ptacowac do 67lat i wiecej to zdrowie maja ale prowadzenia aut to juz nie. Niech rządy produkcją bardxiej j bezpieczne samochody. Badaniom psychiatrycznym nalezy poddsc tych ciemnych posłów

      • Popieram w 100 procentach. Jak pracować to jak najdłużej ale prawko po 65 roku można stracić. Dziś 70 latkowie biegają w maratonach.
        A gówniażeria ( w czapkach bejsbolówkach za kierownicą) szaleje na drogach .

    • Ta Unia zaczyna być irytująca .Masz prawo jazdy wiele lat nie masz wydarzeń drogowych więc niech się od…..

  4. Jeśli prawo jazdy wydano bezterminowo, to nie można nagle tego zmieniać. Byłoby to dzialanie prawa wstecz. Taki problem,epis można wprowadzić dla nowych praw jazdy, cz z określonym terminem

    • To co raz zostało wydane, zgodnie z prawem – bezterminowo – powinno być prawem chronione i takim pozostać do końca. Bo inaczej co to jest za prawo, które byle przekupny urzędas unijny czy krajowy może zmieniać jak mu się spodoba albo każą tzw. Lobbyści czy inne grupy nacisku..! Skupić raczej należałoby się na bardzo młodych stażem kierowcach, „nowobogackich” oraz wszelkich prominentach i ich bezkarnych dzieciach. Można rozważyć czy należy dalej wydawać prawa jazdy ważne bezterminowo. Z moich obserwacji wynika, że ludzie starsi jeżdżą, z reguły, wolniej i bardziej ostrożnie. Prędzej wjadą w słupek parkingowy albo drogowy niż spowodują groźny wypadek. Chyba, że najedzie na nich jakiś szaleniec a takich u nas nie brakuje.
      A tak w ogóle… to, „wybrani” przez nas, dzisiaj chcą tysiącom ludzi unieważnić prawomocnie wydane prawa jazdy a jutro…. może akty kupna samochodów albo domów czy mieszkań..?! Może rolnikom odbiorą ziemię..!? Itd…

  5. Jak zwykle Niemcy zrobili badanie i wszyscy się muszą dostowac Unia to wielka komuna która zabiera nam nasze prawa unię powinno się zlikwidować i wszystkich jej polityków którzy w swoich macierzystych krajach są nikim zdrajcami i nieudacznikami.Jestem za wyjściem i likwidacja unii bo to niczym obóz koncentracyjny a nie unia mordercy

  6. Dyskryminacja, totalna, udowodniono że starsi jeżdżą, bezpieczniej mają😃też, wieloletnie doświadczenie,a smarkatetra, w wieku 18-25 najbardziej szarżuje , a, mają prawie, zerowe doświadczenie. .To właśnie oni powinni być kontrolowanie przez pierwsze 10 lat.

  7. Po 80 roku to jeszcze rozumiem, ale wcześniej to nabijanie kabzy za badania i wydanie dokumentu. Przecież jak ktoś robi kretynizm na drodze to policja powinna móc wysłać na badanie głowy i nie tylko każdego, również młodych

  8. Ja to bym od razu wprowadził badania comiesięczne dla każdego. Oczywiście odpłatne, ale przecież chodzi o 'bezpieczeństwo’, więc nie protestować! Na starość to chyba trzeba będzie się przenieść do normalnego kraju, gdzieś w Azji na przykład.

  9. O ale mnie to cieszy . Bardzo dobrze stare ludzie nie potrafia jeździć kupują luksusowe auta wymuszają pierwszeństwo doprowadzają do wypadków i nie znają przepisów nowych jestem za do 65 i papa .

  10. To dyskryminacja ludzi starszych. Unijni notable mają kierowcowt i darmowe limuzyny. Młodzi jeżdżą więcej po alko marki.

  11. A co z inwalidami, którzy jeżdżą samochodami.Bez nogi bez ręki bez jednego oka itd. Wprowadzeniem bzdurnych przepisów nic nie zmieni.Jestem z tych starych, spotykam się często z tym, że młody dostaje szału jak stary jedze zgodnie z przepisami a on nie może wyprzedzić i w tedy stary mu zawadza i krzyczy gdzie może aby starym prawojazdy pozabierać bo mu stary ramol blokuje drogę.Tylko zapomina że starość też go czeka .Proponuję włączyć rozsądek i myślenie.

  12. Najwięcej wypadków powodują młodzi kierowcy, wprowadzić badania co roku dla grupy 18-24 latków.

  13. Ostatnio czytałem, jak na jednym pokazie, kierowca wjechał w tłum ludzi. Podejrzewając „incydent” i pewną grupę ludzi mocno mnie zszokowało kiedy doczytałem, że sprawcą był starszy pan (nie pamiętam wieku) który pomylił hamulec z gazem.
    Swoją drogą, ja jako operator maszyn sam przechodzę badania psychologiczne co 4 lata. Nawet nie wiecie ile ludzi ma problem z wykonaniem prostych ćwiczeń np. przycisnąć przycisk na przecięciu kolumny i wiersza bądź o zgrozo na dany sygnał wcisnąć odpowiedni pedał. A to są przeważnie mężczyźni w średnim wieku.

Napisz Komentarz

Exit mobile version