W ostatnich dniach Unia Europejska przedstawiła nową serię przepisów dotyczących posiadania prawa jazdy, które mają wpłynąć na starszych kierowców w Europie. Według tych planów, osoby powyżej 65. roku życia będą musiały regularnie przechodzić badania lekarskie, aby utrzymać swoje uprawnienia do prowadzenia pojazdów.

Zgodnie z wprowadzonymi przepisami, starsi kierowcy będą musieli przechodzić badania lekarskie co 3 lata, aby potwierdzić, że są wciąż zdolni do bezpiecznego prowadzenia pojazdów. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów zdrowotnych, które mogą wpłynąć na ich zdolność do prowadzenia, starsi kierowcy mogą być pozbawieni prawa jazdy.

Bezpieczeństwo na drogach jest coraz bardziej pilną kwestią, szczególnie wobec starzejącego się społeczeństwa w Unii Europejskiej. Dlatego właśnie Unia Europejska podjęła kroki w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a nowe przepisy dotyczące starszych kierowców są tylko jednym z wielu środków mających na celu zapobieżenie wypadkom drogowym.

Niewątpliwie, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy dla osób powyżej 65 roku życia wywołują różnorodne reakcje w społeczeństwie. Niektórzy uważają, że takie rozwiązanie jest konieczne i skuteczne, a jego wprowadzenie przyczyni się do większego bezpieczeństwa na drogach. Z kolei inni krytykują te zmiany, twierdząc, że ograniczają one swobodę i mobilność starszych kierowców oraz mogą być uznane za naruszenie ich praw.

Przed wprowadzeniem nowych przepisów do praktyki, konieczne będzie dokładne omówienie i uzgodnienie ich przez państwa członkowskie Unii Europejskiej. Ważne jest, aby wdrożenie tych zmian odbyło się w sposób sprawiedliwy i zapewniało równowagę pomiędzy zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach a poszanowaniem praw seniorów.

Ważne jest także, aby starzejące się społeczeństwo otrzymało wsparcie i odpowiednie usługi, które pozwolą na zachowanie niezależności i mobilności w życiu codziennym. W tym kontekście, rozwijanie alternatywnych środków transportu oraz propagowanie bezpiecznych i przyjaznych seniorom rozwiązań jest równie ważne jak wprowadzenie nowych przepisów dotyczących prawa jazdy.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wśród proponowanych działań znajduje się wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia. Co pięć lat seniorzy mieliby poddawać się badaniom, które pozwoliłyby ocenić ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Mimo że takie badania budzą kontrowersje, są uważane za kluczowe w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Starsze osoby, mimo wieloletniego doświadczenia i znajomości przepisów ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Testy te pozwoliłyby na ocenę umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznych zdolności do prowadzenia pojazdów, odebranie im prawa jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

31 komentarzy

    • „Wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych”. A kiedy zaczną zabierać prawko młodzieży zaiwaniającej 150 po mieście? Taki przepis mogłby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez wariatów drogowych

      • Ten pomysł sam w sobie to skandal.Ludzie starsi jeżdżą i wolniej i uważniej.Powoduja też dużo mniej wypadków ,zwłaszcza śmiertelnych.Moze po prostu chodzi o to żeby bez samochodu nie dotarli ani dla lekarza ani do apteki.Po prostu ,jak umrą polski rząd zaoszczędzi i na ZUS ach.i na lekach.Gratulacje .Wspaniałe pomysły.

    • Odebrać immunitet posłom i po 65 latach na badania. Robią co chcą. W Uni też poszły na badania psychotechniczne.

    • Mam 66 lat a pod maską swojego samochodu 380 km, jak jest ograniczenie 140, 70,50,30 to sie stosuje do przepisu wole zarznac silnik jak zabic nie winne osoby to co chce wprowadzic UN to mają jeden zwoj w muzgu mniej od kury niby ludzie wyksztalceni a rozumu 0

      • Tak naprawdę kto najwięcej wypadków popełnia spokojny senior czy dryfująca młodzież…ile wypadków ma doświadczony senior który nie pije i nie coś jeździ spokojnie,więc dlaczego chcą mu zabrać prawo jazdy?

      • Mam prawo jazdy od 36 lat. Przez ten czas nie spowodowałam żadnego wypadku, stłuczki, nie dostałam żadnego mandatu, 0 punktów na koncie. Jestem zagrożeniem na drodze? Nie wiedziałam. Jak dojadę do pracy, na zakupy, do lekarza?

  1. Czasem seniorzy lepiej jeżdżą,jak młodzi,temu to nikt uwagi nie zwraca,i ciekawe kto więcej wypadków powoduje,bo raczej nie seniorzy….za młodych to nikt się nie weźmie za brawurowa jazdę, wymuszanie pierwszeństwa, zajeżdżanie drogi bo w ostatniej chwili sobie przypomni że ma zjazd,dużo by tego wymienić…..ta cała unia już wymyśla takie bzdury że szkoda język strzepic, tak jak z paleniem papierosów , to jest każdego indywidualne czy chce czy nie, dlaczego ktoś ma decydować o moim zdrowiu, i tak wszystko sztuczne trują ludzi jakimiś nawozami super dodatkami typu E w produktach, a to po mału jak niewolnictwo się wszystko robi……

    • Niemcow nigdy nie powinno dopuścić się do rządzenia, mogą być w uni ,ale bez pełnienia jakich kolejek struktur władzy i będzie dobrze. Ta unia to tak jakby twój sąsiad przyszedł z za ściany i powiedział co nasz robić w swoim mieszkaniu,żenada.

  2. To jest absurd co UE ma zamiar zrobic, jak rozwiazą ze starszymi problem z dojazdami do lekarzy bankow, poczty, starsi tez chca jechac na wczasy i co tylko z reklamowką? Powinno byc rownouprawnienie dla wszystkich starszych srednich i mlodych ludzi( badania psychtechniczne ) niech wezma pod uwage kto placi wiecej mandatow starsi czy mlodsi kierowcy

    • Tu chodzi o wyeliminowanie pojazdów z dróg, tylko pokrętnymi sposobami. Przy okazji okradzenie społeczeństwa z pieniędzy.

    • Uważam,że 70 lat nie jest to wiek do zabierana prawa jazdy,znam starszych którzy dobrze dają sobie radę,podczas jazdy samochodem.

  3. Nie wiem kto tworzy te przepisy, sądzę że osoby mające mała wiedzę. To osoby które często popełniają wykroczenia powinny mieć takie zakazy. Mam wrażenie że w parlamencie UE zasiadają osoby nie kompetentne i propagujące dyskryminacje że względu na wiek.

  4. Czyli rowerem,hulajnogą,skuterem ,furmanką będę mógł jeździć a samochodem nie.Śmieszne jak wszystkie przepisy unii.

  5. Nie zdają sobie sprawy że nie długo oni będą mieć 65 lat i sami będą musieli oddać ten papier😁

  6. W Krakowie, tych czterech to byli emeryci? A ten co wjechał ostatnio w trzech facetów na chodniku to też staruszek?

  7. To prawda,a nawet więcej powiem to święta prawda. Ludzie nie zdają sobie sprawy z takiej decyzji o likwidacji gotówki.

  8. Życie bez samochodu zwłaszcza na wsi jest nic nie warte . Dlatego ja na przykład mam wydane prawo jazdy na zawsze więc choćby mi zabrali będę dalej jeździł mogę iść do więzienia . To akurat wiek gdzie ludzie starsi idą na emeryturę.. niektórzy seniorzy czekają właśnie żeby zwiedzić świat choćby kamperem.

  9. Kiedyś publikowali badania, nawet do 60% więcej wypadków powodowali kierowcy przed 26rokiem życia, stąd pojawiły się zwyżki w ubezpieczalniach. Może przesunąć granicę wieku wydania dokumentów albo młodych na ostre badania psychiatryczne.

Napisz Komentarz

Exit mobile version