W ostatnim czasie Unia Europejska ogłosiła szereg nowych przepisów dotyczących posiadania prawa jazdy, które wpłyną na seniorów w Europie. Według tych nowych przepisów, seniorzy powyżej 70 roku życia będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie, aby zachować swoje prawo jazdy.

Zgodnie z tymi przepisami, seniorzy będą musieli przeprowadzać badania lekarskie co 3 lata, aby potwierdzić, że nadal są zdolni do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów zdrowotnych, które mogą wpłynąć na ich zdolność do prowadzenia pojazdu, seniorzy mogą stracić swoje prawo jazdy.

Problem bezpieczeństwa na drogach jest coraz bardziej palący, zwłaszcza wobec starzejącego się społeczeństwa w Unii Europejskiej. Dlatego też Unia Europejska podjęła działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a nowe przepisy dotyczące seniorów to tylko jedna z wielu propozycji, które mają pomóc w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wśród proponowanych działań znajduje się wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia. Co pięć lat seniorzy mieliby poddawać się badaniom, które pozwoliłyby ocenić ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Mimo że takie badania budzą kontrowersje, są uważane za kluczowe w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Starsze osoby, mimo wieloletniego doświadczenia i znajomości przepisów ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Testy te pozwoliłyby na ocenę umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznych zdolności do prowadzenia pojazdów, odebranie im prawa jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

265 komentarzy

      • Niedługo dopadnie mnie 70ka całym sercem jestem za badaniami. Z wiekiem jest podobnie jak z alkoholem – cały czas dobrze się czuję…

      • Młodym niech robią testy do pół roku a nie starszym ludziom którzy jeżdżą poprawnie i wolniej ale bezpieczniej

      • Więc najprawdopodobniej przejdziesz pozytywnie badania, które pozwolą ci dalej prowadzić stosowne
        do uprawnień pojazdy.

      • To jest jawna dyskryminacja osób starszych. Jeżeli UE jest taka sprawiedliwa i tak bardzo dba o bezpieczeństwo na drogach to niech pójdzie dalej i pozabiera prawo jazdy osobą niepełnosprawnym, ponieważ posiadają dysfunkcje, później młodym kierowcą bo powodują najwięcej wypadków, kierowcą z dużą ilością mandatów i wtedy zostanie niewielka część kierowców zdolnych do prowadzenia pojazdów. Wówczas na drogach UE na pewno będzie bezpieczniej. A kiedy wejdą drogie elektryki na które większości nie będzie stać, wówczas wrócimy do rowerów. Super.

      • Doświadczony kierowca on

        Kto powoduje więcej wypadków, oczywiście młodzi kierowcy którzy jeżdżą zbyt brawurowo. Starsi kierowcy są bardziej ostrożniejsi i nie powodują tylu wypadków co młodzicy za kierownicą!

      • Dla własnego bezpieczeństwa seniorzy powinni wiedzieć czy mają jakieś ograniczenia związane z wiekiem i na co muszą zwrócić szczególną uwagę prowadząc pojazd. Również dla bezpieczeństwa swojej rodziny i innych użytkowników drogi

      • Kto jeszcze może to powinien uciekać z tego grajdołu pod tytułem UE. Współczuję wszystkim dzieciom, aż strach pomyśleć co ich czeka w tej komunistycznej Europie.

      • Nastepny absurdalny przepis na badania trzeba skierować kierowców bmw bo to jest realne zagrożenie na drodze ..ludzie po 70 nie są ramolami a niejednokrotnie pozbedzie się ich jedynego środka transportu bo osoba starsza na autobus czy pociąg nie dotrze na pieszo na taxi nie bedzie jej stac transport publiczny nie dociera w uliczki niewielkich miast o kosztach podatnikow na ten wyczyn
        nie wspomne …kwadratura koła !!

      • Gratulacje. W takim przypadku pewnie Twój wiek nie wpływa na bezpieczeństwo na drodze i takie testy przejdziesz pozytywnie. Mój ojciec, jak na badaniach technicznych wyłączyli mi światła mijania, po zapadnięciu zmroku jechał cały czas na dziennych i się dziwił, dlaczego wszyscy mi mrugają. Jak się w garażu zorientował, to dzwonił do mnie gdzie się włącza te światła, bo już nie pamięta. Wpadku też nigdy nie spowodował.

      • Krystyna057@poczta.onet.pl7@poczta.onet.pl on

        Kto wymyślą te idiotyczne przepisy bez podawania prawdziwych statystyk i doprowadza do dzielenia społeczeństwa tym razem ze względu na wiek.Proszę podać statystyki wypadków drogowych, które grupy społecznej mają ich najwięcej w skali roku , mierzone oczywiście wiekiem kierowców, a również trzeźwością.

    • Bzdura. W warunkach takich krajów jak Polska to uniemożliwi przemieszczanie się dużej grupy osób bo u nas nie istnieje sprawna komunikacja publiczna..Dodatkowo coraz więcej osób jest samotnych. Przypominam że też będziesz mieć 70.lat i co wtedy zrobisz..

    • Co za bzdury a gdzie zasada prawo nie działa wstecz jakie prawo takie państwo czyli do dupy kiedy będzie to normalny kraj

    • Ja rozumie ,że seniorzy prowadza auta pomału i denerwuje młodych, którym wiecznie się spieszy. Ale to mlodzi giną na drogach za jazdę piracka gdzie przy tym giną nie winni kierowcy. Młodzi są samobójcami nie zdających sobie sprawę, myślą że zawsze się uda. Nie mają żadnej wyobraźni na drodze. To jest real. Powinni młodym zrobić prawo jazdy na początku na 3 lata a ci co przeżyją to przedłużyć ponownie na 5 Lat i w tedy mogą dostać na stałe. Seniorzy, po 75 roku życia powinni być ponownie przebadane czy w stanie są prowadzić auto.

    • Lucek Belzeb on

      Jeśli badania to nie jakieś medyczne bzdety tylko badania psycho-motoryczne, zwykłe badania da się załatwić za kasę a założę się że większość 30, 40 latków nie przeszła by pożądnych badań psycho-motorycznych sprawdzających opanowanie, refleks, ocenę odległości, spostrzegawczość itp.

      • Tak, to niesprawiedliwe ale zamiast tego lepiej zabrać osobom po 70 możliwość prowadzenia auta zarobkowo! Bo teraz jest tak, że dziad stary 75 letni wiezie ogromnym autokarem podstawówkę na wycieczkę albo wolno mu jeździć autobusem szkolnym a taksówką to może nawet do setki… I to jest chore, jak ma dziad już wiek emerytalny czyli 65 lat to zakaz przewożenia pasażerów zarobkowo. Ale jak chce to niech prowadzi auto i se jeździ do marketu że swoją starą albo do kościoła.

    • Prawo jazdy mam wydane bezterminowo i koniec .Prawo nie działa wstecz.Nie muszę go wymieniać i do puki nie mam zaleceń lekarza że nie mogę prowadzić auta bezpiecznie mogą mnie cmoknac w pompę.Pozdrawiam myślących.

    • Bzdura, jezdze codziennie samochodem , przestrzegam przepisów.Mam 71 lat i nie spowodowałem nigdy wypadkuniemam punktów karnych.Bard,jej niebezpieczni są młodzi kierowcy, którzy mają m-c prawojazdy i udają mistrzów kierownicy.

    • Niech się Zajmą,łamaniem prawa przez, Starostwo, które łamie Konstytucję i bezprawnie Zabiera Prawo jazdy, Każdy wie o co chodzi,tylko Rządzący o tym nie chcą mówić i jak by to wogóle nie było łamaniem praw człowieka,

    • Jasne. Jeszcze tylko pawilon i młodzi mają luz. 70 lat nie przeszkadzało nikomu, że jeździli 90 latkowie. I nagle im więcej młodych powoduje wypadki tym bardziej starsi przeszkadzają

    • Zawodowy z 60-letnim stażem bezwypadkowy on

      Jak zwykle szukanie dziury w całym.Najwiecej wypadków powodują ludzie młodzi,a szkolenie kierowców jest fikcją i wyciąganiem kasy.

    • Antysegregacja on

      Jeżeli seniorzy mają mieć dodatkowe badania to wszyscy pozostali powinni co 3 lata zdawać testy z znajomości przepisów i zgoda psychologa.

    • Mam prawo jazdy 44lata i nigdy nie spowodowałam wypadku,samochód to moja trzecia noga. Robię zakupy,wyjeżdżam z wnukami na działkę.Nie wyobrażam, żeby odbierali prawo.Wiecej wypadków robią młodzi!!!Jak nie będę w stanie to sama zrezygnuje……

    • 1952 -51 lat prawko na wszystko. on

      najwięcej wypadków i wykroczeń popełniają młodzi i tych trzepać a starsi to doświadczeni i ostrożni.

    • Z tego co się orientuję to większość wypadków spowodowana jest przez młodych brawurowych kierowców. Nie jednokrotnie w wypasionych furach.

    • Samochód, a t bardziej prawo jazdy jast mi niezbędne do życia na wsi,na której niema ZADNEj komunikacji,sklepu,lekarza najbliższą. mIejscowosc 5 km i co na europoslowie przez 45 lat nie miałam żadnej stluczki

    • I jestem już leciwym człowiekiem. Prawo jazdy na motor zrobiłem w 1967 r a na samochód 1976 dużo jeździłem teraz mniej Ok 15 000 km rocznie ( nie jestem kierowca zawodowym)
      Uważam że powinno kierowcy nie tylko leciwi tak jak ja powinni mieć testy ale też młodsi ( czasami)
      Jeżdżąc widzre kierowców którzy mają problem nie tylko z przepisami ale też uważają ze jadąc w mieście w z szybkością 35 – 40 km na godzinę jadą bezpiecznie…

    • Wkrótce będziemy pracować do 70 tego roku życia, a zaraz po przejściu na emeryturę zabiorą mam prawo jazdy? Moim zdaniem to jest kolejny akt mający na celu ubezwłasnowolnienie i kontrolę obywateli.

    • Co za absurd caly czas slyszy sie o wypadkach malolatow ktorzy powoduja wypadki. Seniorowi jest drogie zycie a wiafomo ze mlodzi jezdza na caly gaz po narkotykach,piwie,wodce senior ma rozum . Wlasnie mlodzi powinni byc czesciej kontrolowani. A nie tylko z przypadku. Seniorowi samochod jest niezbedny do przemieszczania sie na rehabilitacje,lekarzy itp.sory ogromny wielki absurd.

    • Niby ok. Tylko wg statystyk najwięcej wypadków powodują mlodzi, nie starzy kierowcy. Zgoda na zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zezwalające na prowadzenie pojazdów. Może ze względów na wydłużony czas reakcji można by było ograniczyć prędkość jazdy. Patrząc jednak na prędkość poruszania się pojazdów zwłaszcza na terenach zabudowanych to w 99 procentach przekraczają je młodzi piraci drogowi. Kierujący po 70 roku jeżdżą spokojnie co sprzyja bezpieczeństwu jazdy.

    • To dyskryminacja seniorów. Przepisy powinny być równe dla wszystkich. Ale można wprowadzić obowiązkowe badania po każdym wypadku w którym ucierpieli llna zdrowiu ludzie.

  1. Ostatnio jK śledziłem statystyki wypadków,to zauważyłem że 70 % wypadków powodują ludzie od 18-55 lat.Wieszają się seniorów a problem jest gdzie indziej.

  2. Pomysł popieram.Nie wszyscy seniorzy zdają sobie sprawę z własnych ograniczeń związanych ze starzeniem się.
    A jeśli będą mieć nadal takie zdolności do reagowania na ruch na drodze,to nadal będą mogli zachować prawo jazdy.

    • P. Igorze, niby 20 lat publikuje Pan materialy, ale tytuly i srodtytule sa do niczego. Chyba, ze to zaplanowane. Seniorzy nie straca prawa jazdy ani nie beda musieli oddawac. Moga stracic po negatywnym badaniu. A to juz roznica. Wiecej solidnosci.

    • Daleko od szosy on

      Mieszkam w takiej miejscowości, w której nie ma nawet sklepu spozywczego, a do lekarza mam 15 km. Połączeń autobusowych jak na lekarstwo. Czy UE oprócz zakazów wszystkiego ma jakiś plan dla ludzi w takiej sytuacji jak moja?

    • Niby ok. Tylko wg statystyk najwięcej wypadków powodują mlodzi, nie starzy kierowcy. Zgoda na zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zezwalające na prowadzenie pojazdów. Może ze względów na wydłużony czas reakcji można by było ograniczyć prędkość jazdy. Patrząc jednak na prędkość poruszania się pojazdów zwłaszcza na terenach zabudowanych to w 99 procentach przekraczają je młodzi piraci drogowi. Kierujący po 70 roku jeżdżą spokojnie co sprzyja bezpieczeństwu jazdy.

    • Dla bezpieczeństwa należy postawić kursy nauki jazdy na naukę jazdy a nie na zbijanie kasy za wielokrotne egzaminy

    • Seniorzy dotrwali do swojego wieku z prawami jazdy nieodebranymi. Może by jednak wyeliminować patologię która jeździ bez uprawnień, a jest to grupa dość liczna. I po drugie małolatów „testujących” samochody, ci co prawda w części sami się eliminują, ale i tak ta grupa powoduje 3 razy więcej wypadków niż seniorzy(dane policyjne). Poza tym wypadku seniorów są na ogól lżejsze bo na mniejszych prędkościach. Natomiast szum medialny jest nieproporcjonalnie duży z naciskiem na wiek.

    • @Ataner – Ty pierwszy powinieneś kwalifikować się do tego, kolejnego rżnięcia na kasę przez politycznych bandziorów. Nie z powodu twojego wieku, ale skali zbydlęcenia i głupoty!

  3. A kto ma za te badania płacić ? Czy to jest nowy dochodowy interes Brukseli
    Jako 73 latek nie mam żadnych problemów iść na badania . Takie badania powinny być obowiązkowe dla kierowców , którzy łapią często mandaty .

    • A co z ludźmi młodymi którzy mają cukrzycę,padaczki i inne ciężkie choroby albo są uzależnieni od narkotyków.Takich na drogach nie brakuje Proponuję badać wszystkich.Dlaczego tylko jedną grupę.Pokazówka!!

    • W takim razie wszyscy powinni stracić prawo do wykonywania zawodu po 70 roku życia co niektórzy po 70 dorabiają jako kierowcy albo lekarze czy prawnicy to też są zawody gdzie pomyłka może nieść za sobą gigantyczne problemy.

    • Daleko od szosy on

      Czy wspaniałą UE ma jakieś rozwiązanie dla takich jak ja? We wsi, w której mieszkam nie ma nawet sklepu spożywczego, a do lekarza POZ mam 15 km.

    • Co z młodymi szaleńcami na drodze. Nawet ubezpieczenie mają droższe. Seniorzy odpowiadają za 3% wypadków. Kto odpowiada za resztę? O tym się nie mówi.

    • Okazja dla lekarzy w komisjach do wymuszania łapówek za dopuszczenie do dalszego kierowania pojazdami. Lekarz plus …

    • Okazja dla lekarzy w komisjach do wymuszania łapówek za dopuszczenie do dalszego kierowania pojazdami. Lekarz plus …
      Będzie polecenie dla komisji by eliminować kierowców z ruchu żeby ogłosić potem sukces.
      A tak poza tym zawsze mówiło się,że to młodzi kierowcy robią złe statystyki wypadków. Coś się zmieniło czy chodzi o mniejszy ruch na ulicach.?

    • Mój tata kończy 90 lat w tym roku i jeszcze jeździ samochodem. Doświadczenie doświadczeniem bo jeździ od przeszło 70-ciu lat, ale mimo wszystko jestem za wprowadzeniem obowiązku badań po 70-tce

    • Zdrowy rozsądek on

      Już za ZSRR było więcej swobody i wolności niż teraz, w tym niby demokratycznym ” tworze” lub „stworze”.

    • Poważne, śmiertelne powodują młodzi , ,,nieopierzeni” kierowcy, szalejący z brawurą przy głośnym ,, bum, bum, bum” z auta. Muzyka tak na full, że z całą pewnością nie słyszą klaksonów, jadących na sygnale karetek, straży itp. Do tego dopalacze, narkotyki i alkohol. Osoba 70- i więcej letnia albo do auta w ogóle nie wsiada, bo wie, że już nie da rady prowadzić, albo jedzie tak powoli, że może spowodować co najwyżej małą stłuczkę. Każdy kierowca to zna na pewno- spieszy się gdzieś, a tu przed nim autko jedzie 48-50 choć nie ma ograniczenia i ani szansy na więcej. Czekamy, aż da się je wyprzedzić czekamy, czekamy…. zalewa nas (…), a gdy w końcu można wyprzedzać… kto za kierownicą? wiekowa osoba. Nie sądzę, aby dzięki ograniczeniom praw tak ostrożnie, wręcz za ostrożnie jeżdżącym osobom, zmniejszyła się ilość POWAŻNYCH wypadków drogowych, bo te są powodowane przez pychę i zbytnią pewność siebie młokosów- tę pychę i pogardę dla starszego wieku widać przecież nawet po komentarzach…taki chów… pisk opon, ,,bum, bum, bum” z auta, wyrzucane na jezdnię i do rowów butelki, puszki i pety z okien jadących aut zapakowanych po dach młodymi kierowcami rajdowymi. Dla nich badania psychologiczne co roku, systematyczne testy na obecność substancji powodujacych ograniczenie możliwości psychofizycznych, wydłużenie czasu reakcji do tego obowiązkowy videorejestrator jazdy i tego, co dię dzieje w aucie i systematyczne udostępnianie zapisu z niego policji. Jak brawura- zabrać prawo jazdy, niech młode dorośnie i zmądrzeje i nie naraża innych na śmierć

    • Szofer 67 lat. on

      A ja poproszę o PRAWDZIWE tj potwierdzone przez wiarygodną instytucje lub organizację wyniki badań pokazujących statystycznie sprawców wypadków drogowych w zależności od ich wieku.

  4. Wprowadzenie tego typu rozwiązania powinno być poprzedzone badaniami w jakich grupach wiekowych jest najwięcej wypadków. Mam duże wątpliwości, że grupa objęta tymi regulacjami jest to ta która powoduje najwięcej wypadków. Są prace w których mówi się wyraźnie że są to osoby jeżdżące ostrożnie. Wskazuje się że percepcja jest już nie taka. Jest to największy banał.

  5. Pocałujcie starych tam gdzie słońce nie dochodzi. U mnie na osiedlu mieszka potomek Ukraińca i Polki. Jeszcze zdezelowanym autem z prędkością 100-120km/godz. Jak jedzie to trzeba uciekać za żywopłot. Brawo eurokołchoz niemiecki. Czas wyjść z tego kibucu bo Lajen

  6. Owszem, jestem za takimi badaniami, pod warunkiem, że będą one dotyczyły wszystkich! To nie starsi kierowcy statystycznie powodują więcej wypadków, więc bądźmy obiektywni! Percepcja to jedno, a brawura i bezmyślność to drugie! Dlatego uważam, że badania okredowe ok, ale wszystkich!

  7. Nie jestem za tym by tak ograniczać ludzi ,którzy całe życie jeździli samochodem samodzielnie i dobrze ,są wyważeni ostrożni zdają sobie sprawę z możliwości, nie szarżują na drogach i co teraz trzeba ich zepchnąć bo czują? Bo są niewygodni dla kogo? By Ci co tak niby dobrze jeżdżą mogli szaleć na drogach . Ci którzy wściekają się jak widzą nieco starsza osobę za kierownicą i muszą się trochę opanować przy hamować. Co to będzie to na przejściu dla pieszych nie da się przejść. Przecież najwięcej wypadków jest przez osoby niedojrzałe szalejące na drogach .. Nie mające wprawy w kierowaniu,czy pijane to tym trzeba się zająć by badać co roku ,czy już dojrzali, czy trzeźwo jeżdżą. Moje wskazanie jest Ty bardziej rozważanie, czy po 78 roku życia przeprowadzać takie testy badania. Znam osoby 70letnie kobiety ,które mają chorych mężów i wożą ich do lekarzy na grupy terapeutyczne by im pomagać. To co to ma być, czy zabrać im taką możliwość? Jak będą się czuły? Czy ktoś pomyślał? Uważam,że wypadków na drodze więcej powodują szaleni nie doświadczeni, czy brawurowi kierowcy niż osoby starsze. Tyle co widzę na ocznie zdarzają się stłuczki, ale nie są to śmiertelne wypadki a to jest różnica. Stłuczkę można naprawić. Życia nie da się wrócić. To nie jest skutkiem jeżdżenia osób starszych na drogach a bynajmniej rzadziej niż wszystkie inne przypadki

Napisz Komentarz

Exit mobile version