W ostatnim czasie Unia Europejska ogłosiła szereg nowych przepisów dotyczących posiadania prawa jazdy, które wpłyną na seniorów w Europie. Według tych nowych przepisów, seniorzy powyżej 70 roku życia będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie, aby zachować swoje prawo jazdy.

Zgodnie z tymi przepisami, seniorzy będą musieli przeprowadzać badania lekarskie co 3 lata, aby potwierdzić, że nadal są zdolni do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów zdrowotnych, które mogą wpłynąć na ich zdolność do prowadzenia pojazdu, seniorzy mogą stracić swoje prawo jazdy.

Problem bezpieczeństwa na drogach jest coraz bardziej palący, zwłaszcza wobec starzejącego się społeczeństwa w Unii Europejskiej. Dlatego też Unia Europejska podjęła działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a nowe przepisy dotyczące seniorów to tylko jedna z wielu propozycji, które mają pomóc w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wśród proponowanych działań znajduje się wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia. Co pięć lat seniorzy mieliby poddawać się badaniom, które pozwoliłyby ocenić ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Mimo że takie badania budzą kontrowersje, są uważane za kluczowe w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Starsze osoby, mimo wieloletniego doświadczenia i znajomości przepisów ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Testy te pozwoliłyby na ocenę umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznych zdolności do prowadzenia pojazdów, odebranie im prawa jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

265 komentarzy

  1. Mam 62 lata, od 40 lat jeżdżę bezkolizyjnie, bez najmniejszego mandatu. Mój sąsiad w wieku 32 lat stracił prawo jazdy za brawurę a jego żona ostatnio miała sprawę za potrącenie na pasach. Współczuję jednym i drugim, jednak czy seniorzy powodują naprawdę aż takie niebezpieczeństwo aby ich dyskryminować?

  2. Mam nadzieję, że mając z 79 lat, nic do stracenia, poddając się „durnowaciźnie” trafię w samochod jakiegoś oficiela z Parlamentu UE. Mam 76 teraz i ani wypadku, ani mandatu, zdrowy w miarę jestem, pilnie śledzę „informacje” tak więc szykujcie się ci, ktorzy będą „za”.

  3. 16 Karłowie będą jeździć TIR-ami i szaleć starymi Belkami a dziadek do lekarza nie dojedzie. Wolę zderzyć się z tym dziadkiem niż delilem spod remizy

  4. Może starsi kierowcy jadą wolniej ostrożniej,ale za to nie są agresywni niż kierowcy 20 ,30 latkowie w wysłużonych BMW którzy myślą że są szeryfami na drodze

  5. W takim razie wszyscy powinni stracić prawo do wykonywania zawodu po 70 roku życia co niektórzy po 70 dorabiają jako kierowcy albo lekarze czy prawnicy to też są zawody gdzie pomyłka może nieść za sobą gigantyczne problemy.

  6. Totalnie głupi pomysł. Wystarczyłoby alby senior musiał zgłosić się do swojego lekarza który przeprowadzi z nim wywiad i da skierowanie na badania psychotechniczne specjalnie przygotowane dla takich kierowców.. takie zaświadczenie dostarczane droga elektroniczną jest do wydziału komunikacji a ten przedłuża uprawnienia kierowcy na kolejny okres.
    Wg mnie: 70-75, 75-80, a później już co 2 lata.

  7. A Pan Artur Zawisza może prowadzić samochód? Najlepiej i najłatwiej zacząć od bezbronnych. Z Panem Zawiszą przecież trudniej sobie poradzić.

  8. Pytanie a kto powoduje wypadki raczej gówniarze i ci co to pokupowali maszyny z turbo żeby pokonać trasy z zawrotną predkoscią

  9. Według wszelkich statystyk to nie starsi kierowcy powodują najwięcej wypadków bo ci z reguły są świadomi swoich ograniczeń plus ogromne doświadczenie nazbieranie w ciągu lat . Chodzi o to żeby pod byle pretekstem pozbawić ludzi do własnej mobilnosci swoim autem . Młodsi też chorują, choroby krążenia , padaczki i inne . To jest szerszy plan , pozbawić motłoch własności w imię jakiś wyższych celów. Kogo będzie stać za kilkanaście lat na własny samochód, dom ? . Będziemy mieszkać w norkach , szałasach , poruszać się rowerami lub komunikacją zbiorową, łazić w tunikach z lnu , będzie zielona idylla i wszyscy będziemy szczęśliwi .

  10. Kierowcy w wieku 70 lat są bardziej doświadczeni i ostrożni od brawurowych młodzików w szybkich i mocnych furach.

Napisz Komentarz

Exit mobile version