W ostatnim czasie Unia Europejska ogłosiła szereg nowych przepisów dotyczących posiadania prawa jazdy, które wpłyną na seniorów w Europie. Według tych nowych przepisów, seniorzy powyżej 70 roku życia będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie, aby zachować swoje prawo jazdy.

Zgodnie z tymi przepisami, seniorzy będą musieli przeprowadzać badania lekarskie co 3 lata, aby potwierdzić, że nadal są zdolni do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów zdrowotnych, które mogą wpłynąć na ich zdolność do prowadzenia pojazdu, seniorzy mogą stracić swoje prawo jazdy.

Problem bezpieczeństwa na drogach jest coraz bardziej palący, zwłaszcza wobec starzejącego się społeczeństwa w Unii Europejskiej. Dlatego też Unia Europejska podjęła działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a nowe przepisy dotyczące seniorów to tylko jedna z wielu propozycji, które mają pomóc w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wśród proponowanych działań znajduje się wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia. Co pięć lat seniorzy mieliby poddawać się badaniom, które pozwoliłyby ocenić ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Mimo że takie badania budzą kontrowersje, są uważane za kluczowe w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Starsze osoby, mimo wieloletniego doświadczenia i znajomości przepisów ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Testy te pozwoliłyby na ocenę umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznych zdolności do prowadzenia pojazdów, odebranie im prawa jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

265 komentarzy

  1. Poważne, śmiertelne powodują młodzi , ,,nieopierzeni” kierowcy, szalejący z brawurą przy głośnym ,, bum, bum, bum” z auta. Muzyka tak na full, że z całą pewnością nie słyszą klaksonów, jadących na sygnale karetek, straży itp. Do tego dopalacze, narkotyki i alkohol. Osoba 70- i więcej letnia albo do auta w ogóle nie wsiada, bo wie, że już nie da rady prowadzić, albo jedzie tak powoli, że może spowodować co najwyżej małą stłuczkę. Każdy kierowca to zna na pewno- spieszy się gdzieś, a tu przed nim autko jedzie 48-50 choć nie ma ograniczenia i ani szansy na więcej. Czekamy, aż da się je wyprzedzić czekamy, czekamy…. zalewa nas (…), a gdy w końcu można wyprzedzać… kto za kierownicą? wiekowa osoba. Nie sądzę, aby dzięki ograniczeniom praw tak ostrożnie, wręcz za ostrożnie jeżdżącym osobom, zmniejszyła się ilość POWAŻNYCH wypadków drogowych, bo te są powodowane przez pychę i zbytnią pewność siebie młokosów- tę pychę i pogardę dla starszego wieku widać przecież nawet po komentarzach…taki chów… pisk opon, ,,bum, bum, bum” z auta, wyrzucane na jezdnię i do rowów butelki, puszki i pety z okien jadących aut zapakowanych po dach młodymi kierowcami rajdowymi. Dla nich badania psychologiczne co roku, systematyczne testy na obecność substancji powodujacych ograniczenie możliwości psychofizycznych, wydłużenie czasu reakcji do tego obowiązkowy videorejestrator jazdy i tego, co dię dzieje w aucie i systematyczne udostępnianie zapisu z niego policji. Jak brawura- zabrać prawo jazdy, niech młode dorośnie i zmądrzeje i nie naraża innych na śmierć

  2. Daleko od szosy on

    Mieszkam w takiej miejscowości, w której nie ma nawet sklepu spozywczego, a do lekarza mam 15 km. Połączeń autobusowych jak na lekarstwo. Czy UE oprócz zakazów wszystkiego ma jakiś plan dla ludzi w takiej sytuacji jak moja?

  3. Młodzi kierowcy w BMW powodują zdecydowanie więcej wypadków niż ludzie na emeryturze to dlaczego prześladuje się 70 latków a nie kierowców BMW?

  4. Percepcja starszych osób będzie zbędna jeśli na drogach nie będzie wariatów za kierownicą którzy są młodzi. To tylko haczyk ,żeby wyeliminować pewną grupę kierowców i ogłosić, zscsran bezpieczeństwa na drogach poprawił się. Sukces trzeba przecież ogłosić. Jak dotąd była mowa ,że większość wypadków drogowych powodują młodzi kierowcy ,nawet firmy ubezpieczeniowe nakładają wyższe składki na takich kierowców. Tymczasem potrzebna jest eliminacja pewnej części samochodów na drogach to rozpoczęto kampanie przeciwko osobom starszym. Mieszkam przy głównej ulicy na wsi i widzę każdego dnia co wyprawiają na drogach młodzi kierowcy. Jeszcze nie widziałem starszego kierowcy jadącego motorem by jechał na jednym kole. Natomiast młodzi i owszem zdarza się to każdego dnia. To samo tyczy wypadków. Rozbite samochody i jazda po alkoholu to domena młodych kierowców. Nie chce tu tylko i wyłącznie obwiniać samych młodych bo przecież wypadki zdarzają się w każdej grupie wiekowej. Nie można jednak czepiać się starszych osób, którzy są bardziej zdyscyplinowani za kierownicą. Jest to działanie krzywdzące i nastawione na wyeliminowanie kierowców w wieku dojrzałym. D9dam jeszcze ,że są osoby ,które Posiadają licencję pilota samolotu w wieku dużo ponad 70 lat. Owszem ,tu jest konieczność stawania co rok przed komisją kwalifikacyjną, ale to jest samolot ,a nie samochód. Innym zagrożeniem jest fakt,że lekarze będą mieli kolejne źródło dochodu gdyż będzie to kolejne miejsce ,gdzie będą lekarze korumpowani za ich całkowitą akceptacją by wymuszać na kierowcy łapówkę za pozytywne zaświadczenie o zdolności do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Wiemy jak działają komisje lekarskie przy ZUS kiedy to osoba beż nogi czy ręki albo sparaliżowana całkowicie ma odbierane świadczenie pieniężne. Tak samo mogą działać te komisję kwalifikujące kierowców. Wątpliwości jest wiele,a myślę, że każdy uczciwy kierowca sam oceni swoje możliwości i będzie wiedział kiedy juz za kierownice nie powinien usiąść.

  5. To ja proponuję, żeby dla młodych ludzi do 30 roku wprowadzić ogranicznik prędkości w samochodach do 120 km/h. Bo i też czasem myli się pedały gazu z hamulcem.

  6. Uważam że badania powinny obowiązywać wszystkich bez względu na wiek mam 74 lata nigdy nie miałem kolizji z niczym nawet zwierzęta potrafiłem ominąć .Brałem udział 2 razy w kolizji z winy młodych kierowców .Po co tu utrudniać sobie życie ?

  7. Mac Katowice on

    Ciekawe w ilu przypadkach kolizji/wypadku winny był starszy kierowca? Nie widziałem jeszcze takich statystyk. To pytanie nie neguje idei takich badań bowiem zdarza mi się widywać sędziwych kierowców lecz z reguły jeżdżą oni nieco wolniej od pozostałych uczestników ruchu. Może odrobina wyrozumiałości i wzajemnej życzliwości.

Napisz Komentarz

Exit mobile version