W ostatnim czasie Unia Europejska ogłosiła szereg nowych przepisów dotyczących posiadania prawa jazdy, które wpłyną na seniorów w Europie. Według tych nowych przepisów, seniorzy powyżej 70 roku życia będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie, aby zachować swoje prawo jazdy.

Zgodnie z tymi przepisami, seniorzy będą musieli przeprowadzać badania lekarskie co 3 lata, aby potwierdzić, że nadal są zdolni do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów zdrowotnych, które mogą wpłynąć na ich zdolność do prowadzenia pojazdu, seniorzy mogą stracić swoje prawo jazdy.

Problem bezpieczeństwa na drogach jest coraz bardziej palący, zwłaszcza wobec starzejącego się społeczeństwa w Unii Europejskiej. Dlatego też Unia Europejska podjęła działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a nowe przepisy dotyczące seniorów to tylko jedna z wielu propozycji, które mają pomóc w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wśród proponowanych działań znajduje się wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia. Co pięć lat seniorzy mieliby poddawać się badaniom, które pozwoliłyby ocenić ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Mimo że takie badania budzą kontrowersje, są uważane za kluczowe w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Starsze osoby, mimo wieloletniego doświadczenia i znajomości przepisów ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Testy te pozwoliłyby na ocenę umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznych zdolności do prowadzenia pojazdów, odebranie im prawa jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

265 komentarzy

  1. A czy jest ktoś co może podać statystyki % jakie grupy wiekowe powodują wypadki drogowe a nie pisać stary to musi powodować wypadki

  2. To jest dyskryminacja osób starszych. Wśród nich są też osoby niepełnosprawne ruchowo dla, których samochód to nogi. Niech więc Unia opamięta się. Ci co tak przyklaskują projektowi niech pamiętają, że nie zawsze będą młodzi i ich ten przepis również dosięgnie.

  3. Starszy kierowca prowadzi już bez brawury odsetek wypadków spowodowanych przez nich jest znikomy martwcie się o młodych którzy dostają samochód od rodziców, którym rodzice kupują motory filmiki wrzucane w internet z ich popisami kończącymi się efektownym wjechaniem w drzewo lub poślizg kończący się lądowaniem w rowie nimi się martwcie ich szkolcie a nie dziadka który przetarł lakier i koszt naprawy wyniósł 400 zł zawsze to taniej niż koszt pogrzebu młodego pirata.

  4. Udział w wypadkach młodych ok 14%
    Udział seniorów pow.60lat w tychże 4% Tak mówią statystyki od lat.
    NO COMENTS!!!

  5. Dzielenie na starych i młodych, oraz zmuszanie jednej z grup do określonego działania jest jej dyskryminacją .

  6. Piszą wyrażnie w UNI ,zanim w Polsce prawo to wejdzie to myśle że to bedą obecni 60 Karłowie a poza tym przechodzić badania .

  7. Kto jeszcze może to powinien uciekać z tego grajdołu pod tytułem UE. Współczuję wszystkim dzieciom, aż strach pomyśleć co ich czeka w tej komunistycznej Europie.

    • Najlepszym rozwiązaniem jest wyjście z Unii Europejskiej i pozbycie się PiSu. Już całkowicie się w głowach przewraca ludziom, którzy dzierżą władzę w Unii, ale także w Polsce. Najwięcej i nagminnie młodzi ludzie powodują drastyczne wypadki. To nie seniorzy jeżdżą z prędkościami 200km /h, bez wyobraźni i z totalną głupotą. Młodzi mają percepcję do owijania samochodów wokół drzew i w dachowaniu. Unia szaleje, nakazuje ograniczenie emisji, zmusza do bardzo drogich remontów domów, na które wielu Polaków nie będzie stać, więc będą otrzymywać gigantyczne kary. Czas najwyższy na rozum i usunięcie uzurpatorów z życia narodu polskiego. Tu chodzi o pozbawienie ludzi prawa jazdy, żeby poruszali się na nogach na state lata. Ursulę von der Layen będzie stać na kierowcę, ale nie zwykłych ludzi. Czas na wyjście z Uni Europejskiej i reżimu PiS.

    • No więc w imię wolności obywatelskich i bezpieczeństwa na drogach należy wprowadzać kolejne ograniczenia . Nawet komuna tak ludzi nie ograniczała !

    • Jak mi zabiorą to i tak dalej będę jeździł. Co drugi dzień muszę pojechać do gospodarstwa nakarmić zwierzęta
      To tylko 40 km w jedną stronę a autobusów brak.
      Rolnik

    • Ja osobiście jestem za ,mam w domu 80 latka który mimo 5 kierowców nadal sam prowadzi pojazd, mając często problemy zdrowotne za kierownicą, aż strach pomyśleć co może się zdarzyć na drodze kiedy zabraknie zdrowia

  8. Popieram, badania psychofizyczne i inne zdrowotne powinni regularnie lrzechodzic wszyscy kierowcy, nie tylko zawodowi. A ci, ktorzy zgromadza 24 pkt., również psychiatryczne

    • Najpierw zeby byc w syjmie nalezaloby robic co trzy miesiace badania na nosicielstwo oraz zezwolenie na chodzenie po schodach w gore i w dol i wtedy dopiero kazdy polityk moglby ubiegac sie o mijsce w zamnknietym oddziale psychiatrycznym w Gorzowie Wielkopolskim.

    • Jak czyta się statystyki to najwięcej wypadków śmiertelnych powodują młodociani kierowcy . Ale Unia wie najlepiej.

    • Pozorna inicjatywa wobec grupy kierowców o najniższym wskaźniku wypadkowości. Badanie psycho-fizyczne tak. Wykluczenie nie, bo duże pole do uprzedzeń i subiektywnych ocen komisji weryfikacyjnych. Problemem jest nadmierna szybkość i niekultura kierowców.

    • Prawa jazdy na makulaturę. Wszyscy, bez względu na znajomość Prawa o Ruchu Drogowym (nawet psychole) za kierownicę. To niewątpliwie nie będzie komuna. :-)))

    • Jeśli ma być bezpiecznie dodać by należało szersze szkolenia dla młodych kierowców przed i również okresowe szkolenia po zdanym egzaminie,zwłaszcza tematykę skutków niosących za sobą tragiczne zdarzenia drogowe poprzez brak wyobraźni i przewidywania co może się stać gdy bedzie prędkość zbyt wysoka,rozproszona uwaga innymi rzeczami podczas kierowania. Muszą być zobrazowane zdjęcia i filmy z wypadków,co może wpłynąć na psychikę młodego człowieka.
      Po zdanym egzaminie większość kierowców w wyniku euforii zapomina o skutkach czując się już dobrym kierowcą który zdał egzamin,a niestety praktykę nabiera się latami,a która to z wiekiem już potem tylko spada w związku z uciążliwościami wieku.
      A kwestia seniorów,to rzeczywiście badania lekarskie,myślę że to dobre rozwiązanie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version