W ostatnim czasie Unia Europejska ogłosiła szereg nowych przepisów dotyczących posiadania prawa jazdy, które wpłyną na seniorów w Europie. Według tych nowych przepisów, seniorzy powyżej 70 roku życia będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie, aby zachować swoje prawo jazdy.

Zgodnie z tymi przepisami, seniorzy będą musieli przeprowadzać badania lekarskie co 3 lata, aby potwierdzić, że nadal są zdolni do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów zdrowotnych, które mogą wpłynąć na ich zdolność do prowadzenia pojazdu, seniorzy mogą stracić swoje prawo jazdy.

Problem bezpieczeństwa na drogach jest coraz bardziej palący, zwłaszcza wobec starzejącego się społeczeństwa w Unii Europejskiej. Dlatego też Unia Europejska podjęła działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a nowe przepisy dotyczące seniorów to tylko jedna z wielu propozycji, które mają pomóc w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wśród proponowanych działań znajduje się wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia. Co pięć lat seniorzy mieliby poddawać się badaniom, które pozwoliłyby ocenić ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Mimo że takie badania budzą kontrowersje, są uważane za kluczowe w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Starsze osoby, mimo wieloletniego doświadczenia i znajomości przepisów ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Testy te pozwoliłyby na ocenę umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznych zdolności do prowadzenia pojazdów, odebranie im prawa jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

265 komentarzy

  1. Kolejny krok do ograniczania dostepnosci do niezaleznego przemieszczania się. Wiadomo ze depopulacja na ktorej tak zalezy szalencom ma wiele skladowych

  2. Wystarczy sprawdzić statystykę wypadków. Ja nie czytam, że starszy człowiek nie wyrobił na zakręcie, że jechał zbyt szybko. To młodzi ludzie szaleją, im się spieszy i wyprzedzają na 3-go. Odczepcie się w końcu od seniorów. Ja spowodują wypadek, odebrać , wtedy skierować na test. Wszystkich

  3. To jest dyskryminacja. Młodzi stwarzają większe zagrożenie niż 70 latki .Ci ostatni po prostu przestrzegają przepisy i jeżdżą wolniej .

  4. Ciekawe , kiedy Unia wprowadzi przepis, że po skończeniu 70 lat nie powinno się kandydować do Parlamentu. W tym wieku to ,się jest już nie zdolym do wszystkiego.

  5. Jestem jak najbardziej za. A co do młodych kierowców to pomysłowe byłyby czytniki prawa jazdy w autach i komputerowo ograniczać predkosc maxymalną

  6. Dyskryminacja seniorów.To młodzi powodują wypadki.Kazdego dnia mowia w tv o wypadkach z udziałem młodego kierowcy.

  7. Uważam że dużo osób po 60 już powinno mieć robione badania . Znam dziadka co ledwo widzi a jeździ i potrącil na pasach kobietę w ciąży . . Zasłabnięcie pomylenie pedałów . Wiadomo młodzi powodują wypadki ale przeliczając ile jest młodych a ile osób po 70 która jeździ więcej wypadków w % należy do osób 70+

    • ludzie!naprawde niewidzlcie,czemuto sluzy?w calej EU.zwezaja Ulricehamn na rzecz sciezek rowerowych,zaostrzaja rozne normy,zabieraja parkingi itp,w polskim radium mowili ze to niezrozumialy przepis,niepotrzebny,ze jest to ulamek % a za dwa dni,ze dwie grupy sa zagrozeniem mlodzi i seniorzy,zamykaja nas a przemieszczanie sie bedzie tłamszone,to tylko jeden z elementow ograniczania mobilnosci,

    • farsa,juz mi ten system cofnal kommentarer,bo niby „bylo to juz powiedziane”,wiec krotko,to jeden z elementow,ograniczenia przemieszczania,wszedzie zwrzaja droga,redukuja mobilnosc ludzi ,rozejr,yjcie soie i pomyslcie,oni niechca zeby im sie stado nierozlazilo,podroze,proby zamkniecia lockdawmy itd.konczy sie nasz swiat w dotychczasowej formie,a wszystko jest tak absurdalnie uzasadniane ze powinni to wszyscy widziec,

    • Każdy będzie stary jak twierdzą że 60 lat to już starzec i nie powinien jeźdźć to czemu musi pracować do 65 przecież już nie widzi ledwo się rusza po 70 tce najlepiej żeby już nie żył i po kłopocie prawda Xero

  8. Warto przyjrzeć się w życiu codziennym łamaniu prawa drogowego. Wyprzedzanie na ciągłej linii, na skrzyżowaniu i przejściach dla pieszych. Kiedy młody widzi, że straszy samochód, to musi wyprzedzić, bez względu na wszystko. Ile jest gigantycznych wypadków w związku z brawurową jazdą ludzi młodych, po narkotykach i dla szpanu, zwłaszcza kiedy samiec zobaczy dziewczynę. Większość ludzi młodych jest niestabilna emocjonalnie i faktycznie wymaga badań psychologicznych. W Unii Europejskiej siedzą ludzie kompletnie oderwani od rzeczywistości.

  9. To się nazywa demokracja, jak nie PiS ogranicza represjami wolność, to Unia Europejska. Najwięcej wypadków drogowych powodują ludzie młodzi, niestabilni emocjonalnie. Nigdy nie widziałem seniora (po 70-tym roku życia), żeby poruszał się z prędkością 200km, po terenie zabudowanym. Wystarczy spojrzeć na statystyki wypadków. Unia Europejska jest kompletnie oderwana od rzeczywistości.

  10. Lekarz realista on

    Wszystkim robić badania. Będzie na czym zarobić. Każdy może wczśniej niedowidzieć, niedosłyszeć, kiepsko myśłeć

Napisz Komentarz

Exit mobile version