W ostatnim czasie Unia Europejska ogłosiła szereg nowych przepisów dotyczących posiadania prawa jazdy, które wpłyną na seniorów w Europie. Według tych nowych przepisów, seniorzy powyżej 70 roku życia będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie, aby zachować swoje prawo jazdy.

Zgodnie z tymi przepisami, seniorzy będą musieli przeprowadzać badania lekarskie co 3 lata, aby potwierdzić, że nadal są zdolni do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów zdrowotnych, które mogą wpłynąć na ich zdolność do prowadzenia pojazdu, seniorzy mogą stracić swoje prawo jazdy.

Problem bezpieczeństwa na drogach jest coraz bardziej palący, zwłaszcza wobec starzejącego się społeczeństwa w Unii Europejskiej. Dlatego też Unia Europejska podjęła działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a nowe przepisy dotyczące seniorów to tylko jedna z wielu propozycji, które mają pomóc w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wśród proponowanych działań znajduje się wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia. Co pięć lat seniorzy mieliby poddawać się badaniom, które pozwoliłyby ocenić ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Mimo że takie badania budzą kontrowersje, są uważane za kluczowe w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Starsze osoby, mimo wieloletniego doświadczenia i znajomości przepisów ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Testy te pozwoliłyby na ocenę umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznych zdolności do prowadzenia pojazdów, odebranie im prawa jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

265 komentarzy

  1. Kierowcy z sądowym zakazem, nadal jeżdżą po drogach( i mają w dupie jakikolwiek „straszak”), ilu kierowców po 70 tce , z zabranym prawkiem, nadal będzie prowadzić samochód?, co im zrobią?, „posadzą wszystkich”?, może i lepiej, o nic nie trzeba się martwić. A może już czas zrobić porządek w tym „kołchozie”, jeszcze trochę, a nie będzie wolno się „pierdnąć”, bo za dużo metanu.🤔

  2. po co im ludzie w tym wieku?zmierza do tego ze beda wymagac badan czy ich zycie ma jeszcze sen,czy eutanazja,smieszne?mysle ze wcale

  3. po co im ludzie w tym wieku?zmierza do tego ze beda wymagac badan czy ich zycie ma jeszcze sen,czy eutanazja,smieszne?mysle ze wcale to juz bylo?

  4. To i tak mniej wypadków robią dziadkowie niż młodzi furiaci w b-emkach.Mam 70 lat zero karnych PTK .Rocznie 11/13 tys km zero kolizji więc o co ten krzyk i nagonka na dziadków?Może by tak ścignąć tych od reklamówek z ojro?

    • Tu nie chodzi o bezpieczenstwo a o wyeliminowanie z drogi jak najwiecej samochodow – swiat im sie gotuje i rozpaczliwie szukaja ratunku stalismy sie ofiara tego czasu niestety piszcie skargi protesty prosto na email komisji europejskiej , przetlumacza sobie !

  5. To zwykły zamordyzmu, powinni sobie ograniczyć wiek w wyborach do wszelkiego rodzaju parlamentów tak europejskich jak krajowych, ich argumenty to bzdury bez znaczenia. To jakieś działanie tzw skoku na kasę! !!

  6. Choroby fizyczne , psychiczne dotykają WSZYSTKICH ludzi ,niezależnie od wieku.
    Jeżeli już ,to wszyscy powinni podlegać tym samym regułom , bez względu na wiek..

    Statystycznie NAJWIĘCEJ groźnych wypadów powodują osoby w wieku 18-30 lat .
    Stygmatyzacja TYLKO jednej grupy wiekowej ,jest typowym bezmyślnym działaniem osób , które zapewne same potrzebują specjalistycznej opieki lekarskiej
    Pozbawianie osób starszych możliwości prowadzenia samochodu , oraz dojazdu do sklepu , lekarza ,na rehabilitację , do sanatorium ,czy na wypoczynek poza miastem , tylko z powodu wolniejszej i bardziej ostrzonej jazdy , jest zwykłą szykaną .

  7. Proszę podnieść wiek emerytalny do 75 lat bo ludzie żyją dłużej i są sprawni do roboty. Ale do jazdy to już nie!

  8. Gość Moniś on

    I co to da nazajutrz po badaniach dostaje udaru lub zawału Ca za durny pomysł.ja ze względu na wiek co roku przechodzę badania kontrolne i zapewne wszyscy emeryci są pod kontrolą lekarza rodzinnego a ten przepis rozwali o t…k

  9. Tak jest ,po 70 roku życia zabrać prawo jazdy, zabronić sprzedaży alkoholu,zakręcić w domu gaz, schować noże i młotki,wychodzić z domu przed świtem i po zmroku …… Większość ludzi po 70 roku ma lepiej poukładane w głowie niż młodsi którzy jak Bóg da może dożyją do tego wieku.

  10. To oczywista i podła próba dyskryminacji osób starszych..Całkowity brak rozeznania jak funkcjonuje społeczeństwo w naszym suwerennym i demokratycznym kraju.Brak mobilności osób starszych spowoduje gwałtowne pogorszenie się stanu zdrowia tej grupy społecznej.Polecam zająć się osobami,które faktycznie są zagrożeniem na drogach,oraz w życiu społecznym.UE jest natomiast ogromnym zagrożeniem dla obywateli suwerennych Państw narodowych,właśnie przez takie dyskryminacyjne decyzję .

  11. Panie pismaku .p Panie pismaku,przepracuj58 lat wPRL i przejeździe 55 lat za kierownicą różnymi ciężarówkami w tamtej epoce będziemy mogli o czymś pisac

    • To do rządzenia też tylko do 50 lat . 70 latkow najlepiej od razu do gazu, nie potrzebny będzie ZUS. Ale Wam młodym też szybko przeleci 20 lat, Starzy jeżdżą ostrożniej i z wyobraźnią więc dlaczego takie napiętnowanie. Kogoś po……… bało.

  12. Co na to statystyka? Ile wypadków spowodowali 70-cio latki a ile np. 30-latki. Badania powinien przechodzić każdy kierujący bez względu na wiek. Nie wspomnę o posłach.

  13. Co za glupi pomysł. To młodzi w starych BMW szaleją .To młodzi powodują najwięcej wypadków .70 lat mam a wyglądam na 50 jestem sprawna .Znam gościa co ma 92 staruszek a jezdzi .Zabierać 90- latkom a nie 70 latkom

    • Mam 73 lata i co za unijny psiut wymyśla takie bzdury. Jeżdżę bez wypadku od niepamiętnych lat. Na mnie najechali młodzi. Inspektor od szkód i od tych idiotyzmow unijnych.kierowcy , uczą nas znowu jeździć. Wyjdźmy z tej unii jak najszybciej , ja że Związku Radzieckiego!!!

    • W Stanach Zjednoczonych prawo jazdy mają aż do śmierci na drogach spotyka się .90 Latków nikt nie myśl ozabieranie prawą każdy

Napisz Komentarz

Exit mobile version