W ostatnim czasie Unia Europejska ogłosiła szereg nowych przepisów dotyczących posiadania prawa jazdy, które wpłyną na seniorów w Europie. Według tych nowych przepisów, seniorzy powyżej 70 roku życia będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie, aby zachować swoje prawo jazdy.

Zgodnie z tymi przepisami, seniorzy będą musieli przeprowadzać badania lekarskie co 3 lata, aby potwierdzić, że nadal są zdolni do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów zdrowotnych, które mogą wpłynąć na ich zdolność do prowadzenia pojazdu, seniorzy mogą stracić swoje prawo jazdy.

Problem bezpieczeństwa na drogach jest coraz bardziej palący, zwłaszcza wobec starzejącego się społeczeństwa w Unii Europejskiej. Dlatego też Unia Europejska podjęła działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a nowe przepisy dotyczące seniorów to tylko jedna z wielu propozycji, które mają pomóc w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wśród proponowanych działań znajduje się wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia. Co pięć lat seniorzy mieliby poddawać się badaniom, które pozwoliłyby ocenić ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Mimo że takie badania budzą kontrowersje, są uważane za kluczowe w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Starsze osoby, mimo wieloletniego doświadczenia i znajomości przepisów ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Testy te pozwoliłyby na ocenę umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznych zdolności do prowadzenia pojazdów, odebranie im prawa jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

265 komentarzy

  1. To jest terror wobec starszych ludzi ! Może lepiej wyprowadzić eutanazję, będzie uczciwej… ale najpierw może ktoś to uzasadni jakoś bo sprawcami wypadków są głównie młodzi ludzie a nie starsi.

    • Mam 73 lata i co za unijny psiut wymyśla takie bzdury. Jeżdżę bez wypadku od niepamiętnych lat. Na mnie najechali młodzi. Inspektor od szkód i od tych idiotyzmow unijnych.kierowcy , uczą nas znowu jeździć. Wyjdźmy z tej unii jak najszybciej , ja że Związku Radzieckiego!!!

        • Głupota głupota na wszystko co mogą to tylko szukają jak karać wyłudzać i ograniczać ludzkie życie precz z Unią europejską banda dziwaków i nieudaczników psychopaci i tyle kto to wymyśla wogole tak jak marchew jest owocem a ochrona zwierząt które nie występują w Europie poprostu trzeba być idiota żeby takie mieć pomysły.

        • A co z osobami, które np.nie mają 1oka , są Głuchoniemi, nie maja rąk a kierują auto nogami.
          Przychodzi taki czas , że Senior sam przestaje jeżdzić jako kierowca.
          Waldek

        • Seniorzy jeżdżą dużo wolniej i ostrożniej,są skoncentrowani na jeździe,rozważni.,nie szaleją na drogach w przeciwieństwie do młodych.Wypadki jednostkowe,a zdrowi zawodowi kierowcy,często są senni za kierownicą i powodują przez to wypadki i katastrofy przez najechania.

          • I tu jesteś w błędzie. Jeżdzą na pamięć. Nie raz wymuszają pierwszeństwo. Nie stosują się do nowelizacji kodeksu drogowego bo cały czas myślą że nic się nie Jeżdżą ostrożnie? Nie sądzę. Te bzdury co wypisujcie zachowajcie dla siebie. Jak będę w tym wieku to przestanę jeździć samochodem. Jest komunikacja miejska i w większości mają wolne przejazdy.

        • Unia niech się zabierze za rzetelne wypłacanie emerytur w Polsce i zrewiduje ustawę emerytalna z 1999r która okrada kilka tysięcy emerytów za dluższa pracę są karani obniżajac im emerytury do 250%.Tu Unia ma pole do popisu.

        • Osoby młode do 30 lat ze wzgledu na nadużywanie alkoholu i narkotyków powinny przechodzuć badania lekarskie przed jazda jazdą

      • Ludzie, kto za te bzdury będzie płacił? Oczywiście petent, czyli senior. W Szwajcarii senior ma 10 x tyle emerytury. Ktoś niech pomyśli!!!

      • Idąc tym tropem wogóle zabrać lub ograniczyć wszystkim po 70 wszelkie zdobycze ich wieloletniej pracy. Im przecież już niewiele potrzeba. Tylko gdzie ta równość społeczna?

    • Adasz2000 on

      Idąc tym tokiem myślenia proponuję
      Wszyscy europosłowie i politycy po skończeniu 65 lat won na emeryturę lekarze adwokaci profesorowie po skończeniu 65 lat cofnąć prawa do wykonywania zawodu a najlepiej wszystkich osób po 65 latach eutanazja
      Jak można zabierać posiadanie uprawnienia

        • Moim zdaniem pewna grupa ludzi chce się czymś wykazać i uderza w Seniorów prowadzących swoje auta kat.B. wprowadzając badania psychologiczne osobom po 65/70 r. życia. W takim razie ja jako Senior proponuję wprowadzić WSZYSTKIM, którzy osiągnęli 65/70 rok życia a działają we władzach: ustawodawczej, wykonawczej lub sądowniczej w UE wysłać na emeryturę lub wykonać takie same uczciwe badania.
          Chyba każdy rozsądny człowiek doskonale wie, że to nie Seniorzy prowadząc swoje auta powodują najwięcej wypadków. Jednak wiem , że nie uderza się w tych co należy, tylko w tych co łatwiej tzn. Seniorów, którzy czasami nazywani są „zawalidroga mi”.

  2. Ilość wypadków spowodowanych przez osoby 70+ jest namiastką ilości wypadków, których sprawcami są kierowcy w wieku 18-30 lat! Jeżeli tym idiotycznym politykom zależy na poprawie bezpieczeństwa, a nie na szykanowaniu seniorów, to w pierwszej kolejności należy zabrać prawa jazdy tym, którzy stanowią najwyższe zagrożenie bezpieczeństwa! Czy imbecylem politycy zrozumieli?

    • To chyba małolatom mylą się pedały hamulca i rozsądku, zwłaszcza gdy siadają za kierownicami bmw. Dziwnie w ich rękach auta rozpadają się zazwyczaj na drobne części i jeszcze drzewa im przeszkadzają

    • Popieram…..Starsi ludzie w maĺych miastach i wsiach będą wyłączeni z życia w społeczeństwie.Aby mogli się przemieszczac należy koło każdego domu pistawić przystanek i zbudować na wsi tory tramwajowe…..

  3. Weźcie się za młodych kierowców bo oni największe zagrożenia robią na drodze najwięcej ginie kierowców w przedziale od 18roku do 25roku dać im do jazdy auta o małej mocy i to bym się zastanowił czy było by to bezpieczne w ruchu lądowym

  4. Badania, owszem ale w pierwszej kolejności politykom i parlamentarzystom UE!!! Jakie? Przede wszystkim psychiatryczne. Młodym, którzy ćpają powinni mieć odebrane prawko na zawsze! Tym „specom” w Unii chyba się pozajączkowało!

  5. Ja za pół roku będę miał 70 lat nie jeździłem zawodowo a na motocyklach przejechałem ponad 550000km.bez wypadku .Niech przyjżą się myśliwym po 70-ątce.oni nic nie muszą

      • Unia niech się zabierze za rzetelne wypłacanie emerytur w Polsce i zrewiduje ustawę emerytalna z 1999r która okrada kilka tysięcy emerytów za dluższa pracę są karani obniżajac im emerytury do 250%.Tu Unia ma pole do popisu.

    • Calipso 1! on

      Przejeżdżałem zawodowo 35 lat na TAXI przejeżdżając prawie 2 miliony kilometrów bez WYPADKU KOLIZJI.mam 74 lata a myśliwi dziadki prawie 90 letnie nic nie muszą znam osobiście takiego sztrzela nie wie do czego ale SZTRZELA prawo jazdy jest jak dyom i tego się nie odbiera jedynie za gorzałę i ciężkie przestępstwo drogowe na badania wszystkich którzy na masce mają BMW BEDZIESZ MIAL WYPADKI .

    • Calipso 1! on

      Siedzą i myślą jak umilić życie ludziom ale i wyciągnąć kasę bo to wszystko kosztuje pseudo badania P.Sobieslaw Zasada ma 92 lata i jeździ i nikt mu prawka nie zabrał chyba że sam go odda jeżeli stwierdzi że nie daje rady ale jak go widziałem jest w pełni COMPATYBILNY I OK. TU CHODZI O KASE GLUWNIE Mlodym kierowców dać na 3 lata indyjskie auto TATA 2 biegi max.predkosc 40 .!!! Przez 3 lata .

  6. Calipso 1! on

    Przejeżdżałem zawodowo 35 lat na TAXI przejeżdżając prawie 2 miliony kilometrów bez WYPADKU KOLIZJI.mam 74 lata a myśliwi dziadki prawie 90 letnie nic nie muszą znam osobiście takiego sztrzela nie wie do czego ale SZTRZELA prawo jazdy jest jak dyom i tego się nie odbiera jedynie za gorzałę i ciężkie przestępstwo drogowe na badania wszystkich którzy na masce mają BMW BEDZIESZ MIAL WYPADKI .

  7. Te unijne cięcie niech się zajmują gospodarką żeby ludzia żyło się lepiej a nie utrudniać życie emerytom na starość gdzie samochody są niezbędne do normalnego życia

  8. Krysia2703 on

    Mam znajomego,który w wrześniu skończy 70 lat.
    Jest po dwóch operacjach serca. Choruje poważnie.Do tego jest prawie głuchy.Ma kłopoty ze wzrokiem
    Mimo wysokiej renty jeździ taksówką.I to od rana do późnego wieczora.
    I w tym przypadku komentarz jest zbyteczny.

    • Jak się ma to do uprawnien- jednoroczny jeździ w firmie kat B jako przedstawiciel handlowy chodzi o dojenie pieniędzy zPFRON

  9. To smutne, chyba starszy człowiek ma żyć na starość w krajach trzeciego światu żeby go nie męczyli głupymi przepisami i ustawami. Będzie otrzymywać emeryturę swoją normalną, a żyć w kraju gdzie ludzie żyją za 20 dolarów na miesiąc.

  10. MałoToTakich on

    Ale się emeryci oburzyli xD jakoś nie stawaliscie tak w obronie młodych jak im z roku na rok dowalaja przepisami na prawku.
    Ja bym postulował jeszcze o ponowne egzaminy dla każdego kto robił prawko przed 2015, tak średnio raz na 5-10 lat.

  11. Dzień dobry ,z moich obserwacji internetu wynika,że to pismaki aż przebierają nogami aby osobom starszym pozabierać prawa jazdy.Prześcigają się jeden przez drugiego rozrzut mają jak Ruska katiusza jeden chce zabierać po 65 roku życia inny po 70 ce inny 75 lat inny pisze ,że seniorom zabierają prawa jazdy i będzie musiał zdawać od nowa .Jednym słowem Meksyk . Drodzy redaktorzy opamiętajcie się . PROSZĘ PISAĆ FAKTY A NIE DOMYSŁY.NIE TO CO POWIEDZIAŁ ANKA KOBITY SZWAGRA BRAT. NIE MA USTAWY PODPISANEJ IE MA TEMATU .

  12. Mam 70 lat i nie jednego młodego bym obiechał .Niech zabierają będę jeździł bez a i piwko jedno wypije.

Napisz Komentarz

Exit mobile version