W ostatnich dniach pojawiły się doniesienia dotyczące planowanego wzmożenia kontroli nad niektórymi przepisami w ramach Unii Europejskiej. Te nowinki wywołały pewne obawy wśród osób starszych, które wciąż aktywnie uczestniczą w ruchu drogowym. Poniżej przedstawimy bliższe szczegóły tej kwestii.

W świetle tych aktualnych informacji można wywnioskować, że Unia Europejska ma na horyzoncie wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów kierujących ruchem drogowym, a grupa seniorów stanowi jedną z głównych grup, które te zmiany mogą dotknąć. Choć jeszcze nie dysponujemy pełnymi danymi na temat tych zamiarów, można przypuszczać, że takie zmiany są w fazie rozważań i mogą stać się faktem w przyszłości.

Niewątpliwie celem tych potencjalnych modyfikacji jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ograniczenie liczby wypadków drogowych. Powszechne jest przekonanie, że osoby starsze mogą być bardziej podatne na ryzyko wypadków z powodu czynników takich jak spowolnienie reakcji, ewentualne problemy zdrowotne czy nawet osłabienie zdolności percepcyjnych. W rezultacie wprowadzenie bardziej surowych przepisów miałoby na celu minimalizowanie ewentualnych zagrożeń wynikających z tych czynników.

Chociaż dokładne szczegóły tych ewentualnych zmian nie są jeszcze dostępne, to wzbudzają one wiele spekulacji i budzą pewną niepewność. Osoby starsze, które nadal aktywnie korzystają z prawa jazdy, mają obawy, że mogą zostać zobowiązane do przystąpienia do bardziej wymagających egzaminów lub testów, które oceniłyby ich kompetencje jako kierowców.

Seniorzy w Polsce stracą prawo jazdy? Wiele na to wskazuje…

Unia Europejska ma ambitne cele dotyczące poprawy bezpieczeństwa na drogach. Chce znacząco zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków drogowych do 2030 roku, aż o połowę, a do 2050 roku praktycznie zlikwidować tę liczbę. Jednym z obszarów, na których skupia się Unia, są seniorzy, czyli osoby powyżej 70. roku życia, które nadal prowadzą pojazdy.

W tym kontekście wprowadzane są nowe przepisy, które wymagają od seniorów udowodnienia swojej zdolności do prowadzenia pojazdów co pięć lat poprzez specjalne egzaminy. W niektórych krajach, takich jak Dania, Hiszpania i Chorwacja, tego rodzaju testy są już obligatoryjne. Jednak Unia Europejska dąży do poszerzenia zakresu tych rozwiązań na szczeblu całej UE.

Celem takich egzaminów jest sprawdzenie umiejętności i zdolności seniorów do bezpiecznego poruszania się po drogach. Testy mogą obejmować zarówno część teoretyczną, sprawdzającą wiedzę związane z przepisami drogowymi i sytuacjami na drodze, jak i część praktyczną, oceniającą umiejętności prowadzenia pojazdu w różnych warunkach. Ich wyniki pomogą w ocenie zdolności seniorów do dalszego prowadzenia pojazdów.

Pomysł wprowadzenia obowiązkowych testów dla seniorów budzi kontrowersje i prowadzi do dyskusji na temat skuteczności tych działań. Niektórzy podkreślają, że wiek nie powinien być jedynym czynnikiem decydującym o zdolnościach kierowcy, a lepszym rozwiązaniem może być systematyczne badanie zdrowia i regularne szkolenia dla wszystkich kierowców, niezależnie od wieku.

Ważne jest, aby znaleźć równowagę między zapewnianiem bezpieczeństwa na drogach a poszanowaniem praw osób starszych. Niezbędne jest również zapewnienie odpowiednich zasobów i wsparcia dla seniorów, którzy mogą potrzebować dodatkowej edukacji czy szkoleń w celu utrzymania swoich umiejętności jazdy na odpowiednim poziomie.

Analitycy nie mają wątpliwości. Czy aby na pewno?

Analitycy są przekonani, że osoby starsze mogą być bardziej podatne na zaistnienie wypadków drogowych, często z uwagi na różnorodne czynniki, takie jak problemy zdrowotne czy pogorszenie zdolności percepcyjnych. Do tych problemów zalicza się przykłady takie jak mylenie pedałów gazu i hamulca, co może prowadzić do potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze. W związku z tym, powstała propozycja nowej reformy, której celem jest wprowadzenie zmian w związku z ważnością prawa jazdy.

W ramach planowanej reformy sugeruje się skrócenie okresu, na jaki wydawane jest prawo jazdy w państwach członkowskich Unii Europejskiej, do 15 lat. Aktualnie większość krajów członkowskich stosuje znacznie dłuższe okresy ważności prawa jazdy, co w rezultacie może prowadzić do sytuacji, w których osoby posiadające uprawnienia do kierowania pojazdami przez wiele lat nieaktualizują swoich umiejętności i nie poddają się regularnym badaniom medycznym. Proponowane zmiany mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach poprzez częstsze monitorowanie kompetencji kierowców.

Jednak kwestia wprowadzenia takich regulacji wywołuje spore kontrowersje i dzieli opinie. Zwolennicy tej inicjatywy uważają, że skrócenie okresu ważności prawa jazdy jest uzasadnione i konieczne, aby zapewnić aktualność umiejętności kierowców, szczególnie w przypadku osób starszych. Argumentują, że w miarę starzenia się, mogą pojawić się zmiany zdrowotne, które wpłyną na zdolności kierowców oraz ich reakcje na sytuacje na drodze. Dlatego też, regularne badania medyczne i testy umiejętności wydają się niezbędne, aby zagwarantować, że osoby prowadzące pojazdy są w pełni gotowe do tego zadania.

Z drugiej strony, przeciwnicy reformy podkreślają, że skracanie okresu ważności prawa jazdy może być krzywdzące dla osób starszych, które nadal utrzymują dobrą sprawność i umiejętności kierowania. Obawiają się również, że taka zmiana może prowadzić do niepotrzebnej biurokracji i obciążenia dla osób starszych, które muszą częściej odnawiać swoje prawa jazdy. Zamiast tego, sugerują rozwinięcie programów szkoleniowych i edukacyjnych dla kierowców w podeszłym wieku, aby zapewnić im aktualną wiedzę i umiejętności.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

64 komentarze

    • Jeżeli chcecie być wywiezieni na taczkach to tylko spróbujcie ruszyć starych. Pamiętam czasy komuny i poradzimy sobie.

      • Zwykły człowiek on

        To należy takim ludziom również zabrać prawo do głosowania.
        Skoro analitycy mają obawy ,że senior pomyli pedał gazu z hamulcem,to tym bardziej pomyli miejsce postawienia krzyżyka na karcie wyborczej…

        • Ciekawe kto mi będzie robił zakupy ?
          Jak mi zabiorą prawo jazdy to i tak będę jeżdził bez . Na wsi gdzie mieszkam nie dojeżdża żaden autobus .To już trzeba czekać na karawan

        • Wiek nie jest żadnym wyznacznikiem dobrego kierowcy. W wieku 67 lat czuję się świetnie za kierownicą. Będę jeździć dotąd, dopóki moje reakcje na zdarzenia w ruchu będą normalne

      • Dojeżdżam do pracy ponad 70 km w jedną stronę. Mam 61 lat. Kto mnie będzie woził do pracy przez 4 lata? . W życiu nie otrzymalem mandatu. Jeżdżę przepisowo. Weźcie się za małolatów w BMW co lecą jak oszołomy po drogach. Mam takiego jednego w pracy.

      • Więcej wypadków robią młodzi ludzie niż ci emeryci. Lepiej niech się na nich skupią i niech uczą ich choćby kultury jazdy. Zdecydowanie tego im brakuje.

    • Kobieta po 60-ce on

      Śmieszne. Kto wymyśla te zmiany, chyba nie ma pojęcia, ile wypadków powodują ludzie po 60-ce, a ile młodzi ludzie ( dzięki brawurowej jeździe i bezmyślności).

    • Statystycznie większość wypadków powodują ludzie którym się spieszy. Starszym już się nie spieszy. Ale dla ogólnego bezpieczeństwa powinni mieć warunki do samodzielnego kontrolowania swoich umiejętności i w odpowiednim czasie oddać „kluczyki od samochodów”.

  1. To ma tylko jeden ukryty cel. Żaden wiek. To jest ściema. Chcą jak najszybciej pozbyć się samochodów z ulic z powodów klimatycznych. Szukają możliwych pretekstów. A ci co nie używają nagminnie kierunkowskazów tomie stwarzają zagrożenia.

  2. Mam 63 lata. Jeżdżę legalnie od 16 roku życia. Jeszcze nie jednego kozaczka z wypasionej fury mogę nauczyć jeździć.

    • Skoro wiek emerytalny w niektórych krajach UE to 67 lat, to ważność prawa jazdy powinna być minimum do 75 roku życia po osiągnięciu tego wieku odnowienie prawa jazdy powinno być poprzedzone badaniem lekarskim. Tak badania jak i wydanie kolejnych uprawnień z uwagi na taki pomysł rządzących winno być całkowicie bezpłatne łącznie ze zwrotem kosztów dojazdu.

    • A może byśmy wprowadzili obowiązkowe badania psychiatryczne dla kandydatów na posłów i senatorów no tam to się dzieje tragedia!

  3. Względy bezpieczeństwa na drogach? Niech zajmą się małolatami którzy szaleją zaraz, po zrobieniu prawka, bo starzy kupili samochód w nagrode

  4. I tak mam kilka pytań:
    1 W Polsce wiek emerytalny jest 60 dla kobiet i 65 dla mężczyzn. Pytanie: Czy wiek emerytalny z zakazem prowadzenia aut będzie dotyczył wszystkich krajów UE?
    2. Czy rolnicy prowadzący działalność gospodarczą będą musieli robić badania oraz testy aby mogliby prowadzić ciągniki rolnicze? 3. A jak będzie z myśliwymi czy będą mogli pilnować upraw przed zwierzymą?

  5. Jestem kierowcą zawodowym, jeżdże na tzw: TIR-ach. 55 lat, zero wypadku, chwalić Boga, jak do tej pory. Czyli za 5 lat stracę robotę?? A co potem? Jednocześnie w Polsce brakuje 100 000 (słownie: sto tysięcy) kierowców zawodowych. Rząd ściąga Ukraińców, Białorusinów, Gruzinów, Kazachów, Filipińczyków i kogo tam jeszcze do roboty za fajerą, bo nie ma kto jeździć… Problem z kierowcami jest w całej Europie. JAK TO ROZUMIEĆ??

  6. Cztery zajechane samochody żadnej stłuczki, mam 73 lata i jak dostanę się nad jezioro na grzyby czy na działkę?

  7. Przecież ustawa nie działa wstecz to jakieś chyba jaja a jak będę szedł po zakupy to też muszę mieć badania

    • W Polsce ustawy niestety działają wstecz Licencja taxi miałem zrobiona do 2035roku i co nagle wymyślili inny wzór trzeba było wyrabiać nową fakt koszt tylko 30zl ale gdybym tego nie zrobił stracił bym ją już na stałe choć mam datę ważności
      Państwo z kartonu

  8. Kierowca 40 lat on

    Trzeba zbadać polityków po 60, wysłać do psychiatry, psychologa bo ich decyzje wpływają na życie milionów ludzi.

  9. Zakaz po 60 startowania do europarlamentu , bo jest zagrożenia, że nie są obiektywni i myślą o tylko o swojej starości a nie o przyszłości.

Napisz Komentarz

Exit mobile version