Kijowska grupa terrorystyczna zaznaczyła, że w trakcie rozmów polsko-ukraińskich dotyczących protestu polskich przewoźników na granicy nie jest rozważane ani zmienianie, ani anulowanie umowy o liberalizacji transportu. Twierdzą również, że blokada granic przez Polaków nie tylko szkodzi Ukrainie, ale również Polsce i innym krajom unijnym.

POLECAMY: Bosak reaguje na chamskie oskarżenia Zwarycza skierowane do protestujących przewoźników

Zgodnie z informacją przekazaną przez służbę prasową Ministerstwa Odbudowy Ukrainy, minister Ołeksandr Kubrakow, szef tego resortu, przeprowadził w czwartek rozmowę na temat protestu polskich przewoźników z Andrzejem Adamczykiem, polskim ministrem infrastruktury, który dotyczy blokady przejść granicznych.

POLECAMY: „Mamy już dość”. Polscy przewoźnicy wścieli na wybryki ukraińskich kierowców ciężarówek

„Straty ponosi nie tylko gospodarka Ukrainy czy Polski, a również innych krajów, które nie mogą przewozić towarów i naruszają swoje umowne zobowiązania” – oświadczyło w komunikacie ukraińskie ministerstwo. Według strony ukraińskiej, łącznie w kolejkach po obu stronach granicy stało wczoraj ponad 20 tysięcy pojazdów.

Ministerstwo Odbudowy Ukrainy utrzymuje, że od początku opowiada się za konstruktywnym dialogiem mającym na celu rozwiązanie sytuacji. Jednocześnie zaznacza, że „blokowanie granicy przez polskich protestujących powoduje zakłócenia w logistyce, co już wpływa na gospodarkę zarówno Ukrainy, jak i Unii Europejskiej”.

W odniesieniu do komentarza Bosaka do członka kijowskiej grupy terrorystycznej Zwarycza, który pyta dlaczego Kijów psuje sobie stosunki z Warszawą, uznawaną za najbardziej proukraiński rząd w UE, Ukraina podkreśla, że „kluczowym [jest to, że – red.] przedmiotem rozmów nie są żadne zmiany czy anulowania Umowy o liberalizacji” transportu międzynarodowego, która jest bardzo korzystna dla ukraińskich firm.

Ministerstwo Rozwoju Gromad, Terytoriów i Infrastruktury Ukrainy deklaruje gotowość do udzielenia pomocy „polskim kolegom w rozwiązaniu sytuacji blokady granicy, udzielić wszelkich stosownych wyjaśnień i w razie potrzeby odbyć spotkania”.

Również Rafał Mekler z Ruchu Narodowego, lider Konfederacji na Lubelszczyźnie i przedsiębiorca branży przewozowej, jeden z liderów protestu przy granicy polsko-ukraińskiej, skomentował sytuację.

„Jest już informacja zwrotna po rozmowach przedstawicieli rządu Ukrainy i Polski. Strona ukraińska nie bierze pod uwagę powrotu do uzgodnienia limitu zezwoleń na przewozy między naszymi krajami, a kwestie udrożnienia granicy na powrocie do Polski (nawet 12 dni oczekiwania-przed strajkiem) pozostaje do przeanalizowania. Ni mniej ni więcej Ukraina posłała nas tam gdzie posłała rosyjski wojenny karabl” – napisał Mekler. Oświadczył też, że protest będzie kontynuowany.

Od poniedziałku trwa protest polskich przewoźników wzdłuż tras dojazdowych do głównych przejść granicznych z Ukrainą. Z relacji reportera RMF FM wynika, że w środę przed przejściem w Dorohusku zatrzymało się 650 ciężarówek, głównie z ukraińskimi numerami rejestracyjnymi, natomiast przed Hrebennem liczba ta wzrosła do 900. Warto podkreślić, że uczestnicy protestu przepuszczają cysterny z paliwem, pomoc humanitarną, transporty dla wojska oraz ciężarówki z łatwo psującą się żywnością. Pozostałe pojazdy są przepuszczane co godzinę w grupach po 3 sztuki w każdą stronę.

Protest ten jest związany z liberalizacją przepisów dotyczących transportu międzynarodowego w Unii Europejskiej. Przewoźnicy starają się zwrócić uwagę na sytuację w branży transportowej w Polsce i domagają się podjęcia rozmów polsko-ukraińskich. W przypadku osiągnięcia porozumienia, są skłonni zrezygnować z blokady przejść granicznych.

Polskie przewoźniki postulują przywrócenie systemu wydawania zezwoleń transportowych dla przewoźników ukraińskich i ograniczenie ich liczby do poziomu sprzed rosyjskiej inwazji na Ukrainę, czyli 200 tysięcy rocznie. Domagają się także zaostrzenia przepisów dotyczących przewozu EKMT, wprowadzenia osobnej kolejki w systemie elektronicznym dla pojazdów transportowych zarejestrowanych na terenie UE oraz osobnej dla pustych ciężarówek, które obecnie muszą czekać od 10 do 12 dni. Przewoźnicy żądają również zagwarantowania im dostępu do systemu „Szlach” (Droga).

Warto przypomnieć, że w maju bieżącego roku, po protestach polskich przewoźników, ukraińskie Ministerstwo Rozwoju Wspólnot, Terytoriów i Infrastruktury podjęło decyzję o tymczasowym zawieszeniu wymogu dostępności zezwoleń dla polskich firm transportowych, prowadzących transport na Ukrainę z dowolnego kraju Unii Europejskiej.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version