Nowy projekt Strefy Czystego Transportu (SCT) w Warszawie, po zakończeniu konsultacji i dodatkowych analizach, zostanie rozszerzony na znacznie większy obszar niż pierwotnie planowano. Dodatkowo, wprowadzone zostaną rozwiązania mające na celu zaspokojenie potrzeb różnych grup mieszkańców, takich jak seniorzy i ci, którzy płacą podatki w obrębie strefy.

Wstępny projekt został przedstawiony pod koniec stycznia, a trwające trzy miesiące konsultacje społeczne przyniosły ponad 3000 uwag i propozycji. Na podstawie zgłoszonych uwag oraz dodatkowych analiz, nowa propozycja SCT ma na celu uwzględnienie potrzeb mieszkańców i wprowadzenie ulg, zwłaszcza dla seniorów. Mieszkańcy strefy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do nowych wymogów.

POLECAMY: „Strefa czystego transportu”. Zdradzamy sposób na wjazd do „zamkniętego” Krakowa

Projekt SCT zostanie przedstawiony Radzie m. st. Warszawy, która podejmie ostateczne decyzje dotyczące jego kształtu i terminów wprowadzenia. Obszar strefy został znacznie rozszerzony, obejmując całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz, Praga Północ, prawie całą Ochotę i Pragę Południe, większość Mokotowa oraz połowę obszaru Woli.

Decyzje dotyczące SCT mają na celu poprawę jakości powietrza, a nowe propozycje uwzględniają głosy mieszkańców, zarówno tych zainteresowanych zdrowiem i jakością powietrza, jak i tych, którzy mogą mieć trudności w dostosowaniu się do nowych zasad. Auta kierowców powyżej 70. roku życia oraz pojazdy zabytkowe będą objęte bezterminowym wyjątkiem.

NAJWAŻNIEJSZE ZAŁOŻENIA W PROJEKCIE SCT

Po uwzględnieniu opinii zebranych podczas konsultacji społecznych oraz analizy ekspertyz, władze Warszawy podjęły decyzję o rozszerzeniu obszaru strefy czystego transportu. Jednocześnie postanowiono przesunąć w czasie termin obowiązywania nowych wymogów dla mieszkańców strefy, co umożliwi posiadaczom pojazdów niezgodnych z normami emisyjnymi więcej czasu na ich wymianę.

Według nowych planów, strefa czystego transportu w Warszawie obejmie następujące obszary: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; praktycznie całą Ochotę (wyjątkiem będą fragmenty z CH Reduta, ul. Mszczonowską oraz obszar Dworca Zachodniego) i Pragę Południe (z wyjątkiem Olszynki Grochowskiej: obszaru PKP niezamieszkałego i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza strefą pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); oraz około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Ta decyzja ma na celu skuteczniejsze zahamowanie emisji i poprawę jakości powietrza w strategicznych obszarach miasta, jednocześnie umożliwiając mieszkańcom dostosowanie się do nowych wymogów w bardziej elastyczny sposób.

Przedstawione informacje dotyczą wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT) w Warszawie oraz szczegółów dotyczących zwolnień i ograniczeń dla mieszkańców w zależności od wieku pojazdu i daty nabycia. Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych punktów:

  1. Zwolnienia dla mieszkańców obszaru płacących podatki w Warszawie: Osoby zamieszkujące obszar objęty SCT, które płacą podatki w Warszawie, są zwolnione ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach wprowadzania. Reguły SCT dla nich będą obowiązywać od stycznia 2028 roku.
  2. Ograniczenia dla pojazdów z silnikiem Diesla i benzynowym: Osoby, które kupiły pojazdy po przyjęciu uchwały, muszą dostosować się do ograniczeń od lipca 2024 roku. Po tej dacie nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdami z silnikiem Diesla starszymi niż 18 lat i pojazdami benzynowymi starszymi niż 27 lat.
  3. Wyjątek dla seniorów: Osoby, które do końca 2023 roku ukończą 70 lat i były właścicielami swoich pojazdów przed wprowadzeniem SCT, mają dodatkowy wyjątek. Seniorzy, spełniający określone warunki, są zwolnieni bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Te środki mają na celu poprawę jakości powietrza poprzez ograniczenie emisji ze starszych pojazdów, jednocześnie wprowadzając wyjątki dla mieszkańców płacących podatki w Warszawie i seniorów, którzy posiadają swoje pojazdy przed wprowadzeniem nowych regulacji.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version