Według danych Eurostatu, Polacy zajmują czołową pozycję w Unii Europejskiej pod względem ilości zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców. W 2021 roku liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w naszym kraju (687 na 1000 mieszkańców) przewyższała dane innych krajów UE. To niezwykle imponujące statystyki, co jednak nie dziwi, biorąc pod uwagę, że dla wielu osób posiadanie samochodu stało się wręcz nieodłącznym elementem codzienności. Wśród posiadaczy aut znajdują się także seniorzy, dla których samochód często jest niezbędnym środkiem transportu do lekarza, na zakupy czy do odwiedzin u bliskich. To niewątpliwie pozytywne, że osoby starsze pozostają aktywne, ale czasami to właśnie wśród nich występują pewne problemy na drogach. Dlatego też Komisja Europejska planuje podjąć działania w celu zajęcia się tą kwestią, co sugeruje portal legaartis.pl.

Seniorzy na drogach. KE chce zmian

Według Komisji Europejskiej osoby starsze często są zaangażowane w wypadki drogowe. Rosnąca liczba starszych użytkowników dróg stanowi istotne wyzwanie w kontekście bezpieczeństwa drogowego. Z wiekiem zachodzą naturalne procesy zmian w organizmie, które mogą negatywnie wpływać na zdolność do bezpiecznego prowadzenia pojazdów: mogą pojawić się problemy z widzeniem, koncentracją, a czas reakcji może ulec wydłużeniu. Dodatkowo, różnego rodzaju schorzenia zwiększają ryzyko nagłego osłabienia za kierownicą. W związku z tym Komisja Europejska rozważa wprowadzenie dodatkowych obowiązków dla kierowców powyżej 65. roku życia, mających na celu zwiększenie kontroli nad zdolnościami kierowców i minimalizację ryzyka wypadków drogowych.

Prawo jazdy odnawiane co 5 lat? Oto co może czekać seniorów

Idea polega na wprowadzeniu krótszego, pięcioletniego okresu ważności prawa jazdy dla seniorów. Aby przedłużyć te uprawnienia, konieczne byłoby przejście szczegółowych badań i testów, które oceniłyby sprawność motoryczną, szybkość reakcji oraz stan psychiczny. Zakres tych testów byłby bardziej obszerny w porównaniu do tych stosowanych u młodszych osób. Osoby w wieku 75 lat i starsze byłyby zobowiązane do regularnego przechodzenia tych badań nawet co roku. W ten sposób dąży się do zapewnienia, że starsi kierowcy są w pełni zdolni do bezpiecznego prowadzenia pojazdów na drogach.

Wizja zero. Co to takiego?

„Wizja Zero” to międzynarodowy projekt zrodzony w Szwecji z wyrazistym celem – marzeniem o eliminacji liczby ofiar śmiertelnych i poszkodowanych w wypadkach drogowych. Dane z 2022 roku wskazują na ponad 21 tysięcy wypadków na polskich drogach, skutkujących prawie 2 tysiącami ofiar śmiertelnych i 25 tysiącami rannych. Statystyki portalu mubi.pl oparte na danych policyjnych wykazują, że najczęstszymi sprawcami wypadków w Polsce są kierowcy w wieku od 25 do 39 lat, przy czym najwyższy współczynnik przypada na grupę wiekową 18-24 lat.

Młodzi kierowcy często wykazują skłonność do podejmowania ryzyka, co w połączeniu z ograniczonym doświadczeniem w prowadzeniu pojazdów przynosi tragiczne rezultaty. Z kolei osoby powyżej 60 roku życia charakteryzują się znacznie niższym współczynnikiem wypadków – jest on ponad trzykrotnie mniejszy niż u młodszych kierowców, jak donosi serwis.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version