Po śmierci emeryta, jego świadczenie zostaje zazwyczaj wstrzymane. Niemniej jednak, istnieje możliwość uzyskania ostatniej wypłaty zmarłego, pod warunkiem spełnienia określonych warunków.
Emerytura po zmarłym
Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla kluczowe zasady dotyczące wypłat emerytury po zmarłej osobie. Istnieje możliwość pobrania ostatniego świadczenia za miesiąc, w którym nastąpił zgon, co nazywane jest „wypłatą niezrealizowanego świadczenia”. Jeśli ktoś zmarł w listopadzie, a ZUS nie zdążył dokonać wypłaty świadczenia za ten miesiąc z uwagi na otrzymaną informację o zgonie emeryta lub rencisty, rodzina może złożyć wniosek o wypłatę tzw. niezrealizowanego świadczenia – jak podkreśla Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku.
To procedura, która umożliwia uzyskanie należnego świadczenia za okres, w którym zmarła osoba jeszcze była ubezpieczona, ale świadczenie nie zostało wypłacone z powodu zgłoszenia zgonu. Ta forma wsparcia finansowego pozwala rodzinom na uregulowanie zaległych wypłat w sytuacjach, gdy śmierć nastąpiła w trakcie okresu, za który nie zostało jeszcze dokonane świadczenie emerytalne lub rentowe.
Kto może otrzymać pieniądze po zmarłym?
Niezrealizowane świadczenie emerytalne po zmarłej osobie przysługuje najbliższym członkom rodziny. Ci mogą obejmować współmałżonka oraz dzieci, które mieszkały razem ze zmarłym emerytem w jednym gospodarstwie domowym. Ponadto, prawo do tego świadczenia mają także współmałżonkowie i dzieci, które zamieszkiwały w innym gospodarstwie domowym niż zmarły. Dodatkowo, inni członkowie rodziny mogą być uprawnieni do otrzymania renty rodzinnej po zmarłym lub ci, którzy byli głównymi opiekunami lub utrzymywali zmarłego członka rodziny. Ważne jest uwzględnienie różnych kontekstów rodziny oraz ich relacji z zmarłym, co decyduje o prawie do niezrealizowanego świadczenia emerytalnego.
Wniosek o wypłatę pieniędzy po zmarłym
Aby otrzymać ostatnią emeryturę po zmarłej osobie, trzeba złożyć wniosek ENS, dostępny w placówkach ZUS oraz online. Wymagane jest dołączenie kilku istotnych dokumentów, takich jak odpis aktu zgonu, aktu urodzenia lub ślubu oraz dokumentów potwierdzających wspólne gospodarstwo domowe lub utrzymanie zmarłego seniora. Jest to istotne, aby proces wypłaty odbył się sprawnie i zgodnie z wymaganiami. Warto również pamiętać o kompletności dokumentacji, co zwiększa szanse na szybką realizację wniosku.