Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia, zakładające rewolucyjne zmiany w systemie edukacji. Propozycje wprowadzają likwidację prac domowych dla uczniów klas I–III, przy jednoczesnym utrzymaniu nauki w domu. Szczegółowe przepisy mają na celu rozstrzygnięcie kwestii wątpliwych, które pojawiły się w debacie publicznej.
Kluczowe Elementy Projektu: Ograniczenie Prac Domowych
Projekt, ogłoszony 26 stycznia, zakłada, że nauczyciele w klasach I–III nie będą już zadawali uczniom pisemnych i praktycznych prac domowych w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Jednak MEN podkreśla, że młodsi uczniowie będą kontynuować naukę w domu, skupiając się na kluczowych umiejętnościach, takich jak czytanie, przyswajanie treści i słownictwa.
Zasady dla Klas IV-VIII: Prace Domowe Nieobowiązkowe i Nieoceniane
W przypadku uczniów klas IV-VIII, nauczyciele będą mieli możliwość zadawania prac domowych, jednakże nie będą one obligatoryjne ani oceniane. Prace te mają służyć przede wszystkim feedbackowi od nauczyciela, który wskaże, co uczniowi udało się dobrze, co wymaga poprawy, oraz w jaki sposób doskonalić swoje umiejętności.
Uzasadnienie MEN: Potrzeba Odpoczynku i Rozwoju Dzieci
MEN argumentuje, że dzieci w wieku od 7 do 15 lat, przeżywające intensywny rozwój fizyczny i psychiczny, powinny mieć czas na odpoczynek, zabawę oraz rozwijanie zainteresowań. Projekt rozporządzenia skupia się na wybranych rodzajach prac domowych, konkretnie pracach pisemnych i praktycznych.
Konsultacje i Planowane Wdrożenie: Rok 2024
Obecnie rozporządzenie jest w fazie konsultacji. MEN planuje, że nowe przepisy wejdą w życie 1 września 2024 roku. Zmiany są rezultatem zaangażowania MEN w poprawę jakości edukacji oraz zrozumienia, że nadmiar prac domowych może negatywnie wpływać na uczniów, zwłaszcza najmłodszych, zwiększając zmęczenie i obniżając zainteresowanie nauką.