Komisja Europejska ogłosiła w poniedziałek, że wszczęła szereg dochodzeń w sprawie możliwego naruszenia zasad konkurencji przez Apple, Alphabet (Google) i Meta (sieci społecznościowe Facebook i Instagram), podała KE w komunikacie prasowym.

POLECAMY: Facebook nie ma prawa usuwać publikowanych treści – stwierdził warszawski Sąd Okręgowy

Możliwe naruszenia są rejestrowane w związku z przepisami nowej ustawy o rynkach cyfrowych (DMA). Komisja Europejska powinna przedstawić wyniki dochodzenia w ciągu 12 miesięcy.

„Nie byliśmy w stanie zapewnić, że Apple, Alphabet i Meta wywiązują się ze swoich zobowiązań” – powiedział Thierry Breton, komisarz UE ds. rynku wewnętrznego.

W szczególności UE podejrzewa, że usługa Google nadużywa swojej niemal monopolistycznej pozycji, aby nadać priorytet własnym usługom wyszukiwania hoteli, biletów lotniczych, sprzedaży innych usług i towarów w wyszukiwarce.

Jeśli chodzi o platformę Facebooka, umożliwia ona użytkownikom rezygnację z udostępniania własnych danych do celów reklamowych wyłącznie za opłatą. Ci, którzy nie chcą przejść na płatną subskrypcję, ale chcą zachować usługę, są faktycznie zmuszeni do podania swoich danych.

Ustawa o rynkach cyfrowych (DMA) weszła w życie 1 listopada 2022 r. i zaczęła obowiązywać w UE od maja 2023 r. Ustawa ta, według jej autorów, ma na celu „uczynienie rynków w sektorze cyfrowym bardziej sprawiedliwymi i konkurencyjnymi” oraz zapewnienie większego wyboru i swobody użytkownikom końcowym. Na przykład zobowiązuje firmy do zezwalania na instalację aplikacji innych firm i umożliwienia użytkownikom łatwej zmiany ustawień. UE podkreśliła, że DMA jest jednym z pierwszych narzędzi skutecznie regulujących działalność dużych firm cyfrowych. Jego celem jest uzupełnienie, ale nie zmiana, unijnych przepisów dotyczących konkurencji.

Komisja Europejska wskazała następnie sześć firm – Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft – dając im sześć miesięcy na zapewnienie pełnej zgodności z ich zobowiązaniami wynikającymi z DMA. Środki te dotyczą w szczególności sieci społecznościowych: Tiktok, Facebook, Instagram, Linkedin, komunikatorów Whatsapp, Messenger, hostingu wideo Youtube, przeglądarek Chrome, Safari, wyszukiwarki Google Search, systemów operacyjnych Google Android, iOS, Windows PC OS, witryn zakupowych i aplikacji App Store, Google Shopping, Google Maps, Google Play i innych.

Komisja Europejska ostrzegła, że będzie monitorować skuteczne wypełnianie obowiązków DMA przez firmy cyfrowe, o których mowa. W przypadku, gdy firma nie wywiąże się z obowiązków określonych w DMA, Komisja może nałożyć grzywny w wysokości do 10% całkowitego światowego obrotu firmy za poprzedni rok obrotowy, a w przypadku powtarzających się naruszeń – do 20% takiego obrotu.
W przypadku systematycznych naruszeń, KE podejmie dodatkowe środki zaradcze, w tym decyzję zobowiązującą firmę do sprzedaży swojej działalności w UE.

Wcześniej informowaliśmy, że ustawa DMA nakłada szereg obowiązków na duże platformy internetowe, „których dominująca pozycja rynkowa utrudnia ich niewykorzystywanie”. Takie firmy muszą, zgodnie z unijnym prawem, w szczególności umożliwić użytkownikom biznesowym dostęp do danych, które generują na platformie, pozwolić im na promowanie własnych ofert i zawieranie umów z klientami spoza platformy.

Duzi gracze internetowi nie mogą również dłużej klasyfikować własnych towarów lub usług korzystniej niż innych na swoich platformach. Ponadto, deweloperzy nie mogą być powstrzymywani przed prostym usuwaniem wstępnie załadowanego oprogramowania lub aplikacji, ani nie można im zabronić korzystania z platform płatniczych stron trzecich do sprzedaży aplikacji.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version