Ostatnio pojawiły się promocje na alkohol w popularnych dyskontach, które skutkowały szybkim opróżnieniem półek. Półlitrowa butelka wódki w ofercie Lidla i Biedronki kosztowała zaledwie 9,99 zł, co wywołało dyskusję na temat minimalnej ceny za alkohol. W odpowiedzi na to Mazowiecki Związek Stowarzyszeń Abstynenckich złożył petycję w tej sprawie, a teraz temat ten trafi do senackiej Komisji Petycji.

Wzrost Dostępności Alkoholu

Mimo systematycznego wzrostu podatku akcyzowego na alkohol w Polsce, dostępność ekonomiczna alkoholu stale rośnie. W ciągu ostatnich dwóch dekad, dostępność ekonomiczna wódki wzrosła o 243%, a piwa o 237%. W związku z tym Mazowiecki Związek Stowarzyszeń Abstynenckich zdecydował się na podjęcie działań w celu kontrolowania spożycia alkoholu poprzez wprowadzenie minimalnej ceny za alkohol.

Propozycja Minimalnej Ceny

Zgodnie z petycją Mazowieckiego Związku Stowarzyszeń Abstynenckich, minimalna cena za 10 g 100% alkoholu zawartego w napojach alkoholowych miałaby być corocznie indeksowana do wzrostu wynagrodzenia w Polsce. Według „Faktu”, stawka ta mogłaby wynosić 2 zł za 10 g alkoholu.

Potencjalne Skutki Wprowadzenia Minimalnej Ceny

Jeśli propozycja zostanie przyjęta, minimalna cena za alkohol mogłaby wynosić 4 zł za pół litra piwa, 14 zł za butelkę wina o pojemności 0,75 l, oraz 32 zł za pół litra wódki. Jednakże, zważywszy na wzrost wynagrodzeń od 2019 roku oraz planowane indeksowanie minimalnej ceny, te kwoty mogą ulec zmianie.

Rozpatrzenie Petycji Przez Senat

Aktualnie petycją w sprawie wprowadzenia minimalnej ceny za alkohol zajmują się senatorowie z senackiej Komisji Petycji. Decyzja w tej sprawie mogłaby mieć istotny wpływ na rynek alkoholowy oraz nawyki konsumenckie. Oczekuje się, że temat ten wzbudzi jeszcze wiele dyskusji i kontrowersji w najbliższym czasie.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version