Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) skierował do Ministerstwa Infrastruktury apel o zmianę przepisów dotyczących parkowania na chodnikach. Obecne przepisy, zawarte w art. 47 ust. 1 i 2 Prawa o ruchu drogowym, zezwalają na zatrzymanie lub postój pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony na drogach dla pieszych, pod warunkiem przestrzegania zasad zatrzymania i postoju określonych w ustawie.
POLECAMY: Nierówne traktowanie aut elektrycznych i gazowych. RPO chce zmian
Problem parkowania na chodnikach
W rzeczywistości, jak podkreśla RPO, kierowcy często naruszają te zasady, co prowadzi do utrudnień dla pieszych. Skutkiem tego są sytuacje, w których piesi muszą przeciskać się między samochodami a granicą chodnika, wchodzić na przejścia dla pieszych zza zaparkowanych aut, a czasem nawet ustępować pierwszeństwa pojazdom jeżdżącym po chodnikach. Mimo istniejących przepisów, policja i straż miejska nie są w stanie skutecznie przeciwdziałać takim naruszeniom, zwłaszcza w dużych miastach.
Inicjatywa społeczna
Zmiany w przepisach dotyczących parkowania zaproponował ruch społeczny „Miejska Agenda Parkingowa”. Postuluje on nowelizację art. 47 ust. 1 i 2, tak aby przepisy zezwalały na postój pojazdów na drogach dla pieszych wyłącznie w miejscach wyznaczonych do postoju za pomocą stosownych znaków drogowych lub odpowiedniej infrastruktury drogowej.
„Miejska Agenda Parkingowa” argumentuje, że konieczne jest zlikwidowanie powszechnego dziś parkowania całych samochodów na chodnikach oraz spowodowanie, aby stało się to wyjątkiem, a nie normą. Jak podkreślają aktywiści, obecne przepisy są niewystarczające, by zapewnić pieszym swobodę poruszania się.
Argumenty RPO
Rzecznik Praw Obywatelskich zaznacza, że choć z ustawowej definicji „drogi dla pieszych” wynika, że jedną z jej funkcji jest możliwość zatrzymania lub postoju na niej pojazdów, to jednak jej głównym przeznaczeniem jest ruch pieszych. Zgodnie z art. 90 § 1 Kodeksu wykroczeń, tamowanie lub utrudnianie ruchu na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, stanowi wykroczenie. Pełna realizacja podstawowego celu, któremu ma służyć droga dla pieszych, powinna być zagwarantowana przez działania władz, w tym prawotwórcze, i nie może doznawać uszczerbku kosztem innych jej funkcji.
Wezwanie do działań
RPO w piśmie do Ministerstwa Infrastruktury podkreśla konieczność podjęcia działań w celu ochrony praw pieszych. Zwraca uwagę, że konieczne jest zaostrzenie przepisów dotyczących parkowania na chodnikach oraz wzmocnienie ich egzekwowania przez odpowiednie służby.
Podsumowanie
Zmiana przepisów dotyczących parkowania na chodnikach jest niezbędna, aby zapewnić pieszym swobodę poruszania się i bezpieczeństwo. Inicjatywy takie jak „Miejska Agenda Parkingowa” oraz apel RPO do Ministerstwa Infrastruktury są krokiem w kierunku poprawy sytuacji na drogach dla pieszych. Władze powinny podjąć zdecydowane działania, aby dostosować przepisy do realiów i skutecznie egzekwować ich przestrzeganie, gwarantując tym samym realizację podstawowego celu dróg dla pieszych.