Od 20 września na terenach objętych stanem klęski żywiołowej pracownik socjalny ma przeprowadzić wywiad niezwłocznie, nie później niż ciągu 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia – wskazuje nowelizacja rozporządzenia w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego opublikowana 19 września.

Znowelizowane przepisy mają na terenach powodziowych uprościć procedurę wnioskowania o pomoc doraźną po powodzi. W rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego dodano w ust. 3 przepis, zgodnie z którym w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej pracownik socjalny zatrudniony w podmiocie uprawnionym przeprowadza wywiad niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia.

Zmiana wskazuje też, że podczas wypełniania formularza zawartego w załączniku nr 1 część VII do rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego, pracownicy przyjmujący wnioski mają wypełniać wyłącznie następujące pola formularza:

  • dane osoby, z którą przeprowadzono wywiad (punkty od 1 do 6 formularza),
  • straty poniesione w wyniku sytuacji kryzysowej występującej na skalę masową, a także klęski żywiołowej (lit. B).

Nie trzeba wypełniać pozostałych pól formularza.

Jak uzyskać zasiłki?

Zarówno zasiłek powodziowy (2 tys. zł), jak i zasiłek z pomocy społecznej (8 tys. zł) można uzyskać poprzez złożenie wniosków podczas jednego kontaktu z pracownikiem socjalnym, ośrodkiem pomocy społecznej lub urzędem gminy. Każdy z zasiłków może zostać przyznany na rodzinę lub osobę samotnie gospodarującą. MRPiPS wspólnie z MSWiA wydało także rekomendacje w sprawie obsługi obywatela poszkodowanego w wyniku powodzi. Wskazują aby:

  • w zakresie przyjmowania wniosków o zasiłki, do których uprawnione są osoby poszkodowane w powodzi, umożliwić tym osobom jednoczesne składanie niezbędnych wniosków (tzw. zasada „jednego okienka”),
  • stosować uproszczone procedury ustalania danych osoby poszkodowanej w powodzi oraz gromadzić wyłącznie niezbędne informacje potrzebne do określenia potrzeb osoby uprawnionej do skorzystania z pomocy,
  • korzystać z możliwości ustalania tych wyłącznie niezbędnych informacji na podstawie oświadczeń osób poszkodowanych, bez konieczności pozyskiwania pisemnych zaświadczeń, dokumentów czy potwierdzeń (możliwość taka jest określona w par. 10 rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego),
  • działania zmierzające do udzielenia przysługującej poszkodowanym w powodzi pomocy podejmować w sposób niezwłoczny, adekwatny do pilnych i znacznych potrzeb osób, które ze względu na klęskę żywiołową znalazły się w trudnej sytuacji.
Informacje zawarte na stronie stanowią opis stanu prawnego na dzień publikacji i nie są poradą prawną w indywidualnej sprawie. Stan prawny od opublikowania może ulec zmianie. Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie wpisu w celu rozwiązania problemów prawnych.

Masz pytania lub potrzebujesz pomocy – zapraszamy do kontaktu!

Podstawa prawna:

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version