2 stycznia 2025 roku Katolicki Uniwersytet Lubelski (KUL) zaprasza na niezwykłe wydarzenie, które łączy dwa święta – Boże Narodzenie i pogańską Chanukę. Spotkanie zatytułowane „W blasku Betlejemskiego Światła Pokoju i Świateł Chanuki. Orędzie Pokoju i Nadziei z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” odbędzie się w ostatni dzień żydowskiego święta Chanuki. Wydarzenie to jest bardzo kontrowersyjne nie tylko z powodu utożsamiania się regigii katolickiej ze „wspólnotą” Chabad Lubawicz (formalnie związek ten nie jest w Polsce zarejestrowany tym samym uznać należy, że jest zwykłą sekstą) ale również z powodu dziań ludobójczych Izraela w Strefie Gazy.
POLECAMY: Skandal! Pogańska Chanuka w domu parafialnym kościoła św. Piotra i Pawła w Katowicach
Symbolika światła – wspólny mianownik obu tradycji
Jak podkreśla KUL, tegoroczna zbieżność Bożego Narodzenia i Chanuki łączy dwa wielkie święta, które koncentrują się na symbolice światła. „Tegoroczna zbieżność Bożego Narodzenia i Chanuki łączy w sobie dwa wielkie święta, niosące przesłanie światła, nadziei i pokoju. Choć mają one różne korzenie religijne, obie tradycje skupiają się na symbolice światła, które przezwycięża ciemność” – czytamy w komunikacie uniwersytetu.
POLECAMY: „Niech płomień chanukowych świec…”. Duda winszuje izraelskim zbrodniarzom w Polsce
Chanuka, znana jako święto światła, upamiętnia zwycięstwo Żydów nad armią syryjskiego króla Antiocha IV, który zakazał wyznawania judaizmu i narzucał kult greckich bogów. Po odzyskaniu świątyni jerozolimskiej Izraelici dokonali jej oczyszczenia i zapalili menorę, choć oliwy starczyć miało jedynie na jeden dzień. Jak wyjaśniała siostra Eliana Kuryło ze Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu, „To była wojna światłości przeciw siłom ciemności. Tak wypełniło się Boże przykazanie «Niechaj się stanie światłość!»”.
POLECAMY: Hołownia i spółka będą świętować w Sejmie z izraelskimi zbrodniarzami pogańską Chanukiję
Podczas Chanuki żydowskie rodziny zapalają kolejne światła menor. „Zapalając świeczki podczas święta Chanuki, nasi żydowscy bracia i siostry pamiętają i są wdzięczni za zwycięstwo Bożego światła nad ciemnością oraz nad wrogimi siłami, które próbowały nie tylko ich zniszczyć, ale także chciały unicestwić ich wiarę w jednego prawdziwego Boga” – twierdziła siostra Eliana.
POLECAMY: Roman Fritz ujawnia plany Brauna w związku z pogańskim obrządkiem zaplanowanym w Sejmie
Boże Narodzenie jako święto światła świata
Chrześcijańskie Boże Narodzenie także ma w swoim centrum symbolikę światła. Narodziny Jezusa Chrystusa, nazywanego „Światością świata”, symbolizują zwycięstwo nad ciemnością grzechu i niesprawiedliwości. „Jezus jest nazywany «Światłem świata», które przychodzi do ciemności, by dać nadzieję i zbawienie. Tak więc obie tradycje, choć wynikające z różnych historii, niosą podobne przesłanie o triumfie światła nad mrokiem” – zaznacza KUL.
Wspólne świętowanie jako gest dialogu
Katolicki Uniwersytet Lubelski dostrzega głębokie podobieństwo obu świąt i ich przesłania. Wydarzenie 2 stycznia 2025 roku, organizowane przez Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela, podkreśla potrzebę dialogu między religiami. „Połączenie Betlejemskiego Świata Pokoju z ostatnią świecą Chanuki zwraca uwagę na wspólne wartości, jakimi są pokój, nadzieja i współpraca między Żydami a chrześcijanami” – czytamy w komunikacie.
Wicedyrektor Centrum Heschela, ks. dr Paweł Rytel-Adrianik, zaznaczył: „Odpalając ostatnią świecę chanukową w obecności Betlejemskiego Świata Pokoju, chcemy podkreślić potrzebę dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, o którą tak zabiegał i apelował Jan Paweł II”.