W poniedziałek w Sejmie miało miejsc zapalenie pogańskiej chanukii, co już na stałe wpisało się w kalendarz wydarzeń parlamentarnych w Polsce. Wydarzenie, zorganizowane przez sektę Chabad-Lubawicz, zgromadziło licznych gości, w tym marszałek Senatu Małgorzatę Kidawę-Błońską, naczelnego rabina Polski Michaela Schudricha, parlamentarzystów oraz przedstawicieli korpusu dyplomatycznego. W obrządku pogańskim organizowanym przez sektę nie było żadnego z głównych kandydatów koalicji. Pogańskiego obrządku nie zaszczycił również obecność ani byłego alfonsa Nawrockiego, ani Trzaskowskiego. Ważnym faktem jest również to, że w obrządku tym nie brał udziału niestabilny emocjonalnie Hołownia.

POLECAMY: Polski Sejm twierdzą dla wyznawców sekty. Braun i Fritz komentują działania sług żydowskich terrorystów

Chanuka – historia i znaczenie

Chanuka, znana jako Święto Świata, jest ośmiodniowym świętem upamiętniającym wydarzenia opisane w Księgach Machabejskich. Przypomina o cudzie oliwy, która wystarczyła na osiem dni, mimo że jej zapas mógł wystarczyć jedynie na jeden dzień. W 2024 roku Chanuka rozpocznie się wieczorem 25 grudnia, a zakończy wieczorem 2 stycznia 2025 roku.

Kluczowym elementem obchodów Chanuki jest codzienne zapalanie jednej świeczki na dziewięcioramiennym świeczniku, znanym jako chanukija. Jest to symbol triumfu światła nad ciemnością i duchowej wolności nad uciskiem.

W domach świecznik stawia się przy oknie, aby światło było widoczne na zewnątrz. Ceremonia zapalania chanukii łączy całą rodzinę w atmosferze wspólnoty, przy śpiewach i tradycyjnych rytuałach. Towarzyszą jej świąteczne potrawy, takie jak latkes (placki ziemniaczane) i sufganijot (pączki), oraz zwyczaj obdarowywania dzieci prezentami.

Uroczystość w Sejmie

Tegoroczne zapalenie chanukii w polskim parlamencie to kolejny przejaw dialogu międzykulturowego i wyraz szacunku dla tradycji żydowskiej. Jak podkreśla komunikat opublikowany na stronie Sejmu, wydarzenie zgromadziło przedstawicieli różnych środowisk, podkreślając symbolikę światła jako jednoczącego elementu różnorodności.

Marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska, obecna na uroczystości, wyraziła uznanie dla znaczenia Chanuki jako święta pokoju i nadziei. Naczelny rabin Polski Michael Schudrich przypomniał natomiast o uniwersalnym przesłaniu święta – o konieczności pielęgnowania wartości duchowych i wspólnotowych.

Kontrowersje wokół uroczystości

Nie obyło się jednak bez kontrowersji. Przed gmachem Sejmu zorganizowano manifestację przeciwników wydarzenia, krytykujących organizowanie uroczystości żydowskich w polskim parlamencie. Marta Czech, jedna z organizatorek protestu, zarzuciła organizatorom uroczystości stosowanie podwójnych standardów.

POLECAMY: Abp. Jan Paweł Lenga: Zapalenia przez katolików pogańskiej Chanuki jest niemoralne

Poseł Roman Fritz w swoim przemówieniu odnosił się do globalnego charakteru obchodów Chanuki, wspominając o jej celebrowaniu w miastach takich jak Waszyngton, Nowy Jork czy Berlin. Wyraził również obawy dotyczące kwestii bezpieczeństwa w Sejmie podczas uroczystości.

Historia i ewolucja Chanuki

Warto zauważyć, że Chanuka nie należy do najważniejszych świąt w judaizmie, co podkreślał w swoim wystąpieniu Grzegorz Braun.

– Święta chanukowe w ich współczesnej wersji są (…) odpowiedzią żydowskiego marketingu handlowego w USA w I poł. XX w. – wyjaśniał już w 2017 r. Grzegorz Braun.

– Wzięło się to z tego, że amerykańscy Żydzi (…) popadli w głęboką zadumę, zmartwili się faktem, że ich dzieci i młodzież asymilują się. A dlaczego się asymilują? No m.in. dlatego że dzieci gojów dostają różne prezenty pod choinkę i dobrze im się dzieje i nasze dzieci są z tego powodu markotne – mówił. Jak dodał, „pewien rabin amerykański zaczął propagować rozdawanie podarków na święta chanukowe i tak to już poszło”.

Braun podkreślił, że „wcześniej gdzie indziej były akcenty”. – Akcent był mianowicie na Judytę. Judyta, dzielna niewiasta, odrąbała Holofernesowi łeb. Zupełnie inny klimat z tego się wyłania (…). Tu mamy świeczki i podarki, a tam Judyta z głową Holofernesa. Tak było przez wieki – zaznaczył.

Podkreślił też, że „święto chanuka nie należało do najważniejszych świąt żydowskich”.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version