Polska Akademia Nauk (PAN) planuje opracowanie wspólnego podręcznika do nauki historii dla polskich i ukraińskich uczniów. Celem tej inicjatywy jest stworzenie przestrzeni edukacyjnej, która pozwoli na lepsze zrozumienie wspólnej przeszłości obu narodów. PAN zwróciła się do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego o zgodę na realizację przedsięwzięcia oraz opracowanie zaleceń dla autorów podręcznika. Co istotne, projekt może być finansowany przez Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki (PNFN).

POLECAMY: Ukraina poinformowała, że Polska będzie konsultować treści podręczników do historii z Ukrainą

Cel i założenia projektu

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polską Agencję Prasową, polsko-ukraiński podręcznik historii ma łączyć różne perspektywy historyczne i promować dialog międzykulturowy. Jak podkreśla prof. Mirosława Ostrowska, wiceprezes PAN, projekt znajduje się na etapie przygotowań formalnych i wymaga koordynacji między wieloma instytucjami naukowymi.

POLECAMY: Mucha: Ukraińskie i Polskie dzieci powinny uczyć się wypośrodkowanej historii

Niemieckie wsparcie finansowe

W przedsięwzięcie zaangażowany jest Leibniz-Institut für Bildungsmedien / Georg-Eckert-Institut w Brunszwiku oraz Centrum Badań Historycznych PAN. Organizacje te zwróciły się do Polsko-Niemieckiej Fundacji na rzecz Nauki o możliwość współfinansowania projektu. Tego rodzaju wsparcie mogłoby przyczynić się do sprawnej realizacji przedsięwzięcia oraz zapewnienia wysokiej jakości merytorycznej przygotowywanych materiałów edukacyjnych.

Wyzwania i kontrowersje

Profesor Ostrowska wskazuje, że jednym z głównych wyzwań będzie pogodzenie różnych narracji historycznych, które mogą się znacząco różnić w zależności od perspektywy Polski i Ukrainy. Dodatkowo istotnym aspektem będzie koordynacja prac oraz wpływ aktualnych napięć politycznych na kształt podręcznika.

POLECAMY: „Kult banderyzmu w polskich szkołach”. Ukraińskie dzieci w polskich szkołach będą uczyć się historii według programu przygotowanego przez Ukrainę

Inspiracja projektem polsko-niemieckim

Nowa inicjatywa PAN może stanowić kontynuację doświadczeń zdobytych podczas opracowywania polsko-niemieckiego podręcznika „Europa. Nasza historia”. To czterotomowe dzieło przeznaczone dla szkół podstawowych powstało przy współpracy polskich i niemieckich historyków, a jego celem było wypracowanie wspólnej narracji historycznej. Podobne założenia przyświecają nowemu projektowi, który ma łączyć perspektywy historyczne Polski i Ukrainy.

POLECAMY: Kontrowersje wokół podręcznika „Europa. Nasza historia”. Berkowicz: Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz. Ni dzieci nam germanił

Podsumowanie

Polsko-ukraiński podręcznik historii może być istotnym krokiem w kierunku budowania wzajemnego zrozumienia między narodami. Kluczowe będzie jednak znalezienie sposobu na rzetelne przedstawienie historii w sposób akceptowalny dla obu stron. Choć projekt napotyka na liczne wyzwania, to jego realizacja może przyczynić się do głębszego dialogu i współpracy edukacyjnej między Polską a Ukrainą.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version