Warszawska strefa płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) przyniosła w 2024 roku rekordowe wpływy do miejskiego budżetu. Z tytułu mandatów za nieopłacone parkowanie do kasy miasta wpłynęło aż 61,7 mln zł. To o ponad 15 mln zł więcej niż w roku 2023, kiedy wpływy wyniosły 46,6 mln zł. Skąd tak znaczący wzrost? Przyjrzyjmy się najnowszym danym i mechanizmom stojącym za tymi wynikami.

E-kontrola na ulicach Warszawy – jak działa system?

W 2024 roku Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) wystawił ponad 411 tys. dokumentów wzywających do uiszczenia opłaty dodatkowej. Wpływy z kar za nieopłacone parkowanie wyniosły 61 mln 733 tys. zł. W porównaniu z rokiem 2023, kiedy to wpływy zamknęły się kwotą 46,6 mln zł, jest to znaczący wzrost. Jednym z kluczowych czynników wpływających na te liczby jest rozwój systemu e-kontroli, który od 2020 roku skutecznie monitoruje przestrzeganie zasad parkowania w stolicy.

„Kamery w trakcie przejazdu skanują tablice rejestracyjne zaparkowanych samochodów. Objazd danym odcinkiem odbywa się dwukrotnie w ciągu kilku minut. W ten sposób eliminujemy możliwość ukarania kierowców, którzy na przykład dopiero zaparkowali i nie zdążyli jeszcze opłacić postoju” – wyjaśnia Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

Zdjęcia z kamer trafiają do bazy danych, gdzie są porównywane z informacjami z parkomatów. „System automatycznie wskazuje samochody, których kierowcy nie opłacili postoju. Zdjęcia tych, którzy uiścili opłatę lub są z niej zwolnieni, są usuwane. Po weryfikacji przesyłamy kierowcom wezwanie do zapłaty pocztą” – dodaje Dybalski.

Więcej skanerów, więcej mandatów

W 2024 roku auta wyposażone w skanery oraz patrole piesze zeskanowały ponad 14,7 mln tablic rejestracyjnych. Dla porównania, w 2023 roku było to 12,7 mln. Zdecydowana większość mandatów to efekt kontroli prowadzonych przez patrole samochodowe – w 2024 roku wystawiły one 384,7 tys. mandatów, podczas gdy patrole piesze – ponad 27 tys.

Flota samochodów do e-kontroli, która w 2020 roku liczyła zaledwie dwa pojazdy, obecnie składa się z dziewięciu aut. „Na razie nie ma potrzeby, by zwiększać ich liczbę” – zaznacza rzecznik ZDM.

Rozszerzenie strefy płatnego parkowania

Kolejnym czynnikiem wpływającym na wzrost wpływów z mandatów jest systematyczne rozszerzanie strefy płatnego parkowania. W listopadzie 2023 roku do SPPN włączono tereny na Saskiej Kępie i Kamionku. Od 3 lutego 2025 roku strefa powiększy się o obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby.

Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego funkcjonuje w Warszawie od 1999 roku. Początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta, ale z biegiem lat była stopniowo rozszerzana. W 2013 roku jej granice przesunęły się m.in. na Powiśle, Stare i Nowe Miasto, a także fragmenty Pragi-Północ. Od 2020 roku obszar SPPN zwiększył się dwukrotnie, obejmując m.in. część Woli, Żoliborza, Ochoty i północnego Mokotowa.

Podsumowanie

Rekordowe wpływy z mandatów za nieopłacone parkowanie w Warszawie to efekt połączenia nowoczesnych technologii, takich jak e-kontrola, oraz systematycznego rozszerzania strefy płatnego parkowania. W 2024 roku do miejskiego budżetu wpłynęło 61,7 mln zł, co stanowi wzrost o ponad 15 mln zł w porównaniu z rokiem poprzednim. Kierowcy powinni pamiętać, że system jest coraz bardziej skuteczny, a nieopłacenie postoju może skutkować mandatem.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version