Osoby w wieku powyżej 65 lat, które posiadają prawo jazdy, będą musiały przystąpić do obowiązkowych badań lekarskich i psychologicznych. Jest to skutek wprowadzenia zmian w przepisach, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez ograniczenie liczby wypadków z udziałem seniorów.

Nowe przepisy dotyczące badań mają na celu sprawdzenie zdolności kierowców do prowadzenia pojazdów, zwłaszcza w starszym wieku. Badania będą obejmować ocenę stanu zdrowia, w tym wzroku i słuchu, jak również sprawność psychofizyczną kierowców.

Osoby, które nie zaliczą testów, mogą stracić swoje prawo jazdy. W przypadku odmowy przeprowadzenia badania, również grozi utrata prawa do prowadzenia pojazdów. Jednak, osoby, które nie zdały testów, będą mogły je powtarzać po upływie określonego czasu.

Wprowadzenie takich zmian budzi wiele kontrowersji. Niektórzy uważają, że to dyskryminacja osób starszych, którzy posiadają prawo do prowadzenia pojazdów na takich samych zasadach, jak każdy inny kierowca. Inni są przekonani, że nowe przepisy są konieczne i pomogą w zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach.

Seniorzy są przeciwni zmianom przepisów

Wiele osób starszych czuje się dyskryminowanych przez nowe przepisy, ponieważ uważają, że nie są gorszymi kierowcami niż młodsze osoby i wciąż są w stanie bezpiecznie prowadzić pojazdy. Jednakże, badania pokazują, że starsi kierowcy są bardziej narażeni na wypadki z powodu różnych czynników, takich jak pogorszenie zdolności psychofizycznych, problemy ze wzrokiem czy słuchem.

Zdaniem ekspertów, osoby starsze powinny przystąpić do badań lekarskich i psychologicznych co najmniej raz na dwa lata. W ten sposób można sprawdzić, czy dany kierowca jest wciąż w stanie bezpiecznie prowadzić pojazd. Badania te są istotne również dla samej osoby starszej, ponieważ umożliwiają wcześniejsze wykrycie chorób, które mogą wpłynąć na zdolność do prowadzenia pojazdów.

Nowe przepisy dotyczące obowiązkowych badań lekarskich i psychologicznych są wprowadzane stopniowo i w zależności od wieku kierowcy. Osoby powyżej 75 roku życia będą musiały przystąpić do badań co roku, natomiast osoby między 65 a 75 rokiem życia co dwa lata. Jest to zgodne z rekomendacjami ekspertów, którzy uważają, że starsi kierowcy powinni być poddawani regularnym badaniom, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

71 komentarzy

  1. Chcecie wprowadzic badania kierowców seniorów a kto będzie placil za testy powinny być darmowe.

    • Znam osoby młodsze ktore powinny być poddane badaniom medycznym, wiele tych osób jeździ żaden sejm nie nie bierze ich pod uwagę że też zagrażają bezpieczeństwo za kierownicą

    • Jeżeliby tak było to niech Państwo płaci za wszystko. Za prawo jazdy już zapłaciłem i to duże pieniądze a prawo nie powinno działać wstecz w tej demokratycznej Polsce

    • Uważam że testy iwaznosc dalszego leczenia winni być poddawani lekarze inz.i inne zawody .Politycy winni być czynni do 55 Roku życia.

    • W Unii Europejskiej musi być na opak, bo tam rządzą dzieci. Młodzi kierowcy powodują najwięcej drastycznych wypadków. Brawura, brak doświadczenia, wiedzy i logiki, oto skutki wypadków. Nie widziałem seniora, żeby jechał 200km/h, aby szpanował, bo widzi dziewczynę. Nie widziałem seniorów na haju. Seniorzy jeżdżą wolniej i zgodnie z przepisami, to są wyprzedzani za wszelką cenę, nawet na przejściu na pieszych i linii ciągłej. To obserwuję każdego dnia. A o motocyklach nawet szkoda pisać.

  2. Ci co te bzdury wymyślają niech nie zapominają że dpczekają też tego wieku i najpierw to oni powinni mieć zbadane swoje muzgi.

  3. Ewa
    U mnie gówniarz lat ok 19 pomylił padały i rozbił 3 zaparkowane przy ulicy samochody.
    Może jego też trzeba zbadać?

  4. W tych zjeb… główkach całkiem sie poprzewracalo.Co za debile wymyślają takie bzdury.Powywieszac ich albo zagazowac.

  5. Ludzie nie potrafią ocenić kiedy się włączyć do ruchu,czy się zmniszcza i to nie tylko, seniorzy

  6. Ekspertci badania dla was natychmiastowe z powodu głupoty którą obdzieli was rodzice Kierowcy po 60r życia muszą robić badania co 30 miesięcy a amatorzy rzadko jeżdżący co rok Zróbcie. sami sobie badania tacy jesteście puscci Do komisji powinni być ludzie z wyobraźnią np poseł Zawisza a nieludzie o płytkim umyśle Eksperci
    niech zlikwidują pijaków a później niech szukają rozwiązania dla starszych kierowców którzy na tle młodych są znikomym procentem powodujących wypadki Zawiszy eksperci dobiescie się do dupy a nie ludziom o dużym stażu w prowadzeniu auta

  7. Badania po 65 roku życia powinni także przechodzić politycy. Zwłaszcza testy psychologiczne.

  8. A czy narkomanów i alkoholików będziecie brać na badania .Bo znam takich w wieku 35 lat jeżdżą i mają przepisy w zadzie .Wyciąganie kasy od biednych emerytów chyba że pokryje to NFZ.Ja radzę wszystkim emerytom robić dodatkowo tomograf komputerowy a pokryje to NFZ.

  9. Mam 67 lat i nigdy nie miałam żadnej „stłuczki”.Nie wiem co to mandat .Za kierownicą jestem sprawniejsza niż nie jeden młodszy człowiek Jeżdżę dynamicznie ale bezpiecznie!!.Szukają pieniędzy u emerytów??Wstyd!!!Jeżeli za mnie zapłacą to nie ma sprawy ,mogę zdawać egzamin.Uważam,że niebezpieczni kierowcy to tacy,co to ledwie zdali pierwszy egzamin i szarżują z piskiem opon.Za nich się weźcie by raz na rok zdawali egzaminy.Odczepcie się od nas!!

  10. Młody-kierowca on

    Juz po 50tce sie ludziom odkleja i powinni robic badania. Po 65 to obowiązkowo nowe egzaminy. Na samochod i paliwo stać to na badania tym bardziej. Jest mnóstwo starych dziadów i bab którzy swoja pokraczną i strachliwa jazda stwarzają zagrożenie. Bardzo dobry przepis. Do ry kierowca to pewny siebie i dynamiczny, a nie strachliwa, niedowidząca pi*da na lewym pasie.

  11. Jestem kierowcą amatorem od 50 lat sam nie spowodowałem żadnego wypadku ale mój wnuk 30 letni już tak, spowodował swoją brawurową jazdą 3wypadki, to wcale nie starsi są zagrożeniem ale młodzieńcza fantazja,gdyby wprowadzili ten przepis dla emerytów to tylko utwierdzi nas że chodzi o wyeliminowanie starszych osób z życia ,czyli DEPOPULACJA

  12. Kierowiec on

    Przed Otrzymaniem
    prawa jazdy powinny być badania psychologiczne określajace możliwości korzystania i bezpiecznego zachowania w ruchu na drogach .Takie badania powinni też mieć wszyscy posiadający prawo jazdy mniej niż10 lat i wszyscy sprawcy kolizji drogowych.Wszyscy mężczyźni po 40 r życia powinni mieć badania kardiologiczne co 3 lata .Wypadki powodowane przez seniorów są rzadkością.

Napisz Komentarz

Exit mobile version